The audiovisuality of the fog: video-cliffs vs. Video clips
No. 1 (2017-07-01)Author(s)
-
Omar RincónCandidato al doctorado de Ciencias Humanas y Sociales de la Universidad Nacional de Colombia. Profesor Asociado y Director del Centro de Estudios en Periodismos Ceper, Universidad de los Andes, Colombia. Consultor en comunicación para América Latina de la Fundación Friedrich Ebert de Alemania. Hace parte del grupo de investigación “Historias y narrativas del periodismo” de la Universidad de los Andes, Colombia. orincon@uniandes.edu.co
Abstract
Transparency is the value of every period: democratic transparency in the political, visual transparency in the digital. Transparency of the body in seduction. This essay-creation affirms that, from and in the audiovisual, the visual transparency is an excess of brightness to cover up, to hide, and to lose the polysemy of the images. The text proposes to ambiguate the visible, to tarnish the gaze, to overpass appearances and to bastardize identities as a tactic to acquired a narration, an aesthetics, a truth and a representation of the audiovisual form. Thus, the figure of the fog is presented as the inter-medium mode to intervene the morality and brightness of the digital image that has its sky on television and video clip. This essay-creation seeks to re-think representation and audiovisual narration through the figure of the fog. In the end, the video-cliff (or a vertigo narration about the fog) is proposed as an impure alternative that explodes the transparency of the video-clip.
References
Aumont, Jacques. La estética hoy.Madrid: Cátedra, 2001.
Bhabha, Homi K. El lugar de la cultura.Buenos Aires: Manantial, 2002.
Cadicamo, Enrique. Nieblas del riachuelo.Rosario: La fuga, 1937.
Carrión, Jordi. TeleShakespare.Barcelona: Editorial Germinal, 2013.
Eco, Umberto, La misteriosa llama de la reina Loana. Bogotá: Lumen, 2005.
Gershwin, Ira. A foggy day.Nueva York: Songs for Young lovers, 1954.
Greenaway, Peter. “El cine ya no satisface la imaginación”. Página/12, (2011): 28-29.
Hesse, Hermann. El lobo estepario.Madrid: Alianza, 1993.
Hesse, Hermann. “En la niebla”. En Unterwegs. Múnich: Geoerg Müller, 1911.
Martínez, Tomás Eloy. Tinieblas para mirar.Madrid: Alfaguara, 2014.
Moraña, Mabel. Crítica impura.Madrid: Iberoamericana, 2004.
Padura, Leonardo. La neblina de ayer.Madrid: Tusquets, 2009.
Rincón, Omar. “Comunicar entre lo tecno y lo retro: activismo y estéticas en experimento”. Signo y Pensamiento XXIV, n° 47 (2005): 41-53.
Rincón, Omar. “Estos/medios/apropiados: cuentos indígenas de la paciencia, la identidad y la política”. Folios, n° 21 y 22 (2009): 181-196.
Rincón, Omar. “Las narrativas colabor-activistas: las identidades otras como innovación mediática”. Dixit, n.° 19 (2013): 04-15, http://dx.doi.org/10.22235/d.v0i19.369
Saramago, José. Ensayo sobre la ceguera.Madrid: Alfaguara: 2001.
Unamuno, Miguel. Niebla.Miami: Stockero, 2010, 7.