A nation in sketches? Processes of Aymara identification in Chile during the transitional period, 1990-1993
No. 95 (2025-01-10)Author(s)
- 
								Cristina OyarzoUniversidad Mayor, ChileORCID iD: https://orcid.org/0000-0003-1530-6822
Abstract
Objective/context: During the 1990s, the Aymara people actively participated in discussions on the status of indigenous peoples. This experience reinforced identification processes that gained renewed strength with the national democratic opening and the international recognition of indigenous rights. As a result, demands were better articulated and gained visibility in the public space, and thus, an incipient idea of an Aymara nation emerged. The article analyzes the identification processes of the Aymara people in northern Chile from the creation of the Special Commission on Indigenous Peoples (1990) until the enactment of the Indigenous Law (1993), interrogating the ideas and discourses deployed. Methodology: The newspaper La Estrella de Arica (1990-1993) was examined in depth through a qualitative strategy. This material was triangulated with information obtained from congresses and relevant regulations and contrasted with a specialized bibliography, following the approach of the history of political languages and everyday nationalism. Originality: Although there is a vast amount of literature on the Aymara people in Andean countries, recent national identification processes have been little explored in Chile, where interest in other periods and approaches prevails. This article seeks to deepen these debates, proposing historical tools to understand the relationships between political communities better. It is argued that, although it has circulated, the idea of the Aymara nation should be treated with caution due to the multiple nuances revealed by the processes of reethnification and the influence of public policies. Conclusions: In the transition to democracy, there was a broad debate on the forms of Aymara identification. Although the circulation of the idea of nation was neither systematic nor uniform, expressions of simultaneous adherence to the Chilean State and the Aymara people coexisted, indicating a complex and ambivalent relationship between the processes of ethno-national identification in the period.
References
Bibliografía
Fuentes primarias
Publicaciones periódicas
El Austral (Temuco), diciembre, 1989.
La Estrella de Arica (Arica), enero-diciembre, 1990.
La Estrella de Arica (Arica), enero-diciembre, 1991.
La Estrella de Arica (Arica), enero-diciembre, 1992.
La Estrella de Arica (Arica), enero-diciembre, 1993.
Documentación primaria impresa
“Acta de compromiso”. Acuerdo de Nueva Imperial, 1.º de diciembre de 1989. https://www.conadi.gob.cl/storage/image/repositorio-historico/2.-Acuerdo-NuevaImperial_1dic1989.pdf
Biblioteca del Congreso Nacional de Chile. Historia de la Ley N°19.253. Establece normas sobre protección, fomento y desarrollo de los indígenas y crea la Corporación Nacional de Desarrollo Indígena. Valparaíso, 1993. https://obtienearchivo.bcn.cl/obtienearchivo?id=recursoslegales/10221.3/3850/1/HL19253.pdf
CEPI (Comisión Especial de Pueblos Indígenas), ed. Congreso Nacional de Pueblos Indígenas de Chile. Santiago de Chile: Comisión Especial de Pueblos Indígenas, 1991. https://www.conadi.gob.cl/storage/docs/Comunicaciones/doc30aniv/1991_congreso_indigena_cepi_chile.pdf
Decreto Supremo n.° 30 de 17 de mayo de 1990. “Crea la Comisión Especial de Pueblos Indígenas”. Ministerio Secretaría General de Gobierno. Biblioteca del Congreso Nacional de Chile. https://www.bcn.cl/leychile/navegar?idNorma=7833&idVersion=1990-07-27
“Propuesta y demanda de los pueblos indígenas de Chile para el período democrático 1990-1994”. Santiago, 6 de septiembre de 1989. Periodo presidencial, archivo 007775, Comisión Especial Pueblos Indígenas. https://fundacionaylwin.cl/wp-content/uploads/2018/06/4.-Informe-Comision-Tecnica_sep1989.pdf
Fuentes secundarias
Arendt, Hannah. La promesa de la política. Buenos Aires: Paidós, 2015.
Bengoa, José. La emergencia indígena en América Latina. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica, 2005.
Billig, Michael y Rosamaría Núñez. “El nacionalismo banal y la reproducción de la identidad nacional”. Revista Mexicana de Sociología 60, n.° 1 (1998): 37-57. https://doi.org/10.2307/3541255
Castro, Luis. “Una escuela fiscal ausente, una chilenización inexistente: la precaria escolaridad de los aymaras de Tarapacá durante el ciclo expansivo de salitre”. Cuadernos Interculturales 2, n.°3 (2004): 57-86. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=55200306
Castro, Luis. “El Estado chileno, los agentes fiscales y el temprano ordenamiento administrativo del espacio andino de la provincia de Tarapacá”. Revista Chungara 40, n.° 2 (2008): 219-233. http://dx.doi.org/10.4067/S0717-73562008000200009
Chiappe, Carlos María. Los estudios andinos entre la reforma y la revolución. Chile, 1960-1973. Iquique: El Jote Errante, 2015.
Chiodi, Francesco, Luca Citarella, Massimo Amadio y Medeleine Zúñiga Castillo. La educación indígena en América Latina. Quito: Abya-Yala, 1990.
Chipana, Cornelio. “Las organizaciones aymaras: origen y proceso”. En Actas del I Congreso Chileno de Antropología. Santiago de Chile: Colegio de Antropólogos A. G. Santiago, 1985, 436-457. https://www.aacademica.org/i.congreso.chileno.de.antropologia/33.pdf
Choque, Carlos. “Divergencias y antagonismos del movimiento indígena en la región de Arica y Parinacota (1965-1985)”. Conflueze: Rivista di Studi Iberoamericani 1, n.° 2 (2009): 267-289. https://doi.org/10.6092/issn.2036-0967/1662
Choque, Roberto. Historia de una lucha desigual. Los contenidos ideológicos y políticos de las rebeliones indígenas de la pre y post revolución nacional. La Paz: UNIH; Pakaxa, 2006.
Connor, Walker. Etnonacionalismo. Madrid: Trama Editorial, 1998.
Díaz Araya, Alberto. “Problemas y perspectivas sociohistóricas en el norte chileno: análisis sobre la chilenización de Tacna y Arica”. Si Somos Americanos: Revista de Estudios Transfronterizos 5, n.° 4 (2003): 49-81. https://doi.org/10.61303/07190948.v5i4.516
González, Sergio. “El Estado chileno en Tarapacá: el claroscuro de la modernización, la chilenización y la identidad regional”. Revista Diálogo Andino 13 (1995): 79-89. http://dialogoandino.cl/wp-content/uploads/2023/12/DA-13-1994-06-ocr.pdf
González, Sergio. Chilenizando a Tunupa. La escuela pública en el Tarapacá andino, 1880-1990. Santiago de Chile: Dibam, 2002.
Gundermann, Hans. “Las organizaciones étnicas y el discurso de la identidad en el norte de Chile. 1980-2000”. Estudios Atacameños, n.° 19 (2000): 75-92. https://doi.org/10.22199/S07181043.2000.0019.00004
Heise, María, Fidel Tubino y Wilfredo Ardito. Interculturalidad, un desafío. Lima: CAAP, 1994.
Larraín, Horacio. “Los por qué de la interculturalidad: argumentos para la adopción de una educación intercultural bilingüe”. Revista de Ciencias Sociales, n.° 7 (1997): 3-15. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=70800701
Oyarzo, Cristina. Historia política de los discursos educativos. Pueblos originarios y Estado en Bolivia, 1931-2010. Santiago de Chile: Editorial Ariadna, 2021.
Pocock, John G. A. Pensamiento político e historia. Ensayos sobre teoría y método. Madrid: Akal Ediciones, 2011.
Skey, Michael. “The National in Everyday Life: A Critical Engagement with Michael Billig’s Thesis of Banal Nationalism”. The Sociological Review 57, n.° 2 (2009): 331-346. https://doi.org/10.1111/j.1467-954X.2009.01832.x
Zapata, Claudia. “Atacameños y aymaras. El desafío de la ‘verdad histórica’”. Estudios Atacameños, n.° 27 (2004): 169-187. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-10432004002700008
