H-ART. Revista de historia, teoría y crítica de arte

hart. Rev. Hist. Teor. Crit. Arte | eISSN 2590-9126 | ISSN 2539-2263

The Museum Statute in Contemporary Colombian Art: Two Works by Nicolás Consuegra and Jaime Iregui

No. 5 (2019-07-01)
  • Bárbara Muñoz Porqué

Abstract

In the present article we will interpret the works of two colombian artists who work the topic of the museum from different poetics and operations: in his project El espacio del lugar, el lugar del espacio Nicolás Consuegra, carries out the institutional migracion from the yuxtaposition of the Museum of Art of the National University and the space NC-Arte, proposing an experience on the impossibility in the displacement and a reflection on the exhibition space from the site-specific genre. The second, Jaime Iregui, in Monumentos privados takes again the topic of the collection and the museography deposit to make visible a repository of objects that were donated in the half of 20th century to the Museum of Antioquia, putting in scene the question on the origin about the conformation of collections. Through the intervention of the museographic space and the appropriation of specific collecting strategies, this two works relocate the inherited ways in which the archive has been understood as a foundational place of knowledge.

Keywords: Collection, Museum, Archive, Subjectivity, Architectural Space, Contemporary Art

References

Augé, Marc. El tiempo en ruinas. Barcelona: Gedisa, 2003.

Cerón, Jaime. Un museo situado, 2003. [en línea]: http://nicolasconsuegra.com/portfolio/en-algunos-vacios/.

Cerón, Jaime. LOCAlización. Un acercamiento a Paréntesis – una instalación de Nicolás Consuegra. [en línea]: http://nicolasconsuegra.com/portfolio/parentesis-2/. 2003.

Consuegra, Nicolás. En: IREGUI, Jaime. #CríticaEnDirecto: Nicolás Consuegra en NC-arte. [en línea]: http://esferapublica.org/nfblog/nicolas-consuegra/. 2017.

Chacón B., Carolina. Museo de arte de la universidad nacional: orígenes y transiciones. Bogotá, Revista Calle 14. N° 2 (2008).172-184.

Déotte, Jean-Louis. La época de los aparatos. Buenos Aires: Adriana Hidalgo, 2013.

Déotte, Jean-Louis. El museo no es un dispositivo. Traducción: Andrés Correa Motta [en línea]: http://www.lauragonzalez.com/ImagenCultura/Deotte_2008_ElMuseoNoEsUnDispositivo.pdf

Déotte, Jean-Louis. Catástrofe y olvido. Las ruinas, Europa, el museo. Santiago de Chile: Cuarto propio, 1998.

Groys, Boris. Sobre lo nuevo. Ensayo de una economía cultural. Valencia: Pretextos, 2005.

Gutiérrez, Natalia. “He aquí, pues, mi citaciones a la audiencia”. Constelaciones y Museo fuera de lugar. Jaime Iregui. En: Ciudad-espejo. Bogotá, Facultad de Artes, Universidad Nacional de Colombia, 2009. 69-82.

Iregui, Jaime. En discusión con la autora. 20 de septiembre 2017.

Iregui, Jaime. Escenas de caza. 1998. [en línea]: http://jaimeiregui.wordpress.com/1998/04/18/escenas-de-caza/.

Iregui, Jaime. Monumentos privados. Bogotá, Periódico Arteria N° 36. Octubre 2012 - Enero. 2013.

Iregui, Jaime. Monumentos privados. 2007. [en línea]: http://esferapublica.org/nfblog/monumentos-privados/

Iregui, Jaime. Monumentos privados. 2007. [en línea]: http://esferapublica.org/nfblog/monumentos-privados/

Iregui, Jaime. “Monumentos privados”. Revista Florae (viajes y derivas). N° 3 (2017).

Iregui, Jaime. Museo fuera de lugar. Bogotá: Ediciones Unidades, 2008.

Perniola, Mario. Sentir la diferencia. En: El arte y su sombra. Madrid: Cátedra, 1998.

Roca, José. Bestiario personal. En: Universes in Universe. Mundos del arte. N° 9. [en línea]: http://universes-in-universe.de/columna/col9/col9.htm. 1998.

Rojas, Sergio. El arte agotado. Santiago de Chile: Sangría, 2012.

Saramago, José. Todos los nombres. México: Punto de Lectura, 2004.

Segura, Claudia. La construcción del espacio, la construcción del lugar. En: El espacio del lugar. El lugar del espacio. Bogotá, NC-arte. 2017.