The Black Woman in Caribbean Photography: Intersectional Narratives between Race and Gender
No. 16 (2024-04-18)Author(s)
-
Flavia Valladares MásUniversidad de La Habana
Abstract
This article examines the evolution of the representation of Black women in the Caribbean photographic universe, establishing two significant moments: the foundation of the figure of the “Black woman” as a sign in nineteenth-century photography and the shift in paradigm in the work of contemporary Caribbean artists, with an emphasis on the photographic works of Renée Cox, from Jamaica, and María Magdalena Campos and Susana Pilar Delahante, both from Cuba. Some arguments from decolonial feminism, in the voice of María Lugones, are taken as theoretical sources, with an emphasis on the intersectionality between race and gender as an interpretative key to assess the evolution of the sign “Black woman” in Caribbean photography.
References
Amigó, Wendy. “Renée Cox. Revisiones críticas de la historia y la cultura popular”. Nierika 14 (2018): 126-141.
Castañeda, Digna. “La mujer negra esclava en el siglo XIX cubano: su papel en la economía”. Revista brasileira do Caribe VIII, no. 16 (2008): 339-361.
De Juan, Adelaida. Del silencio al grito. Mujeres en las artes visuales. Matanzas: Ediciones Matanzas, 2018.
Delgado, Aldeide. “Arte, feminismos y espiritualidad”. Hypermedia magazine, 24 de septiembre de 2019, https://www.hypermediamagazine.com/dosieres-hm/feminismo-de-estado/arte-feminista/.
Lugones, María. “Colonialidad y género”. Tabula rasa 9 (2008): 73-102.
Quijano, Aníbal. “Colonialidad del poder, eurocentrismo y América Latina”. En La colonialidad del saber. Eurocentrismo y ciencias sociales, editado por Edgardo Lander, 122-151. Buenos Aires: CLACSO, UNESCO, Ediciones Faces, UCV, 2008.
Rodríguez Puerto, Kirenia. “Fotografía en el Caribe. Arte y descolonización”. Episteme 9, no. 1-2 (2017): 21-35.
—. “Trayectorias de luz. De la fotografía a lo fotográfico en el Caribe”. Tesis doctoral, Universidad de La Habana, 2021.
Sánchez, Suset. “Intersecciones entre raza y género en las representaciones del arte contemporáneo dominicano”. Arte y políticas de identidad 13 (2015): 15-36.
Strachan, Ian Gregory. “El fantasma de Colón. El turismo, el arte y la identidad nacional en las Bahamas”. Encuentros (Centro Cultural del Banco Interamericano de Desarrollo) 37 (2000): 1-20.
Thompson, Krista. An Eye for the Tropics: Tourism, Photography, and Framing the Caribbean Picturesque. Durham: Duke University Press, 2006.
Urzola, Daniela. “La venus negra. Tres momentos en la construcción de una narrativa visual del cuerpo negro femenino”. Monografía de grado, Universidad de los Andes, 2018.
License
Copyright (c) 2024 Flavia Valladares Más

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.