Research-Creation from Anthropology
No. 47 (2022-04-01)Author(s)
-
Felipe Palma IrarrázavalPontificia Universidad Católica de Chile
Abstract
The purpose of this article is to explore the concept of research-creation and its applicability within anthropology, focusing on the creation of plastic-sensorial artifacts as a valid source of knowledge. To this end, we first present a bibliographical review to contribute to the articulation of a field of methodological experimentation within anthropology, highlighting its interdisciplinary nature and the dialogue with other knowledge from sociology, design, and media arts. Next, we present and critically discuss the concept of research-creation, indicating its relevance in conducting research whose results go beyond the textual, while producing knowledge that is inscribed in plastic-sensory artifacts. Three interconnected dimensions are proposed to understand a process of research-creation from anthropology: a methodological one, referring to the creation of records or data during fieldwork; a curatorial one, concerning at the possible combinations of the collected material; and a third public dimension, focusing on the circulation and agency of the outcomes of these research-creations. Finally, we investigate and describe an ethnographic case study with family members of people deprived of their liberty in Chile, a collaborative research-creation process that culminated in a sound installation.
References
Aedo, Ángel y PaulinaFaba. 2022. “Rethinking Prevention as a Reactive Force to Contain Dangerous Classes”. Anthropological Theory (en línea). https://doi.org/10.1177/14634996211069757
Andrade, Xavier y TarekElhaik. 2018. “Antropología de la imagen: una introducción”. Antípoda. Revista de Antropología y Arqueología 33: 3-11. https://doi.org/10.7440/antipoda33.2018.01
Beltrán-Luengas, Elsa María y AlejandroVillaneda Vásquez. 2020. “La investigacióncreación como producción de nuevo conocimiento: perspectivas, debates y definiciones”. Index. Revista de Arte Contemporáneo 10: 247-267. https://doi.org/10.26807/cav.vi10.339
Callon, Michel. 1999. “Algunos elementos de una sociología de traducción: domesticación de los callos de hacha y los pescadores de la Bahía San Brieuc”. En Poder, acción y creencia: una nueva sociología de conocimiento, editado por JohnLaw, 196-233. Londres: Routledge.
Carreño, Claudia. 2014. “Parque Cultural de Valparaíso, PCdV, y su operación de investidura de sentido”. Tesis de maestría, Facultad de Comunicaciones, Universidad Católica de Valparaíso, Chile.
Chapman, Owen B. y KimSawchuk. 2012. “Research-Creation: Interventions, Analysis and ‘Family Resemblances’”. Canadian Journal of Communication 37 (1): 5-26. https://doi.org/10.22230/cjc.2012v37n1a2489
Coccia, Emanuel. 2011. La vida sensible de las imágenes. Buenos Aires: Editoriales Marea.
Garfinkel, Harold. 1967. Studies in Ethnomethodology. Englewood Cliffs: Prentice-Hall.
Geertz, Clifford. 1989. El antropólogo como autor. Barcelona: Ediciones Paidós.
Guggenheim, Michael. 2015. “The Media of Sociology: Tight or Loose Translations?”. The British Journal of Sociology 66 (2): 345-372. https://doi.org/10.1111/1468-4446.12125
Haraway, Donna. 1991. “A Cyborg Manifesto: Science, Technology and Socialist-Feminist in the Late Twentieth Century”. En Simians. Cyborg and Women: The Reinvention of Nature, por DonnaHaraway, 149-181. Nueva York: Routledge.
Haseman, Brad. 2006. “Manifesto for Performative Research”. Media International Australia 118 (1): 98-106. https://doi.org/10.1177/1329878X0611800113
Howes, David. 2014. “El creciente campo de los estudios sensoriales”. Revista Latinoamericana de Estudios sobre Cuerpos, Emociones y Sociedad 6 (15): 10-26. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=273231878002
Ingold, Tim. 2013. Making Anthropology, Archaeology, Art and Architecture. Londres; Nueva York: Routledge.
Latour, Bruno. 1986. “Visualization and Cognition. Thinking with Eyes and Hands”. En Knowledge and Society: Studies in the Sociology of Cultures Past and Present, vol. 6, editado por ElizabethLong y HenrikaKuklik, 14-20. Greenwich: JAI Press.
Latour, Bruno y SteveWoolgard. 2013. Laboratory Life: The Construction of Scientific Facts. Princeton: Princeton University Press.
MacDougall, David. 2015. “Complicidades del estilo”. Traducido por Gloria Ana Diez. Cine Documental 12: 222-236. http://www.cinedocumental.com.ar/revista/pdf/12/12-trad.pdf
Macneill, Paul. 2014. “Ethics and the Arts: A Critical Review of the New Moralisms”. En Ethics and the Arts, editado por PaulMacneill, 167-177. Dordrecht: Springer.
Manning, Erin. 2019. “Proposiciones para la investigación-creación”. Corpo-Grafías: Estudios Críticos de y desde los Cuerpos 6 (6): 79-87. https://doi.org/10.14483/25909398.14229
Marres, Norja, MichaelGuggenheim y AlexWilkie, eds. 2018. Inventing the Social. Reino Unido: Mattering Press.
Pink, Sarah. 2006. The Future of Visual Anthropology. Reino Unido: Routledge.
Rosengarten, Marsha. 2018. “The Sociality of Infectious Diseases”. En Inventing the Social, editado por NorjaMarres, MichaelGuggenheim y AlexWilkie, 234-253. Reino Unido Mattering Press.
Rouch, Jean. 1962. “¿El cine del futuro?”. Domaine Cinéma 1: 155-161.
Ruby, Jay. 2007. “Los últimos 20 años de antropología visual – una revisión crítica”. Traducido por Francisca Pérez. Revista Chilena de Antropología Visual 9: 13-36. http://www.antropologiavisual.cl/sites/default/files/ruby_0.pdf
Sabido-Ramos, Olga. 2021. “El giro sensorial y sus múltiples registros. Niveles analíticos y estrategias metodológicas”. En Etnografías desde el reflejo: práctica-aprendizaje, editado por BetzabéMárquez y EmanuelRodríguez, 243-276. Ciudad de México: Editorial Universidad Autónoma de México.
Savransky, Martin. 2018. The Adventure of Relevance: An Ethics of Social Inquiry. Londres: Pallgrave Macmillan.
Schaeffer, Pierre. 1952. A la recherche d’une musique concrète. París: Seuil.