H-ART. Revista de historia, teoría y crítica de arte

hart. Rev. Hist. Teor. Crit. Arte | eISSN 2590-9126 | ISSN 2539-2263

Obregón’s Violencia through the Revisionist Lenses of Gender Studies

No. 16 (2024-04-18)
  • Daniela Cifuentes Acevedo
    1020826142

Abstract

Violencia (1962) by Alejandro Obregón is a milestone in the history of art in Colombia. It is regarded as an artwork that found a way to symbolize the violence suffered throughout Colombia’s territory and history through modernist tropes. The fusion of body-woman with territory-mountain has been analyzed as a formal strategy to solve the need for a non-literal image of war, but this iconic work has not yet been problematized from the perspective of gender studies. Body politics, studies on the male gaze, and ecofeminism provide the theoretical apparatus that will allow me to argue that Obregón’s painting poses a simultaneous process of territorialization of the body and feminization of the territory, where both body-woman and territory-nature are represented with analogous passive traits.

Keywords: Gender Studies, Ecofeminism, Alejandro Obregón, male gaze, Violence in art

References

Berger, John. Ways of Seeing. Londres: Penguin Books, 1972.

Centro Nacional de Memoria Histórica. La guerra inscrita en el cuerpo. Informe nacional de violencia sexual en el conflicto armado. Bogotá: Centro Nacional de Memoria Histórica, 2017.

Cobo, Juan Gustavo. “La violencia”. Mcarts/gallery, https://www.mcarts.com/obregon/cobo/violencia/index.html.

Díaz Moreno, Isabel Cristina. “El susurro de la imagen y la Violencia de Obregón”. Reconocimiento nacional a la crítica y el ensayo. Arte en Colombia, 2019, https://premionalcritica.uniandes.edu.co/?texto=el-susurro-de-la-imagen-y-la-violencia-de-obregon.

Jaramillo, Carmen María. “Naturaleza, geografía y paisaje”. En Alejandro Obregón. El mago del Caribe, xxxi-xxxviii. Bogotá: Asociación de Amigos del Museo Nacional, 2001.

Malagón, María Margarita. “Nueva figuración e indexicalidad (1950-1980)”. En Arte como presencia indéxica, 17-52. Bogotá: Universidad de los Andes, 2010.

Medina, Álvaro. “Alejandro Obregón, Germán Londoño y el tema de la violencia en el arte colombiano”. Palimpsesto 3 (2003): 130-144.

—. “El arte y la violencia colombiana en la segunda mitad del siglo XX”. En Arte y violencia en Colombia desde 1948, 10-119. Bogotá: Museo de Arte Moderno de Bogotá, 1999.

—. “Violencia: Alejandro Obregón”. Banrepcultural. Credencial historia no. 111, https://www.banrepcultural.org/biblioteca-virtual/credencial-historia/numero-111/violencia-alejandro-obregon.

Molina Petiti, Cristina. “La construcción del cuerpo femenino como victimizable y su necesaria reconstrucción frente a la violencia machista”. Investigaciones feministas 6 (2015): 69-84.

Plumwood, Val. Feminism and the Mastery of Nature. Nueva York: Routledge, 1993.

Ramírez Botero, Isabel Cristina. “Geografía y violencia en la pintura de Alejandro Obregón”. En Alejandro Obregón, pintor, editado por Carolina Pernia Zuluaga y Alejandro Martínez Obregón. Bogotá: Ediciones Gamma, 2021, 124-189.

—. Geografias pictóricas. La exploración del espacio en el paisaje de Alejandro Obregón. Brasilia: Museo Nacional de Brasilia, 2013.

Rubiano, Germán. “Alejandro Obregón”. Banrepcultural. La enciclopedia, https://enciclopedia.banrepcultural.org/index.php/Alejandro_Obreg%C3%B3n.

—. “El arte de la violencia. Nunca la imaginación supera su crudelísma realidad”. ArtNexus 25 (1984): 25-33.

—. “Obregón y Grau, una aproximación al arte latinoamericano”. En Historia del arte colombiano, tomo 5, 1404-1420. Bogotá: Salvat, 1975.

Serrano, Eduardo. “Mediados del siglo”. En Cien años del arte colombiano: 1886-1986, 116-147. Bogotá: Museo de Arte Moderno de Bogotá, 1985.

—. Paisaje, 1900-1975. Bogotá: Museo de Arte Moderno de Bogotá y Salvat, 1975.

Traba, Marta. “Comienzo de la pintura moderna: Alejandro Obregón”. En Historia abierta del arte colombiano, 167-210. Bogotá: Ministerio de Cultura y Biblioteca Nacional de Colombia, 2016.

—. “Obregón en la vanguardia (1977)”. Marta Traba en línea, https://martatrabaenlinea.wordpress.com/marta-traba/.

Waylen Georgina, Karen Celis, Johanna Kantola y Laurel Weldon. The Oxford Handbook of Gender and Politics. Nueva York: Oxford University Press, 2013.

License

Copyright (c) 2024 Daniela Cifuentes Acevedo

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.