One Hundred Years of Muralism: A Comparative Approach to Mexican and Argentinean Manifestos (1923-2021)
No. 11 (2022-05-01)Author(s)
-
Caroline PrévostUniversidad Bordeaux Montaigne, Francia.ORCID iD: https://orcid.org/0000-0002-5973-8216
Abstract
One hundred years after the creation of the first mural in Latin America, and based on the postulate that muralism is still alive, this article proposes to investigate the evolution of that artistic and ideological movement from the twentieth century to the present. More precisely, we have carried out a comparative analysis of a selection of four Mexican and Argentinean manifestos published in 1924, 1958, 2020, and 2021, thus opting for a double approach—temporal and spatial—with the aim of identifying the ruptures and continuities between the aesthetic-ethical projects of two generations of muralists who painted in countries where political art has always occupied a fundamental place.
References
Aguilar Urbán, Margarita. “Los murales de Aurora Reyes: Una revisión general”. Crónicas 13 (2008): 32-44.
Alfaro Siqueiros, David. L’Art et la révolution: Réflexions à partir du muralisme mexicain. París: Éditions Sociales, 1973.
Alfaro Siqueiros, Davidet al. “Manifiesto del Sindicato de Obreros Técnicos, Pintores y Escultores”. El machete 7 (1924): 1-3. https://artemex.files.wordpress.com/2010/12/lectura-4-manifiesto-del-sindicato-de-pintores-y-escultores.pdf
Ardenne, Paul. Un art contextuel: Création artistique en milieu urbain, en situation d’intervention, de participation. París: Flammarion, 2002.
Arvide, Cynthia, Muros somos: Los nuevos muralistas mexicanos. Ciudad de México: La Cifra Editorial, 2017.
Benítez Sierra, Sara Mariana. “La gran controversia Rivera-Siqueiros”. Reflexiones del muralismo en el siglo XXI 4 (2019): 54-65.
Bourdieu, Pierre. “Les conditions sociales de la pratique culturelle”. En L’Amour de l’art: Les musées et leur public. París: Les Éditions de Minuit, 1966, 33-66.
Bürger, Peter. Théorie de l’avant-garde. Traducido por Jean-PierreCometti. París: Questions Théoriques, 2013.
Bute Sánchez de Hoyos, Eduardo. El movimiento Espartaco: Vanguardia, arte y política. Sevilla: Facultad de Geografía e Historia, 2013.
Capasso, Verónica. “Arte después de la inundación: La reconstrucción post catástrofe de las tramas simbólica y social”. Tesis de doctorado, Universidad Nacional de La Plata, 2018.
Capasso, Verónica. “Lo político en el arte: Un aporte desde la teoría de Jacques Rancière”. Estudios filosóficos 58 (2018): 215-235.
Carpani, Ricardo. Arte y revolución en América Latina. Buenos Aires: Ediciones de la Izquierda Nacional, 1961.
Carpita, Marcelo. “Muralismo en América, actitud y revolución a través de la solidaridad. 20 años de arte público en Argentina. Visiones de una actitud. Revolución a través de la solidaridad”. Crónicas, no. especial (2012): 435-446.
Catz, Jérôme. Street art: Le guide. París: Flammarion, 2015.
Colectivo Político Ricardo Carpani. “Manifiesto 2020”. Facebook, agosto de 2020, https://m.facebook.com/nt/screen/?params=%7B%22note_id%22%3A384881442680008%7D&path=%2Fnotes%2Fnote%2F&refsrc=deprecated&_rdr.
Cova, Hans. Art et politique: Les aléas d’un projet esthétique. París: L’Harmattan, 2005.
De la Cueva, Alicia Azuela. “Militancia política y labor artística de David Alfaro Siqueiros de Olvera Street a Río de la Plata”. Estudios de historia moderna y contemporánea de México 35 (2008): 109-144.
Delgado, Manuel, “Artivismo y pospolítica: Sobre la estetización de las luchas sociales en contextos urbanos”. Quaderns-e 18 (2013): 68-80.
Fiterman, Jacobo y AlbertoGiudici. El Grupo Espartaco. Buenos Aires: Fundación Alon, 2016.
Giunta, Andrea. Vanguardia, internacionalismo y política: Arte argentino en los años sesenta. Buenos Aires: Siglo XXI, 2008 [2001].
Giunta, Andrea. Poscrisis: Arte argentino después de 2001. Buenos Aires: Siglo XXI, 2009.
Giunta, Andrea. Feminismo y arte latinoamericano: Historias de artistas que emanciparon el cuerpo. Ciudad de México: Siglo XXI, 2019.
Grupo Espartaco. “Por un arte revolucionario”. Política 2 (1958): 10-11. http://www.fba.unlp.edu.ar/muralismo/manifiesto_grupo_espartaco.html
Heinich, Nathalie. Le triple jeu de l’art contemporain. París: Les Éditions de Minuit, 1998.
Heinich, Nathalie. L’élite artiste: Excellence et singularité en régime démocratique. París: Gallimard, 2005.
Hernández Castellanos, Leopoldo. “El muralismo mexicano actual y los imaginarios sociales en la construcción de la identidad nacional”. Tesis de doctorado, Universidad Nacional Autónoma de México, 2015.
Híjar Serrano, Alberto. La praxis estética: Dimensión estética libertaria. Ciudad de México: INBAL, 2016.
Kusch, Rodolfo. Anotaciones para una estética de lo americano. Buenos Aires: Revista Comentario, 1955.
Kusch, Rodolfo. “El pensamiento indígena y popular en América”. En Obras completas II. Rosario: Editorial Fundación Ross, 2000, 255-546.
L’Écotais, Emmanuelle. L’esprit Dada. París: Assouline, 1999.
Longoni, Ana. “Vanguardia y revolución: Ideas y prácticas artístico-políticas en Argentina de los 60-70”. Tesis de doctorado, Universidad de Buenos Aires, 2005.
Longoni, Ana. “Muralisme militant”, Cultures & conflits 1, no. 1 (2015) : 169-186.
Longoni, Ana. “Tres coyunturas del activismo artístico en la última década”. Voces en el fénix 1 (2010): 90-93.
Longoni, Ana y MarianoMestman. Del Di Tella a “Tucumán Arde”. Buenos Aires: Eudeba, 2010 [2002].
López, Matías David. “Cambio de piel: Intervenciones culturales, acción colectiva y politicidad emergente en el espacio público de La Plata”. Tesis de doctorado, Universidad Nacional de La Plata, 2017.
Movimiento de Muralistas Mexicanos. “Manifiesto”. Diarioimagen.net, 8 de febrero de 2021, https://www.diarioimagen.net/?p=495616.
Moyssén, Xavier, “El Dr. Atl y los antecedentes de la pintura mural contemporánea”. Boletín de monumentos históricos 4 (1980): 71-88.
Pereira, Armando y ClaudiaAlbarrán. Narradores mexicanos en la transición de medio siglo, 1947-1968. Ciudad de México: Universidad Nacional Autónoma de México, 2006.
Pérez, Viviana. El mural como género discursivo: Una propuesta desde la gestión cultural. La Plata: Ediciones de Periodismo y Comunicación, 2018.
Schávelzon, Daniel Gastón. El mural de Siqueiros en Argentina: La historia de Ejercicio plástico. Buenos Aires: Daniel Schávelzon Ediciones, 2010.
Suazo, Félix. “Para una redefinición de lo político en las prácticas de creación contemporáneas”. Curare: Espacio crítico para las artes 16 (2000): 6-12.
License
Copyright (c) 2022 Caroline Prévost

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.