The sinister: vestiges of war in four different photo series of Juan Manuel Echavarría
No. 1 (2017-07-01)Author(s)
-
Elkin RubianoDoctor (c) en Historia del Arte de la Universidad Nacional de Colombia Sede Bogotá (Bogotá, Colombia). Es Magister en comunicación de la Pontificia Universidad Javeriana (Bogotá, Colombia) y Sociólogo de la Universidad Nacional de Colombia de la misma ciudad. Profesor Asociado de la Universidad Jorge Tadeo Lozano (Bogotá, Colombia). orcid.org/0000-0001-6170-0287. elkin.rubiano@utadeo.edu.co
Abstract
This article presents an interpretation of four different photo series of Juan Manuel Echavarría: Retratos (1996), NN (2005), Escuela Nueva (1998), and Silencios (2010 to date). Although it is common to interpret this kind of work of art in a contextual way, that is, as a key to comprehend Colombia’s armed conflict, this text follows a different path in analyzing the poetic dimension of Echavarría’s photography without giving up the reference to its context of origin. It focusses on its affective dimension, which effect is constructed from a poetic of the sinister. Through this poetic, Echavarría’s work manages to sort some of the common obstacles that political art faces: representation, easy emotional appeal, and an instantaneous acknowledgment with critical issues.
References
Bal, Mieke.De lo que no se puede hablar. El arte político de Doris Salcedo.Medellín: Universidad Nacional de Colombia, 2014.
Benjamin, Walter. “Sobre el concepto de historia”. En Obras, libro I, vol. 2, editado por RolfTiedemann y HermannSchweppenhäuser. Madrid: Abada Editores, 2012, 303-317.
Bourdieu, Pierre.El amor al arte. Los museos europeos y su público.Barcelona: Paidós, 2013.
Bourdieu, Pierre. “La metamorfosis de los gustos”. En Cuestiones de sociología. Madrid: Ediciones Istmo, 1997.161-172.
Diderot, Denis.Ilustración y romanticismo.Barcelona: Gustavo Gili, 1982.
Diéguez, Ileana.Cuerpos sin duelo. Iconografías y teatralidades del dolor.Córdoba: Ediciones DocumentA/Escénica, 2013.
Freud, Sigmund. “Lo siniestro”. En Teorías literarias del siglo XX, editado por José Manuel CuestaAbad y Julián JiménezHeffernan. Madrid: Akal, 2005. 660-682.
Gonzáles, Beatriz y Londoño Vélez, Santiago. Botero en el Museo Nacional de Colombia: Nueva donación 2004.Bogotá: Villegas Editores, 2004.
Grupo de Memoria Histórica, Mujeres y guerra. Víctimas y resistentes en el Caribe colombiano.Bogotá: Taurus, 2011.
Huyssen, Andreas. “Escultura de la memoria en la obra de Doris Salcedo: Unland: The Orphan’s tunic.” En Trauma, cultura e historia: Reflexiones interdisciplinarias para el nuevo milenio, editado por Francisco A.Ortega Martínez. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia, 2011. 411-424.
Leader, Darien.El robo de la Mona Lisa. Lo que el arte nos impide ver.Madrid: Sexto Piso, 2014.
Marzo, José Luis. “La ruina o la estética del tiempo”. Universitas 2, n° 3 (1989): 49-52.
Molano, Alfredo. “Montes de María”. El Espectador, 21 de mayo 2011: http://www.elespectador.com/noticias/nacional/montes-de-maria-articulo-271613
“Arte y violencia de masa. Entrevista con Juan Manuel Echavarría” por Matthieude Nanteuil. Centre de rechereches interdisciplinaires. Démocratie, Institutions, Subjetivé (04-02-16), https://www.uclouvain.be/cps/ucl/doc/grial/documents/ColPaz_-_Entrevista_Juan-Manuel_ECHAVARRIA.ESP.VDEF.pdf.
Pérez Moreno, Juan Diego. “Caligrafías de las sombras. Sobre la serie Silencios de Bojayá de Juan Manuel Echavarría”. En Ensayos sobre arte contemporáneo en Colombia 2011-2012. Bogotá: Universidad de Los Andes; MinCultura; Fundación Arteria, 2012, 41-61.v
Reuter, Laurel. “A conversation: Juan Manuel Echavarría and Laurel Reuter”. En Juan Manuel Echavarría: Mouths of Ash=Bocas de ceniza. Milano: Chartra, 2005, 23-34.
Rubio León, LauraAlejandra. “La fotografía como posibilidad de la memoria: Río abajo de Erika Diettes y Aliento de Oscar Muñoz”. En Ciudad Paz-Ando 6, n° 2, 2013: 102-122, https://doi.org/10.14483/udistrital.jour.cpaz.2013.2.a06.
Sontag, Susan.Ante el dolor de los demás.Madrid: Alfaguara, 2010.
Sontag, Susan.Sobre la fotografía.Barcelona: Edhasa, 1996.
Tiscornia, Ana. “Juan Manuel Echavarría”. Juan Manuel Echavarría, http://www.jmechavarria.com/pdf/Tiscornia_Echavarria_Spa.pdf (28/01/2016).
Tobón Giraldo, Daniel Jerónimo. “¿Recordar el dolor de los demás? Sobre arte, compasión y memoria”. En El arte y la fragilidad de la memoria, editado por Javier DomínguezHernández, Carlos Arturo FernándezUribe, Daniel Jerónimo TobónGiraldo y Carlos Mario VanegasZubiría. Medellín: Universidad de Antioquia, Instituto de Filosofía, Sílaba Editores, 2014, 113-136.
Trías, Eugenio.Lo bello y lo siniestro, Barcelona: Debolsillo, 2011.