Other Ways of Building Kinship: Processes of Familiarization and Genealogical Memories between the Mapuche-Tehuelche of the Coast and the Valley (Chubut, Argentina)
No. 38 (2020-01-01)Author(s)
-
Valentina StellaInstituto de Investigaciones en Diversidad Cultural y Procesos de Cambio (IIDyPCa), Argentina
Abstract
Objective/context: In 2009, when I began to work together with the Mapuche-Tehuelche communities of the coast and valley regions of the province of Chubut (Patagonia, Argentina), I shared with them my intention of setting the diverse experiences of being together in the cities into history and context. This article seeks to analyze the processes of familiarization and restoration of unfinished genealogies as one of the possible ways to reflect heterogeneous pasts, present lives rebuilt in cities, and future political projects in meaningful memories. Methodology: Based on a collaborative methodology - focused on ethnographic approaches based on qualitative methods for the production of original information with an emphasis on fieldwork - I have shared various activities, visits and trips with my interlocutors. These communities are the result of particular processes of group formation that are characterized by the migration and arrival of people from different places and with different trajectories. Conclusions: The Mapuche-Tehuelche recognize themselves as one and the same community in the cities when they begin to associate certain physical appearances, life stories and/or indigenous surnames with broader histories of violence, state subjugation, family breakdown and forced migrations. That becoming together as historical subjects produced novel categories of family, ancestry and community. Originality: The article is a contribution to a better understanding of other and diverse creative ways of thinking together as a family, community and/or village, and how these practices enable the regeneration of links in urban contexts marked by histories of domination and various forced migrations.
References
Bauman, Richard y CharlesBriggs. 1990. “Poetics and Performances as Critical Perspectives on Language and Social Life”. Annual Review of Anthropology 19 (1): 59-88. https://doi.org/10.1146/annurev.an.19.100190.000423
Briones, Claudia. 1998. La alteridad del ‘Cuarto Mundo’: una deconstrucción antropológica de la diferencia. Buenos Aires: Ediciones del Sol.
BrionesClaudia. 2016. “Caminos de enraizamiento en la mapu: procesos de formación de comunidad en la Norpatagonia argentina”. En Parentesco y política. Topologías indígenas en Patagonia, editado por ClaudiaRamos y AnaRamos, 53-69. Viedma: Universidad Nacional de Río Negro.
Briones, Claudia y AnaRamos, eds. 2016. Parentesco y política. Topologías indígenas en Patagonia. Viedma: Universidad Nacional de Río Negro.
Brow, James. 1990. “Notes on Community, Hegemony, and Uses of the Past”. Anthropological Quarterly 63 (1): 1-6.
Carsten, Janet. 2000. “Introduction”. En Cultures of Relatedness. New Approaches to the Study of Kinship, editado por JanetCarsten, 1-36. Cambridge: Cambridge University Press.
Carsten, Janet. 2004. After Kinship. Cambridge: Cambridge University Press.
Carsten, Janet. 2007. “Introduction: Ghosts of Memory”. En Ghosts of Memory. Essays on Remembrance and Relatedness, editado por JanetCarsten, 1-35. Sydney: Blackwell.
Cátedra de Pueblos Originarios. 2013. ¿Bicentenario para quiénes? Una mirada desde el pueblo mapuche-tehuelche. Trelew: Editorial Universitaria de la Patagonia.
Chaumeil, Jean P.1997. “Entre la memoria y el olvido. Observaciones sobre los ritos funerarios en las tierras bajas de América del Sur”. Boletín de Arqueología PUCP 1: 207-232. http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/boletindearqueologia/article/view/1372
Das, Veena. 1995. Critical Events: An Anthropological Perspective on Contemporary India. Delhi: Oxford University Press.
De la Cadena, Marisol. 2004. Indígenas mestizos: raza y cultura en el Cusco. Lima: Instituto de Estudios Peruanos.
Delrio, Walter, DianaLenton, MarceloMusante, MarianoNagy, AlexisPapazian y PilarPérez. 2010. “Del silencio al ruido en la historia. Prácticas genocidas y pueblos originarios en Argentina”. Ponencia presentada en el III Seminario Internacional Políticas de la Memoria “Recordando a Walter Benjamin: Justicia, Historia y Verdad. Escrituras de la Memoria”, Centro Cultural de la Memoria Haroldo Conti, Buenos Aires, 28-30 de octubre.
Escobar, Arturo. 2007. El giro decolonial: reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre.
Escolar, Diego. 2007. Los dones étnicos de la nación. Identidades huarpe y modos de producción de soberanía en Argentina. Buenos Aires: Prometeo.
Estermann, Josef. 2014. “Colonialidad, descolonización e interculturalidad. Apuntes desde la filosofía intercultural”. Polis. Revista Latinoamericana 13 (38): 347-368. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-65682014000200016
Hill, Jonathan. 1992. “Contested Pasts and the Practice Anthropology. Overview”. American Anthropologist 94 (4): 809-815. https://doi.org/10.1525/aa.1992.94.4.02a00020
Joyce, Rosemary y SusanGillespie, eds. 2000. Beyond Kinship. Social and Material Reproduction in House Societies.Filadelfia: University of Pennsylvania Press.
Lander, Edgardo, ed. 2000. La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectivas latinoamericanas. Buenos Aires: Clacso.
Latour, Bruno. 2007. Nunca fuimos modernos. Ensayo de antropología simétrica. Buenos Aires: Siglo XXI.
Latour, Bruno. 2012. We Have never Been Modern.Harvard: Harvard University Press.
Malinowski, Bronislaw. 1930. “17. Kinship”.Man 30: 19-29. https://doi.org/10.2307/2789869
Millán, Mauro y HernanSchiaffini. 2016. Pangui ñi pünon. Las huellas del Puma. Epuyén: Cooperativa Editorial Tierra del Sur.
Parkin, Robert. 1997. Kinship. An Introduction to the Basic Concepts. Oxford: Blackwell.
Ramos, Ana. 2005. “Trayectorias de Aboriginalidad en las comunidades mapuche del Noroeste de Chubut (1990-2003)”. Tesis doctoral, Universidad de Buenos Aires, Facultad de Filosofía y Letras. Buenos Aires: Argentina.
Ramos, Ana. 2010. Los pliegues del linaje. Memorias y políticas mapuches-tehuelches en contextos de desplazamiento.Buenos Aires: Eudeba.
Ramos, Ana. 2015. “Cuando la memoria es un proyecto de restauración: el potencial relacional y oposicional de conectar experiencias”. En Historias y memorias. Diálogos desde una perspectiva interdisciplinaria, editado por ÁlvaroBello, YéssicaGonzález, PaulaRubilar y OlgaRuiz, 32-50. Temuco: Ediciones Universidad de La Frontera / Núcleo Científico Tecnológico de Ciencias Sociales y Humanidades / Colección Espiral Social.
Rappaport, Joanne. 2007. “Más allá de la escritura. La epistemología de la etnografía en colaboración”. Revista Colombiana de Antropología 43: 197-229.
Schneider, David. 1984. Critique of the Study of Kinship. Michigan: University of Michigan Press.
Stella, Valentina. 2014. Subjetividades mapuche-tehuelche. Un análisis situado en el mapa hegemónico de la localidad de Puerto Madryn (Chubut). Viedma: Universidad Nacional de Río Negro.
Stella, Valentina. 2018. “Relacionalidad, memoria y subjetividades políticas. Un análisis sobre los sentidos de pertenencia mapuche-tehuelche en la costa y valle de la provincia de Chubut”. Tesis doctoral, Universidad de Buenos Aires, Facultad de Filosofía y Letras. Buenos Aires: Argentina.
Stewart, Pamela y AndrewStrathern. 2001. “Origins versus Creative Powers. The Interplay of Movement and Fixity”. En Emplaced Myth: Space, Narrative, and Knowledge in Aboriginal Australia and Papua New Guinea, editado por AlanRumsey y JamesWeiner, 79-98. Honolulu: University of Hawaii Press.
Strathern, Marilyn. 1992. After Nature: English Kinship in the late Twentieth Century. Cambridge: Cambridge University Press.