From Horse to Electricity: An Environmental and Technological Outlook in the Transformation of the Tram System in Chile towards the End of the Nineteenth Century
No. 74 (2019-10-01)Author(s)
-
Elisabet PrudantUniversidad de Santiago de Chile
Abstract
Summary. Objective/Context: This article analyzes the environmental dimension of the debate that prompted the replacing of the tramway system from animal-drawn trams for electrical ones in Santiago de Chile towards the end of the nineteenth century. The objective is to delve into the correlation between the use of energy resources and urban progress through the study of the modernization of the collective locomotive system in Chile’s capital. Methodology: Based on data from newspapers, technical, business and municipal documents, it is argued that the negative consequences of horse use for inhabitants’ transportation in the city had an impact on the technological and cultural legitimacy on the exploitation of hydric resources for energy production. Originality: In a context prone to the removal of animals from the urban setting and its subsequent substitution for new means of transport, Santiago was the site of the coalescing of transnational investors in the tecno-electric industry, the circulation of medical and sanitary discourses and the spreading of a bourgeois urban imaginary. Thus, electricity would replace animal-driven means in the tramway system, which led to the re-signifying of nature’s contribution to urbanization and the industrialization of the country. Conclusions: The water ways in central Chile became the much-needed new source for locomotive energy that would change the traditional image of Santiago. This process led to its transformation into a modern and international metropolis. Even though the urban elite did favor the use of electricity for the public transport system, other actors, in contrast, voiced their dissent against the alleged contribution, and expressed fears and distrust with respect to the benefits that such technology would bring forth to the population, especially to the poorer inhabitants.
References
Fuentes primarias
Fuentes periódicas
Anales del Instituto de Ingenieros de Chile, Santiago, 1893-1896.
El Ferrocarril, Santiago, 1896.
El Tinterillo, Santiago, 1901.
La Nueva República, Santiago, 1896.
La Tarde, Santiago, 1897-1900.
Fuentes primarias impresas
Chilean Electric Tramway & Light Co. Ltd. Recopilación de las bases, antecedentes i contratos con la I. Municipalidad de Santiago para los tranvías i concesión para alumbrado eléctrico de Santiago. Santiago: Imprenta Barcelona, 1914.
Chilean Electric Tramway & Light Co. Ltd. Documentos. Santiago: Imprenta Barcelona, 1899.
Empresa del Ferrocarril Urbano de Santiago. Estatutos reformados de la Empresa del Ferrocarril Urbano de Santiago. Santiago: Imprenta de la Estrella de Chile, 1879.
Empresa del Ferrocarril Urbano de Santiago. Memoria / presentada por el directorio de la Compañía del Ferro-Carril Urbano de Santiago a la Junta de accionistas. Santiago: Imprenta del Universo, 1877.
Figueroa, Julio. Alimentación racional del caballo. Santiago: Imprenta Mejía, 1898.
Gay, Claudio. Agricultura. Historia física y política de Chile: según documentos adquiridos en esta república durante doce años de residencia en ella, vol. 1. París: Casa del Autor, 1862.
Memorial presentado a la Ilustre Municipalidad por los Contratistas de la tracción i alumbrado eléctrico de Santiago. Santiago: Establecimiento Poligráfico Roma, 1898.
Prado, Uldarico. El caballo chileno, 1541-1914. Estudio zootécnico e histórico hípico. Santiago: Imprenta Santiago, 1914.
República de Chile, Cámara de Diputados, sesiones ordinarias 1894.
República de Chile. Disposiciones legales y municipales de la policía y beneficencia. Santiago: Imprenta Universidad, 1916.
Fuentes secundarias
Almandoz, Arturo. Modernización urbana en América Latina. De las grandes aldeas a las metrópolis masificadas. Santiago: Colección Estudios Urbanos, Pontificia Universidad Católica de Chile, 2013.
Armus, Diego. “Un médico higienista buscando ordenar el mundo urbano argentino de comienzos del siglo XX”. Salud Colectiva 3, n.° 1 (2007): 71-80.
Atkins, Peter, ed. Animal Cities: Beastly Urban Histories. Londres: Routledge, 2016.
Benjamin, Walter. Libro de los pasajes. Madrid: Ediciones Akal, 2005.
Booth, Rodrigo. “Higiene pública y movilidad urbana en el Santiago de 1900”. ARQ (Santiago) 85 (2003): 52-61, doi: http://dx.doi.org/10.4067/S0717-69962013000300009
Calderón, Alfonso. 1900. Santiago: Pehuén, 1999.
Castro-Gómez, Santiago. Tejidos oníricos: movilidad, capitalismo y biopolítica en Bogotá, 1910-1930. Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana, 2009.
Correa Restrepo, Juan. “Empresas de transporte urbano y política pública: tranvías en Antioquia (1887-1951)”. Borrador de Administración n.° 7 (2008), <http://repository.cesa.edu.co/bitstream/handle/10726/227/7%20J.Correa-Empresas%20Tpte.pdf?sequence=6&isAllowed=y>
Cruz Terra, Pablo. “Cidadania e trabalhadores: Cocheiros e carroceiros no Rio de Janeiro, 1870-1906”. Tesis de Doctorado en Historia, Universidade Federal Fluminense, Niterói, Brasil, 2012.
De Ramón, Armando. Santiago de Chile (1541-1991). Historia de una sociedad urbana. Santiago: Sudamericana, 2000.
De Ramón, Armando. “Estudio de una periferia urbana. Santiago de Chile, 1850-1900”. Historia 20 (1985): 199-289.
Donoso, Gustavo. “Resumen histórico de la introducción del caballo en Chile”. Revista de la Asociación de Criadores de Caballares 12 (1960): 10-13.
Errázuriz, Tomás y Guillermo Giucci. “The Ambiguities of Progress: Cultural Appropriation of Electric Trams in the Southern Cone, 1890-1950 (Chile, Argentina, Uruguay and Brazil)”. Icon 22 (2016): 55-77.
Foot, Francisco. Trem fantasma: a modernidade na selva. São Paulo: Companhia das Letras, 1988.
Giucci, Guillermo. “A viagem dos objetos”, História, Ciências, Saúde – Manguinhos VIII (2001): 1071-1088.
Gross, Patricio, Armando de Ramón y Enrique Vial. Imagen ambiental de Santiago. Santiago: Ediciones Universidad Católica, 1984.
Leidenberger, Georg. La historia viaja en tranvía: el transporte público y la cultura política de la Ciudad de México. México: Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Cuajimalpa, 2011.
Liernur, Jorge y Graciela Silvestri. El umbral de la metrópolis. Transformaciones técnicas y cultura en la modernización de Buenos Aires, 1870-1930. Buenos Aires: Sudamericana, 1993.
McShane, Clay y Joel Tarr. “The Decline of the Urban Horse in American Cities”. The Journal of Transport History 24, n.º 2 (2003): 177-198, doi; https://doi.org/10.7227/TJTH.24.2.4
McShane, Clay y Joel Tarr. The Horse in the City. Living Machines in the Nineteenth Century. Baltimore: Johns Hopkins University Press, 2007.
Miralles-Guasch, Carmen. Ciudad y transporte. Un binomio imperfecto. Barcelona: Ariel, 2002.
Molano, Frank. “La historia ambiental urbana: contexto de surgimiento y contribuciones para el análisis histórico de la ciudad”. Anuario Colombiano de Historia Social y de la Cultura 43, n.° 1 (2016): 375-402, doi: http://dx.doi.org/10.15446/achsc.v43n1.55075
Mom, Gijs y David Kirsch. “Technologies in Tension: Horses, Electric Trucks, and the Motorization of American Cities, 1900-1925”. Technology and Culture 42, n.° 3 (2001): 489-518.
Morrison, Allen. The Tramways of Brazil: A One Hundred Thirty Year Survey. Nueva York: Bonde Press, 1989.
Peña Otaegui, Carlos. Santiago de siglo en siglo. Santiago: Editorial Zig-Zag, 1945.
Pilcher, Jeffrey. The Sausage Rebellion: Public Health, Private Enterprise, and Meat in Mexico City, 1890-1917. Albuquerque: University of New México Press, 2006.
Prudant, Elisabet. “Circulação, transporte público e pensamento urbano: Benjamín Vicuña Mackenna e seu projeto de 1863 para a construção de uma rede metropolitana de bondes em Santiago do Chile”. Dimensões 42 (2019): 261-287, doi: https://doi.org/10.23871/dimensoes-n42-19350
Robert, Jean. Le temps qu’on nous vole: contre la société chronophage. París: Éditions du Seuil, 1980.
Rocha Silva de Souza, Amara. “A sedução da luz: Eletrificação e imaginário no Rio de Janeiro da Belle Èpoque”. Revista de História Regional 2, n.° 2 (1997): 51-80.
Rosenthal, Anthon. “The Streetcar in the Urban Imaginary of Latin America”. Journal of Urban History 42, n.° 1 (2016): 162-179, doi: https://doi.org/10.1177/0096144214566972
Singh, Dhan Zunino. “La metrópolis estrangulada. Una historia cultural de la circulación y congestión en Buenos Aires entre fines del siglo XIX y principios del XX”. XI Jornadas de Sociología. Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires, 2015, 1-15 <https://www.aacademica.org/000-061/970>
Tomlinson, John. The Cultures of Speed. The Coming of Immediacy. Londres: SAGE, 2007.
Vicuña, Manuel. La belle époque chilena. Alta sociedad y mujeres de elite en el cambio de siglo. Santiago: Sudamericana, 2001.
Vuchic, Vukan. Urban Transit Systems and Technology. Hoboken: John Wiley & Sons, 2007.
Weid von der, Elisabeth. “O bonde como elemento e expansão urbana no Rio de Janeiro”, 1-30, Fundação Casa de Rui Barbosa, <http://rubi.casaruibarbosa.gov.br/bitstream/20.500.11997/890/1/WEID%2C%20E.%20-%20O%20bonde%20como%20elemento%20de%20expans%C3%A3o%20urbana.pdf>
Werckenthien, Cristian. El tranvía en Buenos Aires. Buenos Aires: Ediciones Turísticas, 2007.