“There Is No Enemy Powerful Enough to Counteract Us”: The Chilean Victories in the Political Cartoons of the Guerra del Pacífico (1879-1884)
No. 72 (2019-04-01)Author(s)
-
Patricio IbarraUniversidad Bernardo O’Higgins, Chile
Abstract
Objective/context: The article studies the political cartoons dedicated to elevating the triumphs of the Chilean Army and Navy during the Guerra del Pacífico, published in the Chilean satire newspapers El Barbero, El Ferrocarrilito, El Nuevo Ferrocarril and El Padre Cobos. Visual representations created and reproduced a nationalistic, warmongering tone, reinforcing the perception of Chilean superiority in the conflict. Later this superiority was confirmed by the victories of Chile’s military campaign. Originality: The War of the Pacific, namely its causes, development and consequences, has been studied from a diplomatic and military perspective. Previous work has not gone into depth on socio-cultural actions of civil society, including the satirical newspapers in general, and the engravings and verses commenting on the conflict specifically. Methodology: Three steps were taken to decode the cartoons. First, the pre-iconographic description, which is referred to the “natural meaning” of the subjects, objects and situations. Then, the iconographic study, which allows to single out the represented event. The iconological interpretation followed and the engraving was placed in its historical and material context, thus seeking its essential meaning. Conclusions: This article shows how the satirical newspapers constructed the image of the Chilean military success by taking advantage of the discursive and aesthetic flexibility of the political cartoon, embracing the national cause, and highlighting and glorifying the triumphs. Through satire, its writers, illustrators, poets and editors collaborated in the creating a self-portrait of a nation superior to Peru and Bolivia.
References
Publicaciones periódicas:
Diógenes. Santiago, 1884.
El Barbero. Santiago, 1879.
El Ferrocarrilito. Santiago, 1880-1881.
El Nuevo Ferrocarril. Santiago, 1879-1880.
El Padre Cobos. Santiago, 1881-1884.
Fuentes secundarias
Arellano, Juan. “Discursos racistas en Chile y Perú durante la Guerra del Pacífico”. Estudos Ibero-Americanos 38, n.º 2 (2012): 239-264.
Arellano, Juan. “La Guerra del Pacífico y el americanismo republicano en el discurso bélico peruano”. História Unisinos 18, n.º 2 (2014): 392-402.
Barker, Martin. Comics. Ideology, Power & the Critics. Manchester: Manchester University Press, 1989.
Briseño, Ramón. Cuadro sinóptico periodístico completo de los diarios y periódicos publicados en Chile desde 1812 hasta el año de 1884. Santiago: Pontificia Universidad Católica de Chile, 1987.
Bulnes, Gonzalo. Guerra del Pacífico, 3 tomos. Santiago: Editorial del Pacífico, 1955.
Burke, Peter. Visto y no visto. El uso de la imagen como documento histórico. Barcelona: Crítica, 2001.
Cid, Gabriel. “Un ícono funcional: la invención del roto como símbolo nacional. 1870-1888”. En Nación y nacionalismo en Chile. S. XIX, editado por Gabriel Cid y Alejandro San Francisco, volumen 1. Santiago: Centro de Estudios Bicentenario, 2009, 221-254.
Cornejo, Tomás. “Las partes privadas de los hombres públicos: críticas a la autoridad en las caricaturas de fines del siglo XIX”. Mapocho n.° 56 (2004): 65-86.
Crespi, Irving. El proceso de opinión pública. Cómo habla la gente. Barcelona: Ariel, 1997.
Donoso, Carlos y María Huidobro. “La patria en escena: el teatro chileno en la Guerra del Pacífico”. Historia I, n.º 48 (2015): 77-97.
Donoso, Ricardo. La sátira política en Chile. Santiago: Imprenta Universitaria, 1950.
Godoy, Milton. “‘Ha traído hasta nosotros desde territorio enemigo, el alud de la Guerra’: confiscación de maquinarias y apropiación de bienes culturales durante la ocupación de Lima, 1881-1883”. Historia n.° 44, 2 (2011): 287-327.
Goldman, Noemí. “Legitimidad y deliberación: el concepto de opinión pública en Iberoamérica. 1750-1850”. Jahrbuch für Geneschichte Lateinamerikas n.° 45 (2008): 221-243.
Gombrich, Ernst. Arte e ilusión. Estudio sobre la psicología de la representación pictórica. Nueva York: Phaidon Press, 2002.
Grez, Sergio. “El Partido Democrático de Chile: De la Guerra Civil a la Alianza Liberal”. Historia I, n.° 46 (2013): 39-87.
Grez, Sergio. De la “Regeneración del pueblo” a la huelga general. Génesis y evolución histórica del movimiento popular en Chile (1810-1890). Santiago: RIL, 2007.
Guerrero Yoacham, Cristián. “El presidente Theodore Roosevelt en caricaturas”. Estudios Norteamericanos n.º 16 (2007): 235-237.
Henríquez, Ana. José Francisco Vergara: Guerra del Pacífico y Liberalismo. Valparaíso: Consejo Nacional de la Cultura y de las Artes, 2009.
Ibarra, Patricio, “Veteranos y prensa satírica: desmovilizados e inválidos en los periódicos chilenos de caricaturas durante la Guerra del Pacífico (1879-1884)”. Universum 28, n.º 2 (2013): 59-81.
Ibarra, Patricio. “‘El Perú y Bolivia ante el general Pililo’: Los enemigos de Chile en las caricaturas de la Guerra del Pacífico (1879-1883)”. Diálogo Andino n.º 48 (2015): 85-95.
Ibarra, Patricio. “Peruanos y bolivianos en la sátira chilena de la Guerra del Pacífico (1879-1884)”. Historia y Comunicación Social 21, n.º 1 (2016): 75-95.
Jaksić, Iván y Sol Serrano. “El gobierno y las libertades. La ruta del liberalismo chileno en el siglo XIX”. Estudios Públicos n.º 118 (2000): 69-105.
Kress, Gunther y Theo van Leeuwen. Reading Images. The Grammar of Visual Design. Londres/Nueva York: Routledge, 1996.
Le Shan, Lawrence. La psicología de la guerra. Un estudio de su mística y su locura. Santiago: Editorial Andrés Bello, 1992.
Martínez, José Luis, Viviana Gallardo, Nelson Martínez. “Presencia y representación de los indios en la construcción de nuevos imaginarios nacionales (Argentina, Bolivia, Chile y Perú)”. En Nación, Estado y cultura en América Latina, editado por Grinor Rojo y Alejandra Castillo. Santiago: Facultad de Filosofía y Humanidades/Universidad de Chile, 2003.
Mc Evoy, Carmen. Guerreros civilizadores. Política, sociedad y cultura en Chile durante la Guerra del Pacífico. Santiago: Ediciones Universidad Diego Portales, 2011.
Méndez, Juan. “La interpretación de la caricatura política: un asunto de cultura”. Zona Próxima n.° 18 (2013): 46-59.
Mosse, George. Soldados caídos. La transformación de la memoria de las guerras mundiales. Zaragoza: Prensas de la Universidad de Zaragoza, 2016.
Muro, Miguel. Análisis e interpretación del cómic. Ensayo de metodología semiótica. Logroño: Universidad de La Rioja, 2004.
Palma, Daniel y Mariana Donoso. “Letras pililas en la prensa chilena (1875-1898)”. Contribuciones Científicas y Tecnológicas n.° 130 (2002): 133-157.
Panofsky, Erwin. El significado de las artes visuales. Madrid: Alianza Editorial, 1983.
Pardos-Prado, Sergi. “¿Qué es y cómo se crea opinión pública?”. En Opinión pública y medioambiente. Monografías de educación ambiental, editado por Eva Anduiza, Barcelona: SBEA/SCEA, 2006, 39-40.
Pedrazzini, Ana. “Dos presidentes bajo la mirada del dibujante satírico: el caso de la caricatura política y sus recursos en dos producciones de Francia y Argentina”. Antíteses 5, n.º 9 (2012): 25-53.
Price, Vincent. La opinión pública. Esfera pública y comunicación. Barcelona: Paidós, 1992.
Quiroga, Samuel y Lorena Villegas. Antonio Smith ¿Historia del paisaje en Chile?. Temuco: Consejo Nacional de la Cultura y de las Artes/Universidad Católica de Temuco Ediciones, 2015.
Rivera, Carla. “Prensa y política. El poder de la construcción de la realidad. Chile, siglos XIX y XX”. En Historia política de chile, 1810-2010. Tomo I. Prácticas políticas, editado por Iván Jaksić y Juan Luis Ossa. Santiago: FCE, 2017, 211-241.
Rodríguez, Armando. “Nosotros somos humanos, los otros no. El estudio de la deshumanización y la infrahumanización en psicología”. Revista IPLA 1, n.° 1 (2007): 28-39.
Rodríguez, José Luis. El comic y su utilización didáctica. Los tebeos en la enseñanza. México: Editorial Gustavo Gili, 1991.
Rubilar, Mauricio. “Escritos por chilenos, para los chilenos y contra los peruanos”: la prensa y el periodismo durante la Guerra del Pacífico”. En Chile y la Guerra del Pacífico, editado por Carlos Donoso y Gonzalo Serrano. Santiago: Centro de Estudios Bicentenario, 2011, 39-74.
Salazar, Gabriel. Labradores, peones y proletarios. Santiago: LOM, 2000.
Salinas, Maximiliano, Daniel Palma, Christian Báez y Marina Donoso. El que ríe último… caricaturas y poesías en la prensa humorística chilena del siglo XIX. Santiago: Centro de Investigaciones Diego Barros Arana, 2001.
Salinas, Maximiliano. “Erotismo, humor y trasgresión en la obra satírica de Juan Rafael Allende”. Mapocho n.° 57 (2005): 199-248.
Subercaseaux, Bernardo. Historia de las ideas y de la cultura en Chile. Tomo IV. Nacionalismo y cultura. Santiago: Editorial Universitaria, 2007.
Ureta, Carola y Pedro Álvarez. Luis Fernando Rojas. Obra gráfica 1875-1942. Santiago: LOM, 2014.
Val, Alejandra. “Una aproximación metodológica en el análisis de las obras de arte”. Arte, Individuo y Sociedad 22, n.º 2 (2010): 63-72.
Villalobos, Sergio. Chile y Perú. La historia que nos une y nos separa. 1535-1883. Santiago: Editorial Universitaria, 2002.
Zaldívar, Trinidad. ‘“El papel de los monos’. Breve crónica de un tercio de siglo de prensa de caricatura 1858-1891”. En Entre tintas y plumas. Historias de la prensa chilena del siglo XIX, editor Ángel Soto. Santiago: Universidad de Los Andes, 2004, 139-178.