Modern music and cultural divulgation in the magazine of the National Radio of Colombia, 1960
No. 14 (2023-05-31)Author(s)
-
Francisco CastilloUniversidad Distrital - ASAB
Abstract
This paper explores the notion of modernism, based on a series of articles published by the periodical Boletín de programas de la Radiodifusora Nacional de Colombia between 1959 and 1961 under the title Introduction to modern music. The discursive configuration that emerges from its texts, images and political environment in the middle of the last century, allows us to observe how in its pages various visions of what it means to be a culturally modern nation were put in tension, particularly those involving contemporary music, technological advances and the integration of popular traditions.
References
Adorno, Theodor W. Filosofía de la nueva música. Madrid: Akal, 2003.
———. Disonancias. Introducción a la sociología de la música. Madrid: Akal, 2009.
Angarita, Juan Pablo. “Campesinos tradicionales, populares y folclóricos. La música colombiana en el Boletín de programas de la Radiodifusora Nacional (1953-1966)”. Tesis de pregrado, Universidad de los Andes, 2013.
Betancourt Mendieta, Alexander. “Revista de las Indias (1938-1950). La difusión cultural y el mundo letrado”. Anuario de historia regional y de las fronteras 21, no. 2 (2016): 125-147.
Bermúdez, Egberto y Jaime Cortés. Musicología en Colombia: una introducción. Bogotá: Universidad Nacional, 2001.
Boletín de programas de la Radiodifusora Nacional. Bogotá, 1959-1961.
Collaer, Paul. La Musique moderne. Bruselas: Elsevier, 1958.
———. A History of Modern Music. Cleveland: The World Publishing Company, 1961.
Díaz, Viviana Andrea. “Arte, política y sociedad. Redefiniendo a Los Bachués, a propósito de la búsqueda de identidad nacional en Colombia, 1928-1938”. Goliardos. Revista estudiantil de investigaciones históricas 21 (2017): 22-33.
Fairclough, Norman. Critical Discourse Analysis: The Critical Study of Language. Nueva York: Routledge, 2013.
Kitch, Carolyn. “Theory and Methods of Analysis: Models for Understanding Magazines”. En The Routledge Handbook of Magazine Research, editado por David Abrahamson y Marcia R. Prior-Miller, 9-21. Nueva York: Routledge, 2018.
Martín-Barbero, Jesús. De los medios a las mediaciones. Ciudad de México: Gustavo Gili, 1987
Mitchell, W. J. T. Teoría de la imagen. Madrid: Akal, 2009.
Ospina Romero, Sergio. “Los estudios sobre la historia de la música en Colombia en la primera mitad del siglo XX. De la narrativa anecdótica al análisis interdisciplinario”. Anuario colombiano de historia social y de la cultura 40, no. 1 (2013): 299-336.
Pérez, Juliana. Las historias de la música en Hispanoamérica (1876-2000). Bogotá: Universidad Nacional, 2010.
Rojas, Diana Marcela. “La Alianza para el Progreso en Colombia”. Análisis político 70 (2010): 91-124.
Santamaría, Carolina. “Estado del arte de los inicios de la historiografía de la música popular en Colombia”. Memoria y sociedad 13, no. 26 (2009): 87-103.
Slonimsky, Nicolas. Repertorio de vituperios musicales. Madrid: Taurus, 2016.
Taruskin, Richard. The Oxford History of Western Music, Vol. 4. Nueva York: Oxford University Press, 2003.
License
Copyright (c) 2023 Francisco Castillo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.