‘Agua a la vereda’, a social cohesion strategy to expand coverage and access to water in rural areas
No. 49 (2020-01-01)Author(s)
-
Andrés Ernesto Díaz HernándezExgerente de Empresas Públicas de Cundinamarca Contacto: aediazh@hotmail.com
Abstract
The ‘Water for the village’ program (Agua a la vereda), implemented by the Governor of Cundinamarca to improve water and sewer services in rural areas, was developed under a strategy for institutional strengthening and improvement of the existing infrastructure. The significant increase in coverage and the improved performance of benefited public service operators became the most important achievements of this program, which demonstrated that practical interventions, based on social cohesion and trust, can be a viable alternative to reduce the access to water gap between urban and rural communities.
References
Departamento Administrativo Nacional de Estadística. DANE: Encuesta Calidad de Vida, 2015. Bogotá, D.C. Recuperado de https://www.dane.gov.co/index.php/estadisticas-por-tema/salud/calidad-de-vida-ecv/encuesta-nacional-de-calidad-de-vida-ecv-2015.
Departamento de Cundinamarca, Secretaria de Planeación.Anuario Estadístico2018. Bogotá D.C. Recuperado de http://www.cundinamarca.gov.co/Home/SecretariasEntidades.gc/Secretariadeplaneacion/SecretariadeplaneacionDespliegue/asestadisticas_contenidos/csecreplanea_estadis_anuario.
Departamento de Cundinamarca, Secretaría de Prensa. Agua a la Vereda Guataqui. 2019. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=rFx7qMbBdYU.
Departamento de Cundinamarca. Secretaria de Planeación. Plan de Desarrollo Cundinamarca “Unidos Podemos Más”. 2016. Bogotá, D.C. p. (162).
Empresas Públicas de Cundinamarca. Dirección de Aseguramiento.Base de datos e informe diagnóstico para Plan de Desarrollo. 2020. Bogotá, D. C.
Duran, R (Julio 2019) Agua a la vereda. Revista Semana, Separata Ideas que lideran, CUNDINAMARCA, LO HICIMOS REALIDAD p. (58 – 61).
Díaz, A.Presentación Agua a la Vereda. XXI Congreso Nacional ANDESCO. 2019. Cartagena de Indias. p. (2-25).