H-ART. Revista de historia, teoría y crítica de arte

hart. Rev. Hist. Teor. Crit. Arte | eISSN 2590-9126 | ISSN 2539-2263

The Other Side of Memory: Performance and Dramaturgical Writing as a Means of Listening to the Perpetrators of Violence

No. 21 (2025-11-12)
  • Sofía Sánchez
    Northwestern University, Estados Unidos.
    ORCID iD: https://orcid.org/0000-0002-0029-6142

Abstract

Social theatre in Colombia has played a critical role in the construction of memory and the psychosocial repair of survivors of violence. Yet, its potential as a dramaturgical and performative device for listening to those who perpetrated violence remains underexplored. This article examines the work of playwright Mateo Rendón, director of the social theatre collective La Parla, whose dramaturgical and performance-based practices with young individuals, formerly associated with armed groups interrogate the ethical and aesthetic possibilities of testimony when articulated from the position of the offender. These practices seek to make the weight of trauma and guilt audible, engaging what philosopher María del Rosario Acosta calls gramáticas de lo inaudito: alternative modes of listening that resist the primacy of the intelligible.

Keywords: dramaturgy and performance, testimony, perpetrators of violence, trauma, listening

References

Abderhalden, Heidi y Rolf Abderhalden. “Mapa Teatro: la creación a partir de un afecto”. Errata: Revista de Investigación, n.o 19 (2018): 70-89. https://revistaerrata.gov.co/contenido/ mapa-teatro-la-creacion-partir-de-un-afecto.

Acosta López, María del Rosario. “De la estética como crítica a las gramáticas de lo inaudito: resistencias estéticas frente a la violencia episté- mica”. Traducido por María Camila Salinas, Juan David Franco, Yulieth Sánchez y Santiago Cadavid. Estudios de Filosofía 66 (2022): 131-154. https://doi.org/10.17533/udea.ef.349487.

—. “Gramáticas de la escucha: Aproximaciones filosóficas a la construc- ción de memoria histórica”. Ideas 68 (2019): 59-79. https://doi. org/10.15446/ideasyvalores.v68n5supl.80519.

Bene, Carmelo y Gilles Deleuze. Superposiciones. Traducido por José Luis Pardo. Pre-Textos, 2008 [1978].

Boal, Augusto. Teatro del oprimido y otras poéticas políticas. Ediciones de la Flor, 2004 [1974].

Borrero, Alejandra. Victus: La memoria [obra de teatro]. Dirigida por Alejandra Borrero. Producción: Casa E Social, con apoyo del Centro Nacional de Memoria Histórica, OIM y USAID, 2016.

Brook, Peter. The Empty Space. Penguin, 1968.

Calle, Carolina. Cartas de puño y reja: Epistolario de cárcel. Colectivo Remitentes Editorial, 2022.

Carlson, Marvin. Performance: A Critical Introduction. Routledge, 1996. Caruth, Cathy. Unclaimed Experience: Trauma, Narrative, and History Johns Hopkins University Press, 1996.

Castillejo Cuéllar, Alejandro. “De las grafías a las fonías: la voz, lo (in)audible y los lugares de la desaparición”. Revista Fractal 90 (s. f.). Consultado el 7 de agosto de 2025. https://www.mxfractal.org/ articulos/RevistaFractal90Castillejo.php.

Comisión para el Esclarecimiento de la Verdad, la Convivencia y la No Repetición. Informe final. Comisión de la Verdad, 2022.

Freud, Sigmund. Más allá del principio del placer. Traducido por José Luis Etcheverry. Amorrortu Editores, 1920 [1920].

LaCapra, Dominick. Writing History, Writing Trauma. Johns Hopkins University Press, 2001.

Madison, D. Soyini. Acts of Activism: Human Rights as Radical Performance. Cambridge University Press, 2010.

Medina, José. “Estéticas de la resistencia: reimaginando la filosofía crítica desde las gramáticas de lo inaudito de María del Rosario Acosta López”. Estudios de Filosofía 66 (2022): 155-165. https://doi.org/10.17533/ udea.ef.349613.

Palacio Chiriví, María. “Hacia una redefinición de los territorios testimoniales: la naturaleza como testigo en Cuando los pájaros no cantaban de la Comisión de la Verdad”. Visitas al Patio 19, n.o 1 (2025): 83-102. https://doi.org/10.32997/RVP-vol.19-num.1-2025-5090.

Pavis, Patrice. Dictionary of the Theatre: Terms, Concepts, and Analysis. University of Toronto Press, 1998.

Phelan, Peggy. Unmarked: The Politics of Performance. Routledge, 1993. Rendón, Mateo. Enmendaduras: Ruta Acrobática con “Sementales” que dejaron de delinquir para hacer Teatro. Universidad de Antioquia, 2019. —. “Las Puntas del Fuego: O un abecedario para Alejandro”. Acotaciones: Revista de investigación y creación teatral 52 (2024): 431-440.

—. También Ellos Resucitan. Fallidos Editores, 2020.

Schechner, Richard. Performance Studies: An Introduction. 2.a ed. Routledge,

2002.

Taylor, Diana. The Archive and the Repertoire: Performing Cultural Memory

in the Americas. Duke University Press, 2003.

License

Copyright (c) 2025 Sofía Sánchez

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.