H-ART. Revista de historia, teoría y crítica de arte

hart. Rev. Hist. Teor. Crit. Arte | eISSN 2590-9126 | ISSN 2539-2263

Modelling and Casting Techniques in Colonial Colombian Art

No. 2 (2018-01-01)
  • Adrián Contreras-Guerrero
    Universidad de Granada, España

Abstract

Despite wood carving—polychrome and worked with estofado technique—being the most important technique in the Neogranadine art of the Modern Age, we must not ignore the great material wealth that for a long time has been disregarded in current historiographic studies. In the present paper we aim to overcome this reductionist vision. which we are now able to qualify thanks to the examination of some surviving material remains and above all of the existing archival documentation. We will focus our attention on those sculptural pieces obtained by modelling processes. Our concern with the materiality of the work—the first source of information for the art historian—is a reflection essential to achieving a correct and integral analysis of the artistic object.

Keywords: Colonial Art, sculptural techniques, New Granada, plaster sculpture, lead smelting

References

Acuña, Luis Alberto. Historia extensa de Colombia. La escultura. Bogotá: Ediciones Lerner, 1967, v. XXX, t. 3.

ÁngelCasas, ClaraInés. Rostros metálicos. Máscaras, mascarillas o mascarones de las esculturas policromadas de los siglos XVII y XVIII. Bogotá: Banco de la República-Ministerio de Cultura, 2000.

ApontePareja, JesúsAndrés. Escultura en el Nuevo Reino de Granada siglos XVI-XVII. Bogotá: J. A. Aponte, 2015.

Archivo Central del Cauca (ACC), Popayán-Colombia, 7850 y 8925.

Archivo del Monasterio de Santa Inés (AMSI)Madrid-Colombia, documentación sin signatura.

Archivo General de Indias (AGI), Sevilla-España, Contratación, Indiferente.

Archivo General de Indias (AGI), Sevilla-España, Contratación, Registros de ida.

Archivo General de la Nación (AGN), Bogotá-Colombia, Colonia, Conventos.

Archivo General de la Nación (AGN), Bogotá-Colombia, Notarías Bogotá.

Archivo Histórico Regional de Boyacá (AHRB), Tunja-Colombia, Notarías Tunja.

Archivo-Museo Casa de los Pisa (AMCP), Granada-España, Ar. 6-1°.

Bago Quintanilla, Miguel; José Hernández Díaz y Heliodoro Sánchez Corbacho. Documentos para la historia del arte en Andalucía II: Documentos varios. Sevilla: Laboratorio de Arte, 1928.

Benedini, Leandro y Sipaúba Proença, Lia. “As Representações do Patimônio Sacro no Imaginário Social Setecentista na América Portuguesa: estudio iconográfico das imagens da ordem terceira do Carmo de Ouro Preto (Brasil- Minas Gerais)”. En Actas del III Simposio Internacional Jóvenes Investigadores del Barroco Iberoamericano “No hay más que un mundo”: Globalización artística y cultural. Sevilla: Universidad Pablo de Olavide, en prensa.

Biblioteca Nacional de Colombia (BNC), Bogotá-Colombia, Manuscritos.

Calvode la Riba, PedroAndrés. Historia de la Singular vida, y admirables virtudes de la venerable madre Sor Maria Gertrudis Theresa de Santa Ines Religiosa professa en el Sagrado Monasterio de Santa Ines, de Monte Policiano, fundado en la Ciudad de Santa Fe, del Nuevo Reyno de Granada. Madrid: Imprenta de Phelipe Millán, ca. 1737.

Gila, Lázaro y FranciscoHerrera, “Escultores y esculturas en el Reino de la Nueva Granada (Colombia)”. En La escultura del primer naturalismo en Andalucía e Hispanoamérica (1580-1625), coordinado por Lázaro Gila. Madrid: Arco, 2010, 501-562.

Hernández de Alba, Guillermo. Teatro del arte colonial. Bogotá: Litografía Colombia, 1938.

Kelemen, Pál. Baroque and Rococo in Latin America. Nueva York: Macmillan, 1951.

Keneddy, Alexandra. “Arte y artistas de exportación”. En Arte quiteño más allá de Quito. Memorias del Seminario Internacional, agosto de 2007, editado por Alfonso Ortiz Crespo y Adriana Pacheco Bustillos. Quito: FONSAL, 2010, 32.

LucanoCamacho, MaríaFernanda. Bernardo de Legarda: una mirada científica a su obra escultórica. Quito: Universidad Tecnológica Equinoccial, tesis de licenciatura, 2010.

Marco Dorta, Enrique. “La escultura en Colombia, Venezuela, Ecuador, Perú y Bolivia”. En Historia del arte hispanoamericano, coordinado por Diego Angulo Íñiguez. Barcelona: Salvat, vol. 2, 1950.

MarcosVillán, MiguelÁngel. “Modelos compartidos: sobre el uso del plomo en la escultura barroca española”. En Copia e invención: modelos, réplicas, series y citas en la escultura europea, coordinado por Ana Gil Carazo. Valladolid: Museo Nacional de Escultura, 2013, 63-86.

MarjorieTrusted, “Devoción exótica: la escultura en la América virreinal y en el Brasil, 1520-1820”, en Revelaciones. Las artes de América Latina 1492-1820, coordinado por Joseph J. Rishel y Suzanne Stratton-Pruitt. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica, 2007, 250-259.

Meléndez, Juan. Tesoros verdaderos de las Indias en la Historia de la gran Provincia de San Juan Bautista del Perú. Roma: Nicolas Angel Tinassio, t. I, 1681.

Muro Orejón, Antonio. Documentos para la historia del arte en Andalucía IV: Artífices sevillanos de los siglos XVI y XVII. Sevilla: Laboratorio de Arte, 1932.

Navarro, José Gabriel. La escultura en el Ecuador durante los siglos XVI, XVII y XVIII. Quito: Trama, 2006.

Ortega Ricaurte, Carmen. Diccionario de artistas en Colombia. Bogotá: Ediciones Tercer Mundo, 1965.

Otto-Herzog, Hildegard. “Der Christus von Monserrat in Santafé de Bogotá”. Arbeitsblätter für Restauratoren. Gruppe 25. Skulpturen, 29-1 (1996), 30-32.

PalomeroPáramo, JesúsMiguel. “El mercado escultórico entre Sevilla y Nueva España durante el primer cuarto del siglo XVII: Marchantes de la Carrera de Indias, obras de plomo exportadas y ensambladores de retablos que pasan a México”. En Escultura Museo Nacional del Virreinato, coordinado por Miguel Fernández Félix. Ciudad de México: Amigos del Museo Nacional del Virreinato, 2007, 107-118.

Quintana Echeverría, Iván. “Notas sobre el comercio artístico entre Sevilla y América en 1586”. Anales del Museo de América, 8 (2000), 103-110.

Uricoechea, Ezequiel. “La escultura en América”. En Boletín Cultural y Bibliográfico, 4 (1962), 427-430.

Vallín, Rodolfo. “Agustín de Chinchilla Cañizares, maestro escultor en yeso”. Boletín Cultural y Bibliográfico, 12 (1987), 51-55.

Vallín, Rodolfo. “Procesos técnicos en la escultura virreinal”. En Caminos del Barroco: entre Andalucía y Nueva España, coordinado por Carmen Rojo Gaitán. Ciudad de México: Instituto Nacional de Bellas Artes, 2011, 72-79.

Vargas Murcia, Laura Liliana. “‘Una imagen del niño Jesús me estaba llamando’: Amor y dolor entre esculturas que cobran vida y monjas neogranadinas”. En Actas del III Simposio Internacional Jóvenes Investigadores del Barroco Iberoamericano “No hay más que un mundo”: Globalización artística y cultural. Sevilla: Universidad Pablo de Olavide, en prensa.

Vives Mejía, Gustavo. Presencia del arte quiteño en Antioquia. Medellín: Fondo Editorial Universidad EAFIT, 1998.