Historia Crítica

Hist. Crit. | eISSN 1900-6152 | ISSN 0121-1617

Cinema, Authoritarianism and Media Policy in Argentina: The Mar del Plata Film Festival of 1968

No. 72 (2019-04-01)
  • Fernando Ramírez Llorens
    Universidad de Buenos Aires, Argentina

Abstract

Objective/context: The article analyzes the organizational process and execution of the IX Mar del Plata International Film Festival of 1968. It outlines the objectives that General Juan Carlos Onganía’s dictatorship pursued with this festival, which had, until 1968, been organized by private entities. The tensions that arose between the government alliance and cinematographic groups is also discussed. Originality: Until now, historiography has emphasized the strong cultural repression of the Onganía dictatorship. Without denying this perspective, the analysis of this selective opening experience at the film festival brings to the fore new perspectives on how dictatorships used cultural and media policies as an internal consensus building strategy and as a tactic to legitimize the government internationally. Conversely, the cultural arena is seen as a territory for political disputes within the framework of authoritarian governments. Methodology: The research was conducted mainly from the analysis of multiple printed publications of the time. Conclusions: This paper proposes understanding this cultural experience as a process aimed at improving the image of the government abroad through cinematography. However, this attempt by the dictatorship failed because, from the moment that the strategy was launched, the festival became politicized and it was transformed into a terrain of disputes between different factions within the government as well as between the government and the world of cinema.

Keywords: Argentina, cultural policy, dictatorship, film festival, mass media

References

Fuentes primarias

Archivo:

Luis M. Premoli. “Luis Premoli Oral History with Robert A. Potash, December 5, 1983. Robert A. Potash Papers (FS 020)”, Special Collections and University Archives, University of Massachusetts Amherst Libraries, <http://credo.library.umass.edu/view/full/mufs020-bav3-i012>.

Documentación primaria impresa:

Fédération Internationale des Associations des Producteurs de Films. Annuaire de l’industrie cinématographique internationale 1958-1959. Roma: Edizioni Cinematografiche Internazionali, 1958.

Ministerio de Cultura y Educación. Argentina: la educación en cifras: 1961-1970. Buenos Aires: El Ministerio, 1971.

Universidad de Buenos Aires. Nuevos inscriptos 1966-1967. Buenos Aires: UBA, 1968.

Publicaciones periódicas:

ABC. Madrid, 1967-1968.

Boletín Oficial del Estado. Madrid, 1968.

Confirmado. Buenos Aires, 1967.

Correio da Manhã. Río de Janeiro, 1967.

Extra. Buenos Aires, 1969.

Gaceta de los Espectáculos. Buenos Aires, 1967-1968.

Heraldo del Cinematografista. Buenos Aires, 1967-1968.

La Capital. Mar del Plata, 1967.

Primera Plana. Buenos Aires, 1968-1969.

Página web:

“Historia”. 33° Festival Internacional de Cine de Mar del Plata, <http://www.mardelplatafilmfest.com/es/seccion/festival/historia>.

Fuentes secundarias

Altamirano, Carlos. Bajo el signo de las masas. Buenos Aires: Ariel, 2001.

Califa, Juan Sebastián. “A los golpes con el golpe. El movimiento estudiantil frente a la intervención de la Universidad de Buenos Aires, 1966”. Conflicto Social 8, n.º 13 (2015): 89-115.

Couselo, Jorge Miguel. “Un invalorable aporte cultural”. En Luz, cámara… memoria, editado por Fernando Ferreira. Buenos Aires: Corregidor, 1995, 239-241.

De Valck, Marijke. Film Festivals: From European Geopolitics to Global Cinephilia. Ámsterdam: Amsterdam University Press, 2007.

Del Pozo, Mariano. El cine y su crítica. Pamplona: Universidad de Navarra, 1970.

Diestro Dópido, Mar. “Film Festivals, Cinema and Cultural Exchange”. Tesis de doctorado, Queen Mary University of London, 2014.

Funes, Patricia. “‘Secretos, confidenciales y reservados’. Los registros de las dictaduras en Argentina. El Archivo de la Dirección de Inteligencia de la policía de la Provincia de Buenos Aires [DIBPA]”. En Argentina 1976-2006. Entre la sombra de la dictadura y el futuro de la democracia, compilado por César Tcach y Hugo Quiroga. Santa Fe: HomoSapiens, 2006, 199-232.

Gil Mariño, Cecilia. “Primeros intercambios entre la industria cinematográfica argentina y brasileña en la década del treinta”. Adversus XI, n.º 27 (2014): 74-101.

Gubern, Román. “El forcejeo entre censura y reformismo. ¿La primera apertura?”. En Los “nuevos cines” en España. Ilusiones y desencantos de los años sesenta, editado por Carlos Heredero y José Enrique Monterde. Valencia: Generalitat Valenciana, 2003, 69-78.

Kriger, Clara. “Inolvidables jornadas vivió Mar del Plata. Perón junto a las estrellas”. Archivos de la Filmoteca n.º 46 (2004): 118-131.

Mallimaci, Fortunato. “El catolicismo entre el liberalismo integral y la hegemonía militar (1900-1960)”. En Quinientos años de cristianismo en Argentina, editado por varios autores. Buenos Aires: Nueva Tierra, 1992, 197-365.

Manetti, Ricardo y María Valdez. “El festival de Mar del Plata (1959-1970)”. En Cine argentino. Modernidad y vanguardias 1957-1983, volumen II, dirigido por Claudio España. Buenos Aires: Fondo Nacional de las Artes, 2005, 488-497.

Maranghello, César. “Cine y política. Las nuevas leyes de cine”. En Cine argentino 1957-1983. Modernidad y vanguardias, volumen II, dirigido por Claudio España. Buenos Aires: Fondo Nacional de las Artes, 2005, 338-357.

Morgenfeld, Leandro. “Argentina y Estados Unidos, golpe a golpe (1966-1976)”. SAAP 8, n.º 2 (2014): 521-554.

Neveleff, Julio, Miguel Monforte y Alejandra Ponce de León. Historia del Festival Internacional de Cine de Mar del Plata. Buenos Aires: Corregidor, 2013.

Ramírez Llorens, Fernando. Noches de sano esparcimiento. Estado, católicos y empresarios en la censura al cine en Argentina 1955-1973. Buenos Aires: Libraria, 2016.

Roth, Roberto. Los años de Onganía. Buenos Aires: La Campana, 1980.

Rouquié, Alain. Poder militar y sociedad política en la Argentina, volumen 2. Buenos Aires: Hyspamérica, 1986.

Stringer, Julian. “Global Cities and the International Film Festival Economy”. En Cinema and the City: Film and Urban Societies in a Global Context, editado por Mark Shiel y Tony Fitzmaurice. Oxford: Blackwell, 2001, 134-144.

Triana Toribio, Núria. “El festival de los cinéfilos transnacionales: Festival cinematográfico Internacional de la República Argentina en Mar del Plata, 1959-1970”. Secuencias n.º 25 (2007): 25-45.