Everyday Militarist Nationalism in the Schools of the Chilean Dictatorship: Ritual Uses of Civic Events and Commemorations (1973-1980)
No. 95 (2025-01-10)Author(s)
-
Sebastián Neut AguayoKatholieke Universiteit Leuven, Bélgica – Universidad Bernardo O’Higgins, ChileORCID iD: https://orcid.org/0000-0002-8137-7613
-
Pablo Neut AguayoUniversidad Autónoma de Barcelona, EspañaORCID iD: https://orcid.org/0000-0002-4015-8393
Abstract
Objective/context:This article analyzes how the Chilean dictatorship tried to instill a militaristic nationalism in the country’s school’s daily life, showing how this nationalism was reappropriated and, in some cases, resisted by part of the student body and the teaching staff. This approach is based on the study of civic events and the commemoration of school anniversaries between 1973 and 1980. Methodology: We proceed to the triangulation between different primary materials, specifically, the magazine Revista de Educación of the Ministry of Education, declassified documents referring to internal communications of the dictatorship on educational matters (as well as on the repression in this field), materials from the academic archives of the Instituto Nacional and the Liceo Javiera Carrera, judicial records and interviews with teachers and students of the time. Originality:The crossing of the theories of nationalism and daily school life is used, and it is found that the dictatorship produced a new grammar of educationalization that profoundly impacted the school culture. This was characterized by the display of a profound military-nationalist ritualization. Unlike other studies on the period, attention is paid to the ideological use and daily expression of school rituals and the transgressions carried out in the ritual dimension. Conclusions: The attempt to implant a military-nationalist vision through daily school rituals was relatively successful since, while part of the students naturalized the existence of such military-nationalism, another part opposed it through the transgression/resistance of the very rituality that promoted it. This last shows the existence of a conflictive dimension of school culture.
References
Bibliografía
Fuentes primarias
Archivos
Archivo Digital Expedientes de la Represión (ADER), Santiago de Chile-Chile. Consultado el 23 de mayo de 2024. https://expedientesdelarepresion.cl
Archivo Digital Mauricio Weibel (ADMW), Temuco-Chile. Consultado el 23 de mayo de 2024. https://bibliotecadigital.ufro.cl/?a=explore&collection=8
Archivo Escolar Instituto Nacional (AEIN), Santiago de Chile-Chile.
Archivo Escolar Liceo Javiera Carrera (AELJC), Santiago de Chile-Chile.
Archivo personal Mauricio Weibel (APMW). Santiago de Chile-Chile.
Publicaciones periódicas
La Nación. Santiago de Chile, 1964, 1967, 1971.
Revista de Educación. Santiago de Chile, 1974-1980.
Entrevistas
Carrasco, Néstor. En entrevista presencial con los autores. 11 de abril de 2024.
Contreras, Rebeca. En entrevista virtual con los autores. 14 de diciembre de 2021.
Díaz, Rodrigo. En entrevista presencial con los autores. 10 de abril de 2024.
Gajardo, Rodrigo. En entrevista presencial con los autores. 12 de octubre de 2023.
Guajardo, Samuel. En entrevista presencial con los autores. 6 de junio de 2022.
Matías [seudónimo]. En entrevista presencial con los autores. 20 de julio de 2018.
Muñoz Rojas, Fernando. En entrevista virtual con los autores. 11 de agosto de 2021.
Wright, Ana Cecilia. En entrevista virtual con los autores. 3 de agosto de 2023.
Documentación primaria impresa
Prieto, Álvaro. NN. Recuerdos de un amigo del caos. Santiago de Chile: Santiago Ander Editorial, 2021.
Fuentes secundarias
“Aprueban obligación de entonar el himno nacional en establecimientos educacionales”. Cámara de Diputadas y Diputados, Chile, 13 de marzo, 2024. Consultado el 28 de octubre de 2024. https://www.camara.cl/cms/aprueban-obligacion-de-entonar-el-himno-nacional-en-establecimientos-educacionales/
Archer, Margaret. Social Origins of Educational Systems. Abingdon: Routledge, 2013.
Billig, Michael. Banal Nationalism. Londres: Sage Publications, 2010.
Billig, Michael.“Concluding Chapter”. En Education, Curriculum and Nation-Building, editado por Daniel Tröhler. Londres: Routledge, 2023. https://doi.org/10.4324/9781003315988-12
Brunner, José Joaquín. “Sociología de los principios educativos: un análisis de dos reformas de los planes y programas de la enseñanza básica chilena: 1965 y 1980”. Documento de trabajo Flacso, 1980.
Brunner, José Joaquín. La cultura autoritaria en Chile. Santiago de Chile: Flacso, 1981.
Chervel, André. La culture scolaire: une approche historique. París: Belin, 1998.
Cox, Cristian. Políticas educacionales y principios culturales. 1965-1985. Santiago de Chile: CIDE, 1986.
Cuban, Larry. How Teachers Taught: Constancy and Change in American Classrooms, 1890-1980. Nueva York: Longman, 1984.
Depaepe, Marc. “Dealing with Paradoxes of Educationalization: Beyond the Limits of ‘New’ Cultural History of Education”. En Between Educationalization and Appropriation. Selected Writings on the History of the Modern Educational Systems, editado por Marc Depaepe. Leuven: Leuven University Press, 2012, 139-166.
Depaepe, Marc. “Educationalizacion as an Ongoing Modernization Process”. En Between Educationalization and Appropriation. Selected Writings on the History of the Modern Educational Systems, editado por Marc Depaepe. Leuven: Leuven University Press, 2012, 167-175.
Depaepe, Marc, Kristof Dams, Maurits de Vroede y Betty Eggermont. Order in Progress: Everyday Educational Practice in Primary Schools Belgium, 1880-1970. Leuven: Leuven University Press, 2000.
Depaepe, Marc, Frederik Herman, Melanie Surmont, Angelo van Gorp y Frank Simon. “About Pedagogization: From the Perspective of the History of Education”. En Between Educationalization and Appropriation. Selected Writings on the History of the Modern Educational Systems, editado por Marc Depaepe. Leuven: Leuven University Press, 2012, 177-197.
Depaepe, Marc y Frank Simon. “Is There Any Place for the History of ‘Education’ in the ‘History of Education’? A Plea for the History of Everyday Educational Reality In‐ and Outside Schools”. Paedagogica Historica 31, n.º 1 (enero de 1995): 9-16. https://doi.org/10.1080/0030923950310101
Edensor, Tim. National Identity, Popular Culture and Everyday Life. Nueva York: Berg, 2002.
Garcés Aspe, Luis. “Orden escolar y relaciones sociales en tiempos de dictadura. Alcances de la dictadura civil militar en la cotidianeidad de dos liceos femeninos de la comuna de Santiago (1973-1980)”. En Historia social de la educación chilena. T. 8, editado por Benjamín Silva Torrealba. Santiago de Chile: UTEM, 2023, 421-466.
Goodson, Ivor y Pat Sikes. “Techniques for Doing Life History”. En The Routledge International Handbook on Narrative and Life History, editado por Ivor Goodson, Ari Antikainen, Pat Sikes y Molly Andrews. Abingdon, Nueva York: Routledge, 2017, 72-88.
Grosvenor, Ian, María del Mar del Pozo Andrés y Sjaak Braster. “Opening the Black Box of Schooling. Methods, Meanings and Mysteries”. En The Black Box of Schooling. A Cultural History of the Classroom, editado por Ian Grosvenor, María del Mar del Pozo Andrés y Sjaak Braster. Brussels: Peter Lang, 2011, 9-18.
Julia, Dominique. “La culture scolaire comme objet historique”. Paedagogica Historica 31 (1995): 353-382. https://doi.org/10.1080/00309230.1995.11434853
Matamoros Fernández, Christián. “Profesores pinochetistas: patria, apostolado, anticomunismo y ¿neoliberalismo?”. En Historia social de la educación chilena. T. 8, editado por Benjamín Silva Torrealba. Santiago de Chile: UTEM , 2023, 333-390.
Matamoros Fernández, Christián y Sebastián Neut Aguayo. “Estudio introductorio: políticas educativas, debates pedagógicos y disputas ideológicas durante la Unidad Popular”. En Nuevas historias de la educación durante la Unidad Popular. Vol. 1, coordinado por Christián Matamoros Fernández y Sebastián Neut Aguayo. Santiago de Chile: Editorial Sole, 17-65.
Mayring, Philipp. “Qualitative Content Analysis”. Forum: Qualitative Social Research 1, n.° 2 (2000). https://doi.org/10.17169/fqs-1.2.1089
McLaren, Peter. Schooling as a Ritual Performance: Towards a Political Economy of Educational Symbols and Gestures. Londres: Routledge & Kegan Paul, 1986.
Moncada M., Constanza. “De ser considerado ‘antiespañol’ a la polémica tercera estrofa cantada en dictadura: la evolución del himno nacional”. La Tercera, 13 de agosto, 2024. Consultado el 1.º de noviembre de 2024. https://www.latercera.com/culto/2024/08/13/de-ser-considerado-antiespanol-a-la-polemica-tercera-estrofa-cantada-en-dictadura-la-evolucion-del-himno-nacional/#
Neut Aguayo, Sebastián. “‘Sin una buena educación no hay buenos trabajadores… buenos ciudadanos… buenos chilenos’. El sentido de la educación en el proyecto modernizador de la dictadura chilena (1979-1981)”. Cuadernos Chilenos de Historia de la Educación, n.º 6 (2016): 138-163.
Neut Aguayo, Sebastián. “Control ideológico en los programas secundarios transitorios en Historia y Ciencias Sociales (1974-1981)”. Educação e Pesquisa 44 (2017): 1-18. https://doi.org/10.1590/s1678-4634201702160736
Neut Aguayo, Sebastián y Pablo Neut Aguayo. ¡A la calle compañeros! Dictadura, politización de la experiencia escolar y movilización secundaria. Una aproximación a partir del movimiento aplicacionista por la democracia. Santiago de Chile: Editorial Sole, 2022.
Núñez Prieto, Iván. “Notas sobre educación y Fuerzas Armadas”. Revista Signos 4 (1984): 34-39.
Pérez Navarro, Camila. “El control de las escuelas durante la dictadura cívico militar chilena: el caso de la Escuela Experimental de Niñas de Santiago”. Anales de Historia de la Educación 18, n.º 2 (2017): 5-25.
Pérez Navarro, Camila y Felipe Zurita. “La escuela chilena bajo la dictadura civil militar (1973-1980): la experiencia escolar en contexto autoritario”. Historia y Memoria de la Educación, n.º 14 (2021): 587-614. https://doi.org/10.5944/hme.14.2021.29003
PIIE (Programa Interdisciplinario de Investigaciones en Educación). Las transformaciones de la educación bajo el régimen militar. T. 1. Santiago de Chile: PIIE, 1991.
Ringer, Fritz. Education and Society in Modern Europe. Bloomington; Londres: Indiana University Press, 1979
Scott, James. Weapons of the Weak. Everyday Forms of Peasant Resistance. Massachusetts: Yale University Press, 1985.
Scott, James. Los dominados y el arte de la resistencia. Ciudad de México: Ediciones Era, 2004.
Serrano, Sol. Universidad y nación. Chile en el siglo XIX. Santiago de Chile: Editorial Universitaria, 1994.
Serrano, Sol. El liceo. Relato, memoria, política. Santiago de Chile: Taurus, 2018.
Serrano, Sol, Macarena Ponce de León y Francisca Rengifo, eds. Historia de la educación en Chile (1810-2010). T. 2. Santiago de Chile: Taurus, 2013.
Simon, Brian. “Can Education Change Society?”. En Does Education Matter?, editado por Brian Simon. Londres: Lawrence and Wishart, 1985, 13-31.
Stephenson, Barry. Ritual. A Very Short Introduction. Gosport: Oxford University Press, 2015.
Toro Blanco, Pablo. “Como se quiere a la madre o a la bandera: notas sobre nacionalismo, ciudadanía y civilidad en la educación chilena (1910-1945)”. En Nacionalismos e identidad nacional en Chile. Siglo XX. Vol. 1, editado por Gabriel Cid y Alejandro San Francisco. Santiago de Chile: Centro de Estudios Bicentenario, 2010, 133-158.
Toro Blanco, Pablo. “Towards a New Chile through the Heart: Aspects on the Construction of a Nationalist Emotionology in School Textbooks during Pinochet Years (c.1974-c.1984)”. History of Education & Children’s Literature 10, n.º 1 (2015): 583-600.
Tyack, David y William Tobin. “The ‘Grammar’ of Schooling: Why Has It Been so Hard to Change?”. American Educational Research Journal 31, n.º 3 (septiembre de 1994): 453-479. https://doi.org/10.3102/00028312031003453
Valdivia, Verónica. Nacionalistas y gremiales: el “parto” de la nueva derecha política chilena. Santiago de Chile: LOM, 2008.
Viñao Frago, Antonio. Sistemas educativos, culturas escolares y reformas: continuidades y cambios. Madrid: Morata, 2002.
Williams, Raymond. El campo y la ciudad. Buenos Aires: Paidós, 2001.
Woll, Allen. A Functional Past: The Uses of History in Nineteenth-Century Chile. Baton Rouge: Louisiana State University Press, 1982.
Woods, Peter. Inside Schools. Etnography in Educational Research. Londres: Routledge & Kegan Paul, 1986.