Historia Crítica

Hist. Crit. | eISSN 1900-6152 | ISSN 0121-1617

History in Vignettes: The Potential of Comics to Think About the Historian’s Craft

No. 96 (2025-04-04)
  • Muriel Laurent
    Universidad de los Andes, Colombia.
    ORCID iD: https://orcid.org/0000-0002-0307-8247
  • Valeria Borrero Ramos
    Universidad de los Andes, Colombia

Abstract

Objective/Context: The appropriation of historical research by broad audiences is urgent today. The comic book is one of the most effective formats for the communication of history and has become a product of the discipline. Methodology: The thorough review of some twenty history comics of different languages, traditions and origins (Latin American, European and American) made it possible to identify examples of narrative and visual strategies used to transmit messages about the work with history. Originality: The details of the historian’s tasks are not usually scrutinized in communicative formats other than specialized books. Here, we have evidence of how different comics manage to communicate them. Conclusions: Through narrative strategies such as the use of the narrator’s voice, varied visual resources, humor and anachronism, and the use of annexed notebooks (dossiers), comic authors manage to transmit particularities of the historian’s craft. At the same time, they deal with themes connected to academic historiography, show a multiplicity of approaches, the treatment of primary sources and their silences, and transmit explicit messages about the historical work.

Keywords: cartuns, história, quadrinhos, ofício do historiador, trabalho histórico

References

Bibliografía

Fuentes primarias

Cómics

Baudoin, Edmond y Jean Marc Troubet (Troubs). El sabor de la tierra [2013]. Bilbao: Astiberri, 2013.

Brunaux, Jean-Louis y Nicoby (Nicolas Bidet). L’enquête gauloise. De Massilia à Jules César, tomo 2 de Histoire dessinée de la France. Palaiseau: Editions La Découverte / La Revue Dessinée, 2017.

Colección Alix Senator. Luçon: Casterman, 2015-2017, por Jacques Martin, Valérie Mangin y Thierry Démarez.

Colección Ils ont fait l’histoire. Grenoble: Glénat / Fayard (2014-2017).

Colección Nueva historia mínima de México. Adaptación gráfica, México: El Colegio de México / Turner, 2012-2017.

Dumézil, Bruno y Hugues Micol. Les temps barbares. De la chute de Rome à Pépin le Bref, tomo 4 de Histoire dessinée de la France. Palaiseau: Editions La Découverte / La Revue Dessinée, 2018.

Dytar, Jean. Florida, Tournai: Delcourt, 2018.

Fetter-Vorm, Jonathan, y Ari Kelman. Battle lines. A graphic history of the Civil War. New York: Hill and Wang, 2015.

Foa, Jérémie y Pochep (Philippe Pochep). Sacrées guerres, de Catherine de Medicis à Henri IV, tomo 10 de Histoire dessinée de la France. Palaiseau: Editions La Découverte / La Revue Dessinée, 2020.

Gabella, Mathieu, Étienne Anheim, Valérie Theis y Christophe Regnault. Philippe le Bel, Colección Ils ont fait l’histoire. Grenoble: Glénat / Fayard, 2014.

García, José Pablo y Javier Cercas. Soldados de Salamina. Buenos Aires: Reservoir Books, 2019.

Getz, Trevor R. y Liz Clarke. Abina and the important men. A graphic history. New York / Oxford, Oxford University Press, 2012.

González, Jorge y Olivier Bras. ¡Ese maldito Allende! [2015]. Santiago: Grafito Ediciones, 2016.

Harambat, Jean. Les invisibles. Des ravages de la gabelle en Gascogne et des grandes peines qui s’en suivirent. Tournai: Futuropolis, 2008.

Jiménez, Miguel, José Luis Jiménez y Andrés Cruz. Los Once, Bogotá: Laguna Libros, 2014.

Laurent, Muriel, Rubén Egea y Alberto Vega. El antagonista. Una historia de contrabando y color. Bogotá: Uniandes, 2013.

Mazel, Florian y Vincent Sorel. Chevaliers, moines et paysans. De Cluny à la première croisade, tomo 6 de Histoire dessinée de la France. Palaiseau: Editions La Découverte / La Revue Dessinée, 2019.

Ojeda, Diana, Pablo Guerra, Camilo Aguirre y Henry Díaz. Caminos condenados. Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana [Pensar - CEEP] / Cohete Cómics-Laguna Libros, 2016.

Pichon, Blaise y Jeff Pourquié. Pax romana! D’Auguste à Attila, tomo 3 de Histoire dessinée de la France. Palaiseau: Editions La Découverte / La Revue Dessinée, 2018.

Polyp (Paul Fitzgerald). Eva Schlunke y Robert Poole. Peterloo: Witnesses to a Massacre, Oxford: New Internationalist, 2019.

Prado, Pedro. Santa María 1907: la marcha ha comenzado. Santiago: Lom, 2014.

Reyes, Carlos y Rodrigo Elgueta. Los años de Allende. Novela gráfica. Santiago: Hueders, 2015.

Savoia, Sylvain. Les esclaves oubliés de Tromelin. D’après les recherches menées par Max Guérout (GRAN), Thomas Romon (INRAP) et leur équipe. Palaiseau: Dupuis Aire Libre, 2015.

Schechter, Ronald y Liz Clarke. Mendoza the Jew. Boxing, Manliness, and Nationalism. A graphic history. New York / Oxford: Oxford University Press, 2013.

Spiegelman, Art. Maus. Relato de un superviviente. Bogotá: Penguin Random House Grupo editorial, 2014.

Venayre, Sylvain y Étienne Davodeau. La balade nationale. Les origines, tomo 1 de Histoire dessinée de la France. Palaiseau:Éditions La Découverte / La Revue Dessinée, 2017.

Fuentes secundarias

Alary, Viviane. “Memoria-historia: el cómic como espacio dialógico”, Neuróptica. Estudios sobre el cómic 4 (2022): 29-34.

Asión, Ana y Julio Gracia (coords.). El cómic. Relatos conectados con otras artes. Zaragoza: Prensas de la Universidad de Zaragoza, 2024.

Baile, Eduard, Joan Miquel Rovira y José Rovira. “Para una revisión bibliográfica sobre cómic y educación. La historieta como el libro de texto del futuro”, Tebeosfera: cultura gráfica, n.o 18, (2021): s.p. En Línea: https://revista.tebeosfera.com/documentos/para_una_revision_bibliografica_sobre_comic_y_educacion_la_historieta_como_el_libro_de_texto_del_futuro.html

Bandy, Annie. “Les esclaves oubliés de Tromelin by Sylvain Savoia (review)”, The French Review 90, n.o3 (2017): 217-218. https://doi.org/10.1353/tfr.2017.0366

Bayúgar, Adolfo y Ariel Martinelli. Tortas fritas de polenta. Buenos Aires: Hotel de las Ideas, 2016.

Carballés, Jesús Alonso y Touton, Isabelle. “Historia, conflictos y cómic. Introducción”, Cuadernos de Historia Contemporánea 43 (2021): 11-17.

Cenizo, Néstor. “‘La muerte de Guernica’: cuando el ensayo histórico llega a las viñetas”, Eldiario.es, 16 de abril de 2017, http://www.eldiario.es/andalucia/muerte-Guernica-ensayo-grafico-masacre_0_631687695.html (consultado el 22 de mayo de 2017).

Cossio, Jesús, Luis Rossell y Alfredo Villar. Rupay. Violencia política en el Perú 1980-1985. Una historia gráfica [2008]. Lima: Penguin Random House, Reservoir Books, 2016.

Cossio, Jesús, Barbarie. Comics sobre violencia política en el Perú, 1985-1990. Lima: Contracultura, 2010.

Cruz, Nicolás y Quique Palomo. El golpe. El pueblo 1970-1973. Santiago: Pehuén, 2014.

Chute, Hillary. Why comics? Form underground to everywhere. Nueva York: Harper, 2017.

Díaz, Álvaro (Huevo Díaz) y Ómar Campo (Oniri). Raptados. Novela gráfica. Santiago: Ocholibros, 2011.

Díaz, Ibi, Elisa Echeverría, Alexis Figueroa, Francisco Muñoz, Fabián Rivas, Claudio Romo y Vicente Plaza, Lota, 1960. La huelga larga del carbón. Santiago: Lom, 2014.

Di Meglio, Gabriel. “Wolf el lobo. Observaciones y propuestas sobre la relación entre producción académica y divulgación histórica”, Nuevo Topo. Revista de historia y pensamiento crítico, n.º 8 (2011): 107-120.

Garcia, Tristan. “Enfance de la bande dessinée. L’art des images et des âges”, Le Débat 195, (2017/3): 117-130.

Genoudet, Adrien. Dessiner l’histoire. Pour une histoire visuelle. París: Le Manuscrit, 2015.

Getz, Trevor R. “Comics offer radical opportunity to blend scholarship and art”, Aeon, 29 de marzo de 2019, https://aeon.co/ideas/comics-offer-radical-opportunity-to-blend-scholarship-and-art

Gracia, Julio y Ana Asión (coords.). Nuevas visiones sobre el cómic. Un enfoque interdisciplinar. Zaragoza: Prensas de la Universidad de Zaragoza, 2018.

Gracia, Julio, Ana Asión y Laura Ruíz (Coords.). Dibujando historias. El cómic más allá de la imagen. Zaragoza: Prensas universidad de Zaragoza, 2021.

Groensteen, Thierry. Comics and Narration. Oxford: University Press of Mississippi, 2013.

Hernando, Jacobo. “Reyes de viñeta, reinos de papel. La desacralización de la monarquía medieval hispana en el cómic del siglo XXI”, Medievalia 26-1 (2023): 217-245.

Hernando, Jacobo. “De Gonzalo de Berceo (1963) a Nebrija (2022). La cultura escrita medieval y la historieta en España”, Documenta & Instrumenta 22 (2024): 53-73.

Hernando, Jacobo. “From Iberia to Hispania: The Conquest of the Iberian Peninsula in the Spanish Graphic Narrative (1940-2020)”, en The Graphic Past: Comic and History in 21st-Century Spain, editado por Elena Cueto Asín, Carmen Moreno-Nuño y Heather Campbell-Speltz, Hispanic Issues On Line 31 (2023): 36-57.

Hernando, Jacobo. “La historieta histórica ante la universidad. Oportunidades y usos en el aula del Grado y Máster de Historia”, en Conocimiento compartido y educación, editado por Carolina Flores Lueg y Marcos Gómez Puerta. Madrid: Editorial Dykinson, 2024, 411-419.

Hernando, Jacobo y Pilar Garrido. “Vivificar al-Ándalus en el comic español de los siglos XX y XXI. Aristas de una civilización”, Vegueta. Anuario de la Facultad de Geografía e Historia 24, n.º 2 (2024): 1353-1379.

Jablonka, Ivan. “Histoire et bande dessinée”, La vie des idées,18 de noviembre de 2014, http://www.laviedesidees.fr/Histoire-et-bande-dessinee.html (consultado 4 de noviembre de 2015).

Jablonka, Ivan. “Historia y Cómics: una perspectiva francesa”, Cuadernos de Historia Contemporánea 43 (2021): 19-30.

Jornada BD et histoire: Faire équipe, Mesa redonda n.º 3: Sylvain Venayre y Étienne Davodeau. “Auteurs de bande dessinée et historiens: quels dialogues et quelles collaborations?”, 28 de abril de 2023, https://www.c2dh.uni.lu/thinkering/faire-equipe-quand-historien-ne-s-et-auteur-e-s-de-bande-dessinee-travaillent-ensemble

Leguísamo, Pablo y Laura Fernández, Tupamaros: La fuga 1971. Montevideo: Dragon Comics – Loco Rabia, 2015.

Lesage, Sylvain. “La bande dessinée, entre mainstream et avant-gardes”, Savoir/Agir 44 (2018/2): 47-53.

McCloud, Scott. Understanding Comics. The invisible Art. Nueva York: Harper Collins, 1993.

Miller, Ann. Reading Bande Dessinée. Bristol: Intellect, 2007.

Ndalianis, Angela. “Why Comic Studies?”, Cinema Journal 50, n.º 3 (2011): 113-117.

Pérez, Tania, Brittany Tullis y Ana Merino. “Introducción. El cómic: intertextualidades, discursividades y paratextos en el arte secuencial de América Latina”, Mitologías hoy. Revista de pensamiento, critica y estudios literarios latinoamericanos 20, (2019), 11-15.

Pons, Álvaro y Noelia Ibarra. “Bases para una genealogía de la no-ficción en el cómic”, Tejuelo. Didáctica de la Lengua y la Literatura. Educación, n.º 40 (2024): 201-230. https://doi.org/10.17398/1988-8430.40.201.

Ribbens, Kees. “Popular understandings of the past. Interpreting History through Graphic Novels”, en The Oxford Handbook of Public History, editado por James B. Gardner y Paula Hamilton. New York: Oxford University Press, 2017: 105-119.

Robert, Martine. “Connaissance historique et bande dessinée. Propositions pour un savoir en images”, Le Philosophoire, revue de philosophie, n.º 20, (2003): 215-236, http://www.cairn.info/revue-le-philosophoire-2003-2-page-215.htm

Ruíz, Gonzalo, “Héroes de piedra en papel: la prehistoria en el cómic”, Complutum 8, (1997): 285-310.

Santullo, Rodolfo y Matías Bergara. Acto de guerra. Montevideo: Belerofonte, 2010.

Vilches, Gerardo. “El cómic: ¿un arte secuencia? Una crítica al concepto de secuencia y la clasificación de las transiciones entre viñetas de Scott McCloud”, Neuróptica. Estudios sobre el cómic 1, (2019): 203-217.