Plastic Artists and Communist Parties: David Alfaro Siqueiros’ Trip to Montevideo and Buenos Aires in 1933 and Its Impact on Aesthetic-Political Debates
No. 79 (2021-01-01)Author(s)
-
Laura Prado AcostaConicet/Universidad Nacional de Quilmes/Universidad Nacional Arturo Jauretche, Argentina
Abstract
Objective/Context: the article investigates the links between groups of plastic artists and communist parties in the Southern Cone in the 1930s. The visits of David Alfaro Siqueiros to Montevideo and Buenos Aires in 1933 are taken as a gateway to address an ‘intense moment’ of the intersection between art and politics. The research adopts intellectual history as its main framework. On the one hand, it aims to study artists qua intellectuals because they formulated aesthetic-political postulates both through their works and writings that reflected on the social function of art. On the other hand, the framework of ideas, contexts, dynamics, and tensions typical of artistic-intellectual groups is analyzed. Methodology: the analysis and interpretation of primary sources is highlighted, both of visual works and writings on art, and there is a dialogue with secondary bibliography on the history of art, the history of communism, and cultural history. Originality: the article places communist groups in a ‘zone’ of the cultural fields of the Southern Cone. Thus, it captures the articulations between party membership and insertion in artistic circuits and formulates a new look at the link between communism and art in regions where communism was not a ruling party. Conclusions: Siqueiros’ visits to the Rio de la Plata metropolises generated a scenario in which a singular convergence between art and politics took place, which, unlike that which occurred in the 1960s and 1970s in the region, did not deny or break the modes of operation of the artistic field, but fought a battle to transform it from within.
References
Fuentes primarias
Archivos
Archivo Luis Eduardo Pombo, Biblioteca Nacional de Uruguay.
Fuentes primarias impresas
Agosti, Héctor. El hombre prisionero. Buenos Aires: Claridad, 1938.
Brum, Blanca Luz. Un documento humano. Penitenciaría-niño perdido. Montevideo: Impresora Uruguaya, 1933.
Castagnino, Juan Carlos. “La medusa de la discordia”. En Blanca Luz Brum, Mi vida: cartas de amor a Siqueiros. Santiago de Chile: Mare Nostrum, 2004.
Lenin, Vladimir. Obras escogidas. Buenos Aires: Cártago, 1974.
Imágenes
Museo Casa Rosada, Presidencia de la Nación, Argentina.
The Getty Research Institute, Los Ángeles.
WikiArt, <https://www.wikiart.org/es>.
Revistas y prensa
Actualidad, Buenos Aires, 1933.
Bandera Argentina, Buenos Aires, 1933.
Boletín del Comité Organizador del Congreso Antiguerrero Latinoamericano, Montevideo/Buenos Aires, 1933.
Boletín nº 2 del Congreso Argentino de la Cultura, 1954. En Archivos del Comité Central del pca.
Contra, Buenos Aires, 1933.
Crítica, Buenos Aires, 1933.
Estudio 1037. Asociación de Arte Constructivo, Montevideo, 1934.
Forma. Revista de la Sociedad Argentina de Artistas Plásticos, Buenos Aires, 1936.
“Llamamiento a los intelectuales de D. A. Siqueiros, Álvaro Yunque, E. Giudice y otros” [1933], reproducido en selección documental de Cecilia Belej, en Ejercicio plástico. La reinvención del muralismo, editado por Néstor Barrio y Diana Wechsler. Buenos Aires: unsam Edita, 2014.
Movimiento, Montevideo, 1934.
Revista de Antropofagia, 1928.
Revista Multicolor de los Sábados, Crítica, Buenos Aires, 1933.
Fuentes secundarias
Amorim, Enrique. Juan Carlos Castagnino. Buenos Aires: Losada, 1945.
Ballent, Anahi y Adrián Gorelik. “País urbano o país rural: la modernización territorial y su crisis”. En Crisis económica, avance del Estado e incertidumbre política (1930-1943), compilado por Alejandro Cattaruzza. Buenos Aires: Sudamericana, 2001.
Belej, Cecilia. Ejercicio plástico. La reinvención del muralismo, editado por Néstor Barrio y Diana Wechsler. Buenos Aires: unsam Edita, 2014.
Belej, Cecilia. “Revolución y escritura: Blanca Luz Brum en las dos orillas del Plata en 1933”. Mora, n.º 20 (2014): 35-46, doi: https://doi.org/10.34096/mora.n20.2331
Belej, Cecilia. “Muralismo y proyecto moderno en Argentina entre las décadas de 1930 y 1950”. Tesis doctoral, Universidad de Buenos Aires, 2013.
Belej, Cecilia. “El arte mural de las estaciones de trenes subterráneos de Buenos Aires en la década de 1930”. Intersticios. Revista Sociológica de Pensamiento Crítico 6, nº 1 (2012): 257-268.
Bourdieu, Pierre. Campo de poder, campo intelectual. Buenos Aires: Quadrata, 2003.
Bourdieu, Pierre. Las reglas del arte. Génesis y estructura del campo literario. Barcelona: Anagrama, 1995.
Castagnino. Pintores argentinos del siglo xx. Buenos Aires: ceal, 1982.
Caute, David. El comunismo y los intelectuales franceses (1914-1966). Barcelona: Oikos Tau, 1968.
Clark, Toby. Arte y propaganda en el siglo xx. Madrid: Akal, 2000.
Devés, Magalí. “Reflexiones en torno a la serie Tu historia, compañero de Guillermo Facio Hebequer”. Papeles de Trabajo, n.º 8 (2014): 214-235.
Dolinko, Silvia. “Consideraciones sobre la tradición del grabado en la Argentina”. Nuevo Mundo. Mundos Nuevos (2016), s/n [en línea], doi: https://doi.org/10.4000/nuevomundo.69472
Dolinko, Silvia. “Comentario sobre El conventillo (El velorio)”, <http://www.mnba.gob.ar/coleccion/obra/1305>.
Giunta, Andrea. Cândido Portinari y el sentido social del arte. Buenos Aires: Siglo xxi, 2004.
Giunta, Andrea. Vanguardia, internacionalismo y política. Arte argentino en los años sesenta. Buenos Aires: Paidós, 2001.
Golan, Romy. Muralnomad: The Paradox of Wall Painting, Europe 1927-1957. New Haven: Yale University Press, 2009.
Groys, Boris. Obra de arte total Stalin (Gesamtkunstwerk Stalin). Madrid: Pre-textos, 2008.
Guadarrama Peña, Guillermina. “El autoexilio argentino de Siqueiros”. Discurso Visual, n.º 17 (2011): s. p.
Halperin Donghi, Tulio. La república imposible. Buenos Aires: Ariel, 2004.
Jeifets, Lazar y Victor Jeifets. América Latina en la Internacional Comunista 1919-1943. Diccionario biográfico. Santiago de Chile: Ariadna, 2015.
Leibner, Gerardo. Camaradas y compañeros. Una historia política y social de los comunistas del Uruguay. Montevideo: Trilce, 2011.
Longoni, Ana. Vanguardia y revolución. Arte e izquierdas en la Argentina de los sesenta-setenta. Buenos Aires: Ariel, 2014.
Longoni, Ana y Mariano Mestman. Del Di Tella a “Tucumán arde”. Vanguardia artística y política en el ’68 argentino. Buenos Aires: El Cielo por Asalto, 2000.
Petra, Adriana. Intelectuales y cultura comunista. Itinerarios, problemas y debates en la Argentina de posguerra. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2018.
Rolland, Romain. Compañero de ruta. Buenos Aires: Hachette, 1957.
Silva Souza, Fábio da. “Dos e para os operarios. Questoes metodológicas de pesquisa em jornais comunistas (El Machete e A Classe Operária)”. Revista de História Comparada 6, n.º 2 (2012): 49-67.
Tibol, Raquel. David Alfaro Siqueiros. México: Empresas Editoriales, 1969.
Wechsler, Diana. “Tradición y modernidad”. En Pintura Argentina, Spilimbergo y Guttero. Buenos Aires: Editorial Banco Velox, 2001.
Whitelow, Guillermo, Fermín Fevre y Diana Wechsler. Spilimbergo. Buenos Aires: Fondo Nacional de las Artes, 1999.