Resumen
Gatekeepers, vigilantes, security guards. All humans are, to some extent, gatekeepers of our essence, caretakers of what we conceive as ours and appropriate, consistent and permitted; but does that entitle us to supervise what others, within the framework of a multiethnic, multicultural, diverse, and different society, would like to say, create or shout? Censorship, prohibition and selfish assumptions about what should or should not be reflected on the public surfaces of our territories —art or demand, denunciation or praise— are the subject of this text: an oxymoron to the ephemeral memory of the protest, a monument to the transience of the shouts that many try to silence.
Citas
Borda, Sandra. Parar para avanzar. Bogotá: Planeta, 2020.
Cuestión Pública. “Cuando la policía se alió con hombres armados vestidos de civil”. Cuestión pública, 16 de junio de 2021, https://cuestionpublica.com/cuando-la-policia-se-alio-con-hombres-armados-vestidos-de-civil/.
Debray, Régis. “Trace, forme ou message?”. Les cahiers de médiologie 7(1999): 27-44.
Didi-Huberman, Georges. Imágenes pese a todo. Paidós: Barcelona, 2004.
Indepaz. “Listado de las 80 víctimas de violencia homi cida en el marco del paro nacional al 23 de junio”. Indepaz, 21 de julio de 2021, http://www.indepaz.org.co/victimas-de-violencia-homicida-en-el-marco-del-paro-nacional/.
Leroi-Gourhan, André. El gesto y la palabra. Caracas: Universidad Central de Venezuela: 1971.
López-Doriga Digital. “¿Qué es un vándalo?”, López-Doriga digital, 5 de enero de 2017, https://lopezdoriga.com/vida-y-estilo/que-es-un-vandalo/.
Osorio, Camila. “Un mural protegido por la constitución”. El País, 11 de noviembre de 2021, https://elpais.com/cultura/2021-11-12/un-mural-protegido-por-la-constitucion.html.
Rancière, Jacques. El destino de las imágenes. Buenos Aires: Prometeo, 2011.