H-ART. Revista de historia, teoría y crítica de arte

hart. Rev. Hist. Teor. Crit. Arte | eISSN 2590-9126 | ISSN 2539-2263

Magazines as Fragments of Modern Art Processes in Latin America: Contemporary Perspectives

No. 14 (2023-05-31)
  • María Amalia García
    Museo de Arte Latinoamericano de Buenos Aires (MALBA)
  • Silvia Dolinko
    Universidad Nacional de San Martín

Abstract

Discourses and processes about artistic modernity intertwine and, at the same time, are delineated within cultural magazines. Novelty appeared in their pages as a foundation and driving force, to varying degrees and with different goals of updating or renewal. Cultural magazines have not only been key sources for many historiographical reinterpretations regarding modern art topics but also objects of study in and of themselves. Names,
ideas, and images that emerged from these publications
formed ideological networks throughout the continent
while also defining specific circuits of cultural issues and
editing. Thus, magazines allowed for the formulation of
particular sections within a visual and cultural plurality,
revealing specific and situated selections. Based on this approach, it is argued here that magazines can be considered as fragments of the processes of modern art in Latin America. Under the conceptualization of a fragment, the magazine unfolds both as a device that enables specific narratives about modern art and as a material artifact or montage constructed from diverse pieces.

Keywords: Cultural magazines, modern art in Latin America, Latin American magazines, fragment

References

Adams, Beverly y Natalia Majluf (eds.). Redes de vanguardia. Amauta y América Latina, 1926-1930. Madrid: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 2019.

Ades, Dawn, Rita Eder y Graciela Speranza. “Introduction”. En Vivísimo muerto. Surrealism in Latin America, editado por Dawn Ades, Rita Eder y Graciela Speranza, 1-11. Los Ángeles: Getty Research Institute, 2012.

Artundo, Patricia. “Revistas y proyectos artísticos y culturales durante la primera mitad del siglo XX: cinco revistas argentinas”. En Arte en revistas. Publicaciones culturales en la Argentina, 1900-1950, editado por Patricia Artundo, 9-24. Rosario: Beatriz Viterbo Editora, 2008.

Artundo, Patricia. “Reflexiones en torno a un nuevo objeto de estudio: las revistas”. En IX Congreso Argentino de Hispanistas. La Plata: Universidad de La Plata, 2010. Disponible en Memoria Académica: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.1028/ev.1028.pdf

Benjamin, Walter. Libro de los pasajes. Madrid: Akal, 2016.

Bernal, María Clara (ed.). Redes intelectuales. Arte y política en América Latina. Bogotá: Universidad de Los Andes, 2015.

Buck-Morss, Susan. Dialéctica de la mirada. Walter Benjamin y el proyecto de los pasajes. Madrid: La Balsa de la Medusa, 2001.

Delgado, Verónica y Geraldine Rogers (coords.). Revistas, archivo y exposición. Publicaciones periódicas argentinas del siglo XX. La Plata: Universidad Nacional de La Plata, Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, 2019.

Dolinko, Silvia. “Imágenes de Galicia: grabados de Luis Seoane en Buenos Aires”. Madrygal. Revista de estudios gallegos no. 20 (2017): 73-86.

Dolinko, Silvia y María Amalia García. “Círculo de revistas. Interlocución entre publicaciones en la configuración de la modernidad visual latinoamericana”. Goya no. 363 (2018): 142-159.

García, María Amalia. “Hacia una historia del arte regional. Reflexiones en torno al comparativismo para el estudio de procesos culturales en Sudamérica”. Anales del Instituto de Investigaciones Estéticas no. 109 (2016): 11-42.

García, María Amalia. “La revista Arturo y la potencia múltiple de la vanguardia”. En Edición facsimilar de la revista Arturo. Ensayos y traducciones, editado por María Amalia García, 7-20. Buenos Aires: Fundación Espigas, 2018.

García, María Amalia. “Toward a Reappraisal of Comparative Studies: The Case of South American Modernism”. Grey Room no. 81 (2020): 72- 101.

Garza Usabiaga, Daniel. “Anthropology in the Journals Dyn and El hijo pródigo: A Comparative Analysis of Surrealist Inspiration”. En Vivísimo muerto. Surrealism in Latin America, editado por Dawn Ades, Rita Eder y Graciela Speranza, 95-110. Los Ángeles: Getty Research Institute, 2012.

Giunta, Andrea y Laura Malosetti Costa (comps.). Arte de posguerra. Jorge Romero Brest y la revista Ver y estimar. Buenos Aires: Paidós, 2005.

Leddy, Annette y Donna Conwell. Farewell to Surrealism. The Dyn Circle in Mexico. Los Ángeles: Getty Research Institute, 2012.

Louis, Annik. “Las revistas literarias como objeto de estudio”. En Almacenes de un tiempo en fuga. Revistas culturales en la modernidad hispánica, editado por Hanno Ehrlicher y Nanette Rißler-Pipka, 31-57. Aachen: Shaker Verlag, 2014.

Manzoni, Celina (ed.). Vanguardistas en su tinta. Documentos de la vanguardia en América Latina. Buenos Aires: Corregidor, 2007.

Maíz, Claudio, Claudia Fonseca y Regina Crespo (eds.). América Latina y la cultura impresa. Revistas culturales de los siglos XX y XXI. Mendoza: Universidad Nacional de Cuyo, EDIFYL, 2021.

Majluf, Natalia. 2019. “El indigenismo como vanguardia: el papel de la gráfica”. En Redes de vanguardia. Amauta y América Latina, 1926-1930, editado por Beverly Adams y Natalia Majluf, 138-149. Madrid: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 2019.

Pini, Ivonne y Jorge Ramírez Nieto. Modernidades, vanguardias, nacionalismos. Análisis de escritos polémicos vinculados al contexto cultural latinoamericano, 1920-1930. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia, 2012.

Pratt, Mary Louise. “Modernity and Periphery: Towards a Global and Relational Analysis”. En Beyond Dichotomies: Histories, Identities, Cultures, and the Challenge of Globalization, editado por Elisabeth Mudimbe-Boyi, 21-47. Nueva York: State University of New York Press, 2002.

Rocca, Pablo. “Por qué, para qué una revista (sobre su naturaleza y su función en el campo cultural latinoamericano)”. Hispamérica año 33, no. 99 (2004): 3-19.

Saítta, Sylvia. “Polémicas ideológicas, debates literarios en Contra. La revista de los franco-tiradores”. En Contra. La revista de los franco-tiradores, 13-33. Bernal: Universidad Nacional de Quilmes, 2005.

Sarlo, Beatriz. “Intelectuales y revistas: razones de una práctica”. América: Cahiers du CRICCAL no. 9-10 (1992): 9-16.

Schwartz, Jorge (ed.). Las vanguardias latinoamericanas. Textos programáticos y críticos. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica, 2002.

Schwartz, Jorge y Roxana Patiño. “Introducción”. Revista iberoamericana no. 208-209 (2004): 647-650.

Sosnowski, Saúl (ed.). La cultura de un siglo. América Latina en sus revistas. Madrid: Alianza, 1999.

Tarcus, Horacio. Las revistas culturales latinoamericanas: giro material, tramas intelectuales y redes revisteriles. Buenos Aires: Tren en Movimiento, 2020.

Wechsler, Diana, 2003. Papeles en conflicto. Arte y crítica entre la vanguardia y la tradición, Buenos Aires, 1920-1930. Buenos Aires: Instituto de Teoría e Historia del Arte “Julio E. Payró”, FFyL-UBA, 2003.

License

Copyright (c) 2023 Maria Amalia García, Silvia Dolinko

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.