Historia Crítica

Hist. Crit. | eISSN 1900-6152 | ISSN 0121-1617

Processes and Disputes in the Formation of the Spectator: Moral Censorship and Cinephilia in Medellín, 1945-1958

No. 79 (2021-01-01)
  • Santiago Alarcón Tobón
    Università Ca’ Foscari, Italia
  • Andrés Villegas Vélez
    Universidad Nacional de Colombia, sede Medellín

Abstract

Objective/Context: this paper reviews the strategies and practices through which the Catholic Church and the Medellin Cine-Club (Movie Club) drove specific ways of viewing and judging movies in the mid-20th century in this city. Methodology: with this aim, we draw upon the critique of printed documentary sources such as newspapers, magazines, books, statistical yearbooks, and legislation, complemented with the review of relevant bibliography. Originality: the documentary review allowed suggesting that, as opposed to the traditional vision, the role of the Church cannot be reduced to its intervention in official film censorship and moral censorship it performed through the classification of films. This institution was also particularly active in publishing bulletins and books, creating film fora, and organizing conferences. The Cine-Club, on the other hand, was an entity set up to screen movies not exhibited in commercial theaters because of censorship or lack of mass audience appeal. It made the Church and the city’s most conservative sectors hostile and made it challenging to find members and host regular exhibitions. The meeting between those two social actors evidences a historiographically unexplored dispute within the bounds of movie exhibition. Conclusions: the Catholic Church was interested in exercising its capacity for moral control, but did not limit its activities to the latter, given it also sought to form the faithful in the technical and artistic aspects of the sphere seeking to build a Catholic spectator, understood as a spectator who would watch and judge a movie as a work of art without forgetting Christian morals. At the same time, the Cine-Club was attempting to educate cinephiles, in whom the love for movies implied an independent esthetic judgment supported in a relative split between quality and morality. Both positions came into conflict, which led to the close of the secular institution.

Keywords: audience, cinema, cinephilia, film clubs, Medellín, moral censorship

References

Fuentes primarias

Archivos

Archivo Histórico de Medellín, Fondo Concejo de Medellín, Sección Acuerdos.

Fuentes primarias impresas

Bronx, Humberto. El cine: diversión universal. Medellín: S. E., 1945.

Pío XI. Encíclica de S. S. Pío XI. El cine, sus grandezas y sus miserias. Santiago: Ediciones Splendor, 1943.

Decretos

República de Colombia. “Se aprueba un Decreto del Gobernador de Antioquia”. Diario Oficial, año 88, n.º27758, 20 de noviembre de 1951.

República de Colombia. Censo de Población 9 de mayo de 1951. Decreto-Ley 1905 de 1954. Bogotá: Multilith-Estadinal.

República de Colombia. Decreto 1727 de 1955, “por el cual se crea la Junta Nacional de Censura”. Diario Oficial, n.º 28796, 7 de julio de 1955.

Entrevistas

Mora, Orlando. En discusión con los autores. 3 de mayo de 2017.

Material audiovisual

Aguirre, Alberto. “Del cine y la televisión”, <https://soundcloud.com/mariaclaguirre/aguirrecuenta-la-historia-del>.

Publicaciones periódicas

Anales de la Academia de Medicina de Medellín. Medellín, 1945.

Anuario Estadístico de Medellín, 1949 y 1950.

Anuario Estadístico del Departamento de Antioquia, 1953-1962.

El Colombiano. Medellín, 1948 y 1951.

El Diario. Medellín, 1949-1951, 1953-1954 y 1958.

El Obrero Católico. Medellín, 1951.

Micro. Medellín, 1940, 1944 y 1949.

Raza. Medellín, 1948, 1950.

Fuentes secundarias

Arias, María Fernanda. “Cine clubes en Cali. El cine en la periferia”. En Cómo se piensa el cine latinoamericano. Aparatos epistemológicos, herramientas, líneas, fugas e intentos, editado por Francisco Montaña Ibáñez. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia, 2011, 64-85.

Arias Osorio, María Fernanda. “El cine que corrompe o exalta: prácticas y discursos de la censura cinematográfica. El caso de Cali, Colombia, 1945-1955”. HiSTOReLo 9, n.º 18 (2017): 272-312, doi: https://doi.org/10.15446/historelo.v9n18.59111

Bronx, Humberto y Javier Piedrahíta. Historia de la Arquidiócesis de Medellín. Medellín: S. E., 1969.

Bronx, Humberto. Ensayistas antioqueños. Medellín: S. E., 1992.

Burkhardt, Anne. “¿Historias de lo que no existe? La historia del cine colombiano de Hernando Martínez Pardo”. Cuadernos de Cine Colombiano, n.º 22 (2015): 148-166.

Cáceres Mateus, Sergio Armando. “El cine moral y la censura, un medio empleado por la Acción Católica Colombiana 1934-1942”. Anuario de Historia Regional y de las Fronteras, n.º 16 (2011): 195-220.

Caicedo González, Juan Diego. “Los cineclubes bogotanos”. En Bogotá fílmica. Ensayos sobre cine y patrimonio cultural, editado por Sergio Becerra. Bogotá: Alcaldía Mayor de Bogotá, 2012, 225-269.

Calderón Acero, Camilo. “Páginas de cine: el aporte desde Bogotá”. En Bogotá fílmica. Ensayos sobre cine y patrimonio cultural, editado por Sergio Becerra. Bogotá: Alcaldía Mayor de Bogotá, 2012, 270-297.

Chaparro Valderrama, Hugo. “Cine para leer”. Cuadernos de Cine Colombiano, n.º 22 (2015): 202-223.

Chaparro Valderrama, Hugo. “La casa de Kinetoscopio”. Cuadernos de Cine Colombiano, n.º 22 (2015): 242-261.

Chica Geliz, Ricardo. “Cineclubes en la Universidad de Cartagena: una relación histórica y sociocultural”. Historia Caribe 9, n.º 24 (2014): 199-232.

Cobo Borda, Juan Gustavo. “Ir a cine, ver cine, escribir sobre cine. La crítica de cine en Colombia”. Poliantea, n.º 12 (2011): 234-241.

Correa, Julián David. “Las publicaciones de la Cinemateca Distrital: una memoria crítica para el cine colombiano”. Cuadernos de Cine Colombiano, n.º 22 (2015): 8-39.

De Baecque, Antoine. La cinéphilie. Invention d’un regard, histoire d’une culture 1944-1968. París: Éditions Fayard, 2013.

De Baecque, Antoine y Thierry Frémaux. “La cinéphilie ou l’invention d’une culture”. Vingtième Siècle, no. 46 (1995): 133-142.

Duque, Edda Pilar. La aventura del cine en Medellín. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia/El Áncora Editores, 1992.

Durán Castro, Mauricio. “Tres modelos de crítica de cine en Colombia: Carlos Álvarez, Andrés Caicedo, Luis Alberto Álvarez”. Cuadernos de Cine Colombiano, n.º 22 (2015): 96-133.

Franco Díez, Germán. Mirando solo a la tierra. Cine y sociedad espectadora en Medellín (1900-1930). Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana, 2013.

Gómez Serrudo, Nelson A. y Eliana Bello León. La vida del cine en Bogotá en el siglo xx. Públicos y sociabilidad. Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana, 2016.

Iturriaga, Jorge. La masificación del cine en Chile, 1907-1932. La conflictiva construcción de una cultura plebeya. Santiago: lom Ediciones, 2015.

Jullier, Laurent y Jean-Marc Leveratto. Cinéfilos y cinefilias. Buenos Aires: La Marca Editora, 2012.

Leveratto, Jean-Marc y Fabrice Montebello. “L’Église, les films et la naissance du consumérisme culturel en France. Les Fiches du cinéma”. Les Temps des Médias 2, n.º 17 (2011): 54-63.

Martín-Barbero. Jesús. De los medios a las mediaciones. Comunicación, cultura y hegemonía. Bogotá: Convenio Andrés Bello, 2003.

Martínez Pardo, Hernando. Historia del cine colombiano. Bogotá: Editorial América Latina, 1978.

Montaña Ibáñez, Francisco. “La batalla por lo real: dos publicaciones periódicas de los sesenta sobre cine en Colombia: Guiones y Cine (mes)”. Cuadernos de Cine Colombiano, n.º 22 (2015): 56-77.

Ordóñez Ortegón, Luisa Fernanda. “Crónicas de la espera: el cine colombiano en la revista Cuadro 1970-1979”. Cuadernos de Cine Colombiano, n.º 22 (2015): 78-95.

Ordóñez Ortegón, Luisa Fernanda. “Ojo al cine: instantáneas de la producción crítica del Grupo de Cali”. Cuadernos de Cine Colombiano, n.º 22 (2015): 134-147.

Purcell, Fernando. ¡De película! Hollywood y su impacto en Chile 1910-1950. Santiago: Taurus, 2012.

Ramírez Llorens, Fernando. “So Close to God, so Close to Hollywood: Catholics and the Cinema in Argentina”. Journal of Latin American Cultural Studies 23, n.º 4 (2014): 325-344, doi: https://doi.org/10.1080/13569325.2014.958141

Restrepo Gil, Mauricio. Hernán Restrepo Duque, una biografía. Medellín: Universidad eafit, 2012.

Rico Agudelo, Angie. Bucaramanga en la penumbra. La exhibición cinematográfica 1897-1950. Bucaramanga: Universidad Industrial de Santander, 2013.

Rico Agudelo, Angie. Las travesías del cine y los espectáculos públicos. Colombia en la transición del siglo diecinueve al veinte. Bogotá: Cinemateca Distrital, 2016.

Simanca Castillo, Orielly. “La censura católica al cine en Medellín: 1936-1955. Una perspectiva de la Iglesia frente a los medios de comunicación”. Historia Crítica, n.º 28 (2004): 81-104, doi: https://doi.org/10.7440/histcrit28.2004.03

Sosenski, Susana. “Diversiones malsanas: el cine y la infancia en la ciudad de México en la década de 1920”. Secuencia, n.º 66 (2006): 37-64.

Sourdis Arenas, Carolina. “Ver con la metáfora en los ojos: la vuelta a Arcadia”. Cuadernos de Cine Colombiano, n.º 22 (2015): 224-241.

Villegas, Andrés y Catalina Castrillón. “La revista Micro (1940-1949) y la crítica cinematográfica y radiofónica en Colombia”. Historia y Espacio 16, n.º 54 (2020): 209-236, doi: https://doi.org/10.25100/hye.v16i54.9913

Wood, David. “La autonomía del cine: Umberto Valverde, reportaje crítico al cine colombiano”. Cuadernos de Cine Colombiano, n.º 22 (2015): 168-181.

Zuluaga, Pedro Adrián. “Revistas de cine en Colombia. La otra misma historia”. Cuadernos de Cine Colombiano, n.º 6 (2005): 32-49.

Zuluaga, Pedro Adrián. Cine colombiano: cánones y discursos dominantes. Bogotá: Cinemateca Distrital, 2013.

Zuluaga, Pedro Adrián. “La crítica de cine en Colombia en los años cincuenta: los aportes fundacionales de Hernando Valencia Goelkel y Jorge Gaitán Durán”. Cuadernos de Cine Colombiano, n.º 22 (2015): 40-55.

Zuluaga, Pedro Adrián. “Revista Cinemateca con el guion de tres épocas”. Cuadernos de Cine Colombiano, n.º 22 (2015): 182-201.