H-ART. Revista de historia, teoría y crítica de arte

hart. Rev. Hist. Teor. Crit. Arte | eISSN 2590-9126 | ISSN 2539-2263

Sound Intervention in a Baschet-Type Sculpture

No. 16 (2024-04-18)
  • Alejandro Nova
    Docente

Abstract

Some contemporary art practices base their discursive strategy on the amalgamation or mixture of different artistic media; these media are united and/or blended and thereby produce new aesthetic approaches to be experienced by both spectators and performers. This condition of contemporary art compels critics, historians, or writers to navigate certain unknown waters, delving into languages that are sometimes foreign to the visual arts and proper to other artistic media. In 2017, the sound artist Josep Cerdà, heir and successor to a large extent of the sculptural work developed by the Baschet brothers, was in Bogotá running a creative workshop to build a Baschet-type sound sculpture that was later used to create a sound intervention; this essay attempts an historical and aesthetic analysis based on this intervention. Readers are advised to first view and listen to the sound intervention at the following link in order to understand the development of the essay:

https://www.youtube.com/watch?v=4FyYm15xGbs

Keywords: sound art, sound sculpture, aesthetic experience, contemporary art

References

Aguilar, Guadalupe. “La interacción, la interpretación y la interacción como estrategias participativas”. Arte y políticas de identidad 3 (2010): 9-28.

Ariza, Javier. Las imágenes del sonido. Cuenca: Ediciones de la Universidad de Castilla La Mancha, 2008.

Baschet, Bernard. “Structures sonores”. Leonardo 1 (1968): 293-403.

Baschet, François. The Sound Sculptures of Bernard and François Baschet. Barcelona: Edicions Universitat de Barcelona, 2017.

Cerdà, Josep. “Escultura sonora”. Manuscrito, 2017.

Eco, Umberto. Obra abierta. Forma e indeterminación en el arte contemporáneo. Barcelona: Seix Barral, 1963.

Han, Byung-Chul. El aroma del tiempo. Un ensayo filosófico sobre el arte de demorarse. Barcelona: Herder, 2009.

Lyotard, Jean-François. La condición postmoderna. Informe sobre el saber. Madrid: Cátedra. (1987).

Picado Fernández, Vera. “Arte y escultura sonora. Del sonido como objeto al objeto sonoro”. Arte y políticas de identidad 7 (2012): 51-60.

Sánchez Vázquez, Adolfo. De la estética de la recepción a una estética de la participación. Ciudad de México: UNAM, 2005.

Schaeffer, Pierre. Tratado de los objetos musicales. Madrid: Alianza, 1996.

Zielinski, Siegfried. Arqueología de los medios Hacia el tiempo profundo de la visión y la audición técnica. Bogotá D.C. Universidad de los Andes. (2011).

License

Copyright (c) 2024 Alejandro Nova

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.