Antípoda. Revista de Antropología y Arqueología

Antipod. Rev. Antropol. Arqueol | eISSN 2011-4273 | ISSN 1900-5407

The Disappeared, Pilgrims and Cemeteries: Spaces and Practices of Memory in Colombia

No. 37 (2019-10-01)
  • Julián Numpaque Moreno
    Universidad de los Andes, Colombia

Abstract

Since the middle of the 20th century, more than 80,000 cases of disappeared persons have been recorded in Colombia. Some of these are buried in clandestine graves and others remain buried in different cemeteries throughout the country, under the acronym N. N. As in other Latin American countries, the term disappeared has occupied an important position on the country’s public agenda and has led to different debates on the figures, the causes of disappearances, and their final location. This photographic essay reflects on cemeteries as a space in which social and transcendent links are generated between pilgrims, society in general and the disappeared. This type of relationship takes place through funerary rituals, religious ceremonies, and cultural manifestations, which go beyond the cemetery itself, and account for an inside-outside, mutually influenced by the living and the dead. That is, practices and exercises of memory that strive against oblivion. The research is based on an ethnographic methodology carried out in the Cementerio del Sur de Bogotá and other municipal cemeteries. The text employs a self-reflexive exercise based on my experience as a consultant for international organizations such as the International Organization for Migration (IOM), the United Nations Development Programme (UNDP), and the Human Rights Directorate of the Ministry of the Interior on issues related to the search for the disappeared.

Keywords: Cemeteries, Colombia, disappeared, funerary rituals, photography

References

Alexievich, Svetlana. 2015. Voces de Chernóbil. Crónica del futuro. Barcelona: Penguin Random House Grupo Editorial.

Bellatin, Mario. 1999. Salón de Belleza/Damas Chinas. Lima: Editorial Peisa.

Brandes, Stanle. 2006. Skulls to the Living, Bread to the Dead: The Day of the Dead in Mexico and Beyond. Nueva York: Blackwell Publishing.

Cardona Pérez, Vanessa. 2018. “Las pistas de desaparecidos que resguarda el Cementerio del Sur en Bogotá”. UN Periódico Digital, 23 de marzo de 2018. https://unperiodico.unal.edu.co/pages/detail/las-pistas-de-desaparecidos-que-resguarda-el-cementerio-del-sur-en-bogota/

Castro Ramírez, Luis Carlos. 2017. “Paisajes de la muerte: transitando fronteras entre vivos y muertos”. El cauce. Arte latinoamericano. https://elcauce.art/paisajes-de-la-muerte/

Castro, Andrés y DanielGarcía. 2015. “La memoria colectiva y la muerte en el Cementerio Central de Bogotá”. Amerika. Mémoires, Identités, territoires 12 [en línea]. http://journals.openedition.org/amerika/6342

Centro Nacional de Memoria Histórica (CNMH). 2018. “En Colombia 82.998 personas fueron desaparecidas forzadamente”. Noticias CNMH. Modificado por última vez el 17 de marzo de 2018. http://www.centrodememoriahistorica.gov.co/noticias/noticias-cmh/en-colombia-82-998-personas-fueron-desaparecidas-forzadamente

Colombo, Pamela. 2017. “La desaparición en vertical: imaginarios geográficos y violencia de Estado”. En Desapariciones usos locales, circulaciones globales, editado por GabrielGatti, 249-268. Bogotá: Siglo de Hombre Editores y Ediciones Uniandes.

Cosoy, Natalio. 2017. “Lunes de bajo mundo y culto a las ánimas: el día que los vivos le piden favores a los muertos en el Cementerio Central de Bogotá”. BBC Mundo, 29 de mayo de 2017. https://www.bbc.com/mundo/noticias-america-latina-40078671

Dante Alighieri. 1922. La Divina Comedia. Buenos Aires: Editorial Centro de Cultural Latium.

Echevarría, Juan Manuel. 2013. Réquiem N. N. Colombia: Lulo Films y Fundación Puntos de Encuentro.

Gatti, Gabriel. 2017. “Prolegómeno. Para un concepto científico de la desaparición”. En Desapariciones usos locales, circulaciones globales, editado por GabrielGatti, 13-31. Bogotá: Siglo de Hombre Editores y Ediciones Uniandes.

Gatti, Gabriel. 2011. Identidades desaparecidas: peleas por el sentido en los mundos de la desaparición forzada. Buenos Aires: Prometeo Libros.

Goethe, Wolfgang. 1971. Fausto. Barcelona: Bruguera.

González, Juan Camilo. 2007. “El Cementerio de Usaquén, un estudio de caso sobre las manifestaciones espaciales del orden jerarquizado de la sociedad”. Universitas Humanistica 64 (64): 259-273.

Instituto Nacional de Medicina Legal y Ciencias Forenses. 2019. “Homenaje a personas desaparecidas”. http://www.medicinalegal.gov.co/inicio/-/asset_publisher/t0LBQNMx-VOxe/content/homenaje-a-las-personas-desaparecidas

Kienyke. 2015. “El lugar donde los bandidos de Bogotá se reúnen a rezar”. Krimen y Korrupción, 12 de enero de 2015. https://www.kienyke.com/krimen/donde-rezan-los-delincuentes

Klaufus, Christien. 2014. “Deathscapes in Latin America’s Metropolises: Urban Land Use, Funerary Transformations, and Daily Inconveniences”. European Review of Latin American and Caribbean Studies (96): 99-111. http://doi.org/10.18352/erlacs.9469

Lomnitz, Claudio. 2005. La idea de la muerte en México. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica.

Losonczy, Anne-Marie. 2001. “Santificación popular de los muertos en cementerios urbanos colombianos”. Revista Colombiana de Antropología 37: 6-23.

Machado, Antonio. 1984. Obras completas. Madrid: Espasa.

Mann, Thomas. 2005. La montaña mágica. Barcelona: Edhasa.

Mankell, Henning. 2008. Moriré, pero mi memoria sobrevivirá. Una reflexión personal sobre el sida. Barcelona: Tusquets Editores.

Mauss, Marcel. 2009. Ensayo sobre el don: forma y función del intercambio en las sociedades arcaicas. Madrid: Editorial Katz.

Ministerio del Interior. 2018. “Informe de rendición de cuentas 2018”. https://www.mininterior.gov.co › informe_de_gestion_mininterior_2018_0

Ministerio del Interior. 2015. “Decreto 303 de 2015”. República de Colombia. https://www.mininterior.gov.co/sites/default/files/decreto_303_de_2015_0.pdf

Peláez, Gloria Inés. 2001. “Un encuentro con las ánimas santos y héroes impugnadores de normas”. Revista Colombiana de Antropología 37: 24-41.

Prosperi, Adriano. 2008. El Concilio de Trento: una introducción histórica. Valladolid: Editorial Juanita de Castillo y León.

Riaño, Pilar. 2006. Jóvenes, memoria y violencia en Medellín. Medellín: Universidad de Antioquia.

Pessoa, Fernando. 2012. Poesía IV: los poemas de Alvaro de Campos 2. Málaga: Abada Editores.

Sófocles. 1969. “Antígona”. En Dramas y tragedias, 97-136. Barcelona: Editorial Iberia.

Tolstoi, León. 1990. La muerte de Iván Ilich. España: Euroliber.

Uribe Tobón, Carlos. 2003. “Magia, violencia y brujería en Colombia”. Revista de Estudios Sociales 15: 59-73. https://doi.org/10.7440/res15.2003.04

Villa, Eugenia. 1993. Muerte, cultos y cementerios. Bogotá: Editorial Disloque.