The Seven Ancient Wonders in Popular Culture Media
No. 18 (2024-10-25)Author(s)
-
Ainhoa de Miguel IruretaUniversidad Católica de Murcia, SpainORCID iD: https://orcid.org/0000-0001-6892-1170
Abstract
The mythical images of the Seven Ancient Wonders are part of the collective imaginary and endure as a recurring theme in all branches of culture, not only as references or models to be emulated in architecture or painting, but also as inspiration in cinema or fantasy literature, in television series, in the world of comics, in board and video games, and even on stamps or beer labels. The iconographic tradition of these great works of the past has survived to the present day, enriched by numerous contributions over the centuries, to become one of the roots of contemporary visual culture.
References
Britannicus, Iohannes. Junius Juvenalis, opus quidem divinum, antea impressorum vitio tetrum, mancum et inutile, nunc autem a viro bene docto recognitum [...]. Venecia, 1512.
Brodersen, Kai. Las siete maravillas del mundo antiguo. Alianza, 2010.
Carbó García, Juan Ramón. Apropiaciones de la Antigüedad. De getas, godos, Reyes Católicos, yugos y flechas. Instituto de Historiografía Julio Caro Baroja-Dykinson, 2015.
De Miguel Irureta, Ainhoa y Juan Ramón Carbó García. “La pasarela de los dioses. Zeus y Helios como modelos iconográficos divinos en el cristianismo”. ARYS. Antigüedad: religiones y sociedades, n.º 17 (2019): 287-289.
—. “Ludus thronis: De novem orbis miraculis. The Wonders of the Ancient World in George R. R. Martin’s A Song of Ice and Fire”. En Game of Thrones: A View from the Humanities, editado por Fernando Lozano Gomez et al. Palgrave MacMillan, 2023.
García Fernández, Emilio C. y Santiago Sánchez González. Guía histórica del cine. Editorial Complutense, 2002.
Hassler, Konrad Dieterich. Fratris Felicis Fabri evagatorium in Terrae Sanctae, Arabiae et Aegypti peregrinationem III. Bibliothek des Literarischen Vereins, 1849.
Krenkel, Roy Gerald. Cities and Scenes from the Ancient World. Owlswick Press, 1974.
—. The Seven Wonders of the Ancient World. Christopher Enterprises, 1975.
Le Grand, Léon. “Relation du pèlerinage de Nicolás de Martoni, notaire italien (1394-1395)”. Revue de l’Orient latin, n.º 3 (1984): 566-669.
Martin, George R. R. Festín de cuervos. Gigamesh, 2007.
—. Danza de dragones. Gigamesh, 2012.
Martin, George R. R., Elio García Jr. y Linda Antonsson. The World of Ice and Fire: The Untold History of Westeros and The Game of Thrones. Bantam Books, 2014.
Martínez Lacy, Ricardo. “El coloso de Rodas y el terremoto de 228 a. C.”.Nova tellus. Anuario del Centro de Estudios Clásicos 36, n.º
2 (2018):145-148.
Muñoz Pascual, Adriano. “Estudios sobre la Descripción de la tierra habitada de Dionisio el Periegeta”. Tesis doctoral, Universidad de Murcia, 2013.
Pajón Leyra, Irene. Entre ciencia y maravilla. El género literario de la paradoxografía griega. Prensas Universitarias de Zaragoza, 2011.
Platt, Verity. Facing the Gods: Epiphany and Representation in Graeco-Roman Art, Literature, and Religion. Cambridge University Press, 2011.
Provoyeur, Pierre. “Bartholdi et la tradition colossale”. En La Statue de la Liberté: l’exposition du centenaire. Comité Officiel Franco-Américain pour la Célébration du Centenaire de la Statue de la Liberté et l’Union des Arts Décoratifs, 1986.
Quinto Curcio Rufo. Historia de Alejandro Magno. Traducido por Francisco Pejenaute Rubio. RBA, 2017.
Saiz Viadero, José Ramón. Cuando Laredo fue Hollywood. Ediciones Tantín, 1997.
Solomon, Jon. The Ancient World in the Cinema. Yale University Press, 2001.
Wallace, Daniel y Jason Fry. Star Wars: The Essential Atlas. Del Rey, 2009.
Weber, Erich. Estilos de educación. Herder, 1970.
License
Copyright (c) 2024 Ainhoa De Miguel Irureta

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.