Historia Crítica

Hist. Crit. | eISSN 1900-6152 | ISSN 0121-1617

Victoria Ocampo’s Construction of Feminine Models between 1920 and 1940: Rethinking Margherita Sarfatti and Virginia Woolf

No. 77 (2020-07-01)
  • Maria Victoria Streppone
    Università Ca’ Foscari, Italia

Abstract

Objective/Context: This article analyzes gender as a conceptual category that served as the basis for the work of the Argentinian magazine Sur, directed by Victoria Ocampo. The objective is to rebuild the ideals of its protagonist from specific figures who were vital in the construction of modern, feminine models. Methodology: The research analyzes archived documents and an extensive bibliography that allows understanding the ideals that guided the specific processes that would serve as the basis for Victoria Ocampo’s literary strategies. Originality: This work shows that gender can be expressed in multiple registers, as a function of feminine presences that acquire the condition of models. Conclusions: The article proposes an extraliterary interpretation of selected feminine presences around whom the issue of gender is problematized, which is conceived here as a critical sensibility that induces devising certain strategies whereby functional models are selected and proposed for the construction of a local feminine identity.

Keywords: Argentina, gender studies, Italian Novecento, Margherita Sarfatti, Sur, Victoria Ocampo, Virginia Woolf

References

Archivos

Museo d’Arte Moderna e Contemporanea di Trento e Rovereto (MART), Rovereto-Italia. Archivio Storico del 900.

Fuentes primarias

Ocampo, Victoria. Autobiografía I. El archipiélago. Buenos Aires: Revista Sur, 1982.

Ocampo, Victoria. Autobiografía II. El imperio insular. Buenos Aires: Revista Sur, 1982.

Ocampo, Victoria. Autobiografía III. La rama de Salzburgo. Buenos Aires: Revista Sur, 1982.

Ocampo, Victoria. Autobiografía IV. Viraje. Buenos Aires: Revista Sur, 1982.

Ocampo, Victoria. Autobiografía V. Figuras simbólicas – Medida de Francia. Buenos Aires: Revista Sur, 1983.

Ocampo, Victoria. Autobiografía VI. Sur y Cía. Buenos Aires: Revista Sur, 1984.

Ocampo, Victoria. De Francesca a Beatrice. A través de la Divina Comedia. Madrid: Biblioteca de la Revista de Occidente, 1928.

Ocampo, Victoria. Diálogo con Mallea. Buenos Aires: Sur, 1969.

Ocampo, Victoria. Domingos en Hyde Park. Buenos Aires: Imprenta López, 1936.

Ocampo, Victoria. Soledad sonora. Buenos Aires: Sudamericana, 1980.

Ocampo, Victoria. Supremacía del alma y de la sangre. Buenos Aires: Sur, 1935.

Ocampo, Victoria. “Vida de la revista ‘Sur’. 35 años de una labor”. Sur, n.º 303-305 (1967): 9-36.

Ocampo, Victoria. Testimonios. Primera serie, 1920/1934. Buenos Aires: Sur, 1981.

Ocampo, Victoria. Testimonios. Segunda serie, 1937/1940. Buenos Aires: Sur, 1984.

Ocampo, Victoria. Testimonios. Tercera serie, 1950/1957. Buenos Aires: UNESCO-Villa Ocampo, 2013.

Ocampo, Victoria. Testimonios. Quinta serie, 1950/1957. Buenos Aires: UNESCO-Villa Ocampo, 2013.

Ocampo, Victoria. Testimonios. Sexta serie, 1957/1962. Buenos Aires: Imprenta López, 1963.

Ocampo, Victoria. Testimonios. Séptima serie, 1962/1967. Buenos Aires: Talleres Gráficos de la Compañía Impresora Argentina, 1967.

Ocampo, Victoria. Testimonios. Octava serie, 1968/1970. Buenos Aires: Sur, 1971.

Ocampo, Victoria. Testimonios. Novena serie, 1971/1974. Buenos Aires: Sur, 1975.

Ocampo, Victoria. Testimonios. Décima serie, 1975/1977. Buenos Aires: Sur, 1977.

Sarfatti, Margherita. “La muy criolla Victoria Ocampo”. El Diario, 5 de junio, 1942.

Conferencias

Rossi, Cristina. “Sarfatti y Venturi, dos críticos italianos en la trama del arte moderno argentino”. Conferencia dictada en el seminario internacional “Modernidade Latina os Italianos e os Centros do Modernismo Latino-americano”, Museu de Arte Contemporânea da Universidade de São Paulo, abril de 2014.

Fuentes secundarias

Altamirano Carlos y Beatriz Sarlo. Ensayos argentinos. De Sarmiento a la Vanguardia. Buenos Aires: Espasa Calpe, 1997.

Ayerza de Castillo, Laura y Odile Felgine. Victoria Ocampo. Intimidades de una visionaria. Buenos Aires: Sudamericana, 1991.

Bruno, Paula, coordinadora. Visitas culturales en Argentina. 1898-1936. Buenos Aires: Biblos, 2014.

Caillois Roger y Victoria Ocampo. Corrispondenza. Palermo: Sellerio, 2003.

Gutman, Daniel. El amor judío de Mussolini. Margherita Sarfatti, del fascismo al exilio. Buenos Aires: Lumiere, 2006.

King, John. Sur: A Study of the Argentine Literary Journal and Its Role in the Development of a Culture, 1931-1970. Cambridge: Cambridge University Press, 1986.

King, John. “Sur y la cultura argentina en la década del treinta”. América: Cahiers du Criccal (“Le discours culturel dans les revues latino-américaines de l’entre-deux guerres, 1919-1939”), n.º 4-5 (1990): 381-391.

Meo Laos, Verónica. Vanguardia y renovación estética: Asociación Amigos del Arte (1924-1942). Buenos Aires: CICCUS, 2007.

Meyer, Doris. Victoria Ocampo: Against the Wind and the Tide. Austin: University of Texas Press, 1990.

Montero, Rosa. Dictadoras. Las mujeres de los hombres más despiadados de la historia. México: Debolsillo, 2017.

Ocampo, Victoria. “Divergencias (Sobre una crónica cinematográfica de Borges)”. Sur, n.º 29 (1937): 95-96.

Owen Steiner, Patricia. Victoria Ocampo. Writer, Feminist, Woman of the World. Albuquerque: University of New Mexico Press, 1999.

Sarlo, Beatriz. Una modernità periferica. Buenos Aires 1920-1930. Macerata: Quodlibet Studio, 1990.

Sarlo, Beatriz. La máquina cultural. Maestras, traductoras y vanguardistas. Buenos Aires: Siglo XXI, 2017.

Streppone, María Victoria. Victoria Ocampo. Mediatrice delle Arti tra Argentina e Italia. Il caso “Sur”. Roma: Aracne, 2020.

Vázquez, María Celia. Victoria Ocampo, cronista outsider. Buenos Aires: Beatriz Viterbo Editora/Fundación Sur, 2019.

Vázquez, María Esther. Victoria Ocampo: El mundo como destino. Buenos Aires: Seix Barral, 2010.

Viñuela, Cristina. Victoria Ocampo. De la búsqueda al conflicto. Mendoza: Ediunc, 2004.

Yurkievich, Saul. “El arte de una sociedad en transformación”. En América Latina en sus artes, editado por Damián Bayón. Bogotá: Siglo XXI, 1987, 173-188.