logo Perífrasis

Perifrasis. Rev. Lit. Teor. Crit. | eISSN 2145-9045 | ISSN 2145-8987

THE DISCRETE ADDRESSABILITY OF ELUSIVE WORDS: PROCEDURES OF ARGENTINIAN WEB POETRY

No. 15 (2017-01-01)
  • Agustín Berti
    Universidad Nacional de Córdoba-conicet, Argentina

Abstract

This paper discusses technical and technological resources in digital poetry. In order to do so, it discusses works by three Argentinian authors: Iván Marino, Leonardo Solaas, and Carlos Gradín. What are the specificities of web poetry in the context of contemporary literary experimentation? An answer to these matters cannot oversee the role played by the transformation of text into an addressable object inasmuch as it is code in the digital context, as well as the poetical and political implications implicit in this kind of work.

Keywords: electronic literature, Argentinian digital poetry, Flash, Linux, addressability

References

Benjamin, Walter. Discursos interrumpidos. Vol. 1. Filosofía del arte y de la historia. Trad. Jesús Aguirre. Madrid: Taurus, 1989. Impreso.

Berti, Agustín. From Digital to Analog.Agrippa and Other Hybrids in the Beginnings of Digital Culture.Nueva York: Peter Lang Publishers, 2015. Impreso.

Berti, Agustín y MartínIparraguirre. “Huellas borradas, personas recobradas: derechos humanos y migración en Camino a Guantánamo y Figuras de guerra”. Cine, Política y Derechos Humanos. Eds. FernandoSvetko y LauraArese. Córdoba: Universidad Nacional de Córdoba, 2014. Impreso.

Berti, Agustín y AnahíRé. “Contra lo discreto: Mauro Césari y las poéticas de la desreferenciabilización”. Texto Digital 9.2 (2013). Web. 2 jun. 2016. <https://periodicos.ufsc.br/index.php/textodigital/article/view/1807-9288.2013v9n2p183>

Carrière, Jean-Claude, UmbertoEco y Jean-Phillipede Tonnac. Nadie acabará con los libros. Trad. Helena Lozano Miralles. Barcelona: Lumen-Mondadori, 2010. Impreso.

Cassin, Bárbara. Googléame: la segunda misión de los Estados Unidos.Trad. Víctor Goldstein. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2008. Impreso.

Chartier, Roger. “Hay una tendencia a transformar los textos en bases de datos”. La Biblioteca 6 (2007):10-29. Impreso.

Cleger, Osvaldo. “Del caligrama al poema flash: la poesía visual se muda a internet”. Poesía y poéticas digitales / electrónicas / new-media en América Latina. Eds. LuísCorrea-Diez y ScottWeintraub. Bogotá: Universidad Central, Universidad de Hampshire y Universidad de Georgia, 2016. Web. 2 jun. 2016. <http://goo.gl/rILOFz>.

Doueihi, Milad. La gran conversión digital. Trad. Julia Bucci. México D.F.: fce, 2010. Impreso.

Gold, Matthew. K. “Text: A Massively Addressable Object”. Debates in the Digital Humanities. Comp. Matthew K. Gold. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2012. Impreso.

Kaufman, Alejandro. “Imaginarios, lecturas, prácticas”. La Biblioteca 6 (2007):76-83. Impreso.

Kozak, Claudia. “Out of bounds. Searching Deviated Literature in Audiovisual Electronic Environments”. Electronic Literature Organization Conference 2013 Proceedings. Paris: Université Paris 8-Bibliothèque Nationale-École Nationale Supérieure des Arts Décoratifs, 2013. Web. 2 jun. 2016. <http://elmcip.net/critical-writing/out-bounds-searching-deviated-literature-audiovisual-electronic-environments>

---. Tecnopoéticas argentinas. Archivo blando de arte y tecnología. Buenos Aires: Caja Negra, 2012. Impreso.

Hayles, Katherine. Electronic Literature: New Horizons for the Literary. Notre Dame, Ind: University of Notre Dame, 2008. Impreso.

---. Writing machines. Cambridge, Mass.: MIT Press, 2002.Impreso.

Striphas, Theodor G.The Late Age of Print: Everyday Book Culture from Consumerism to Control. New York: Columbia University Press, 2009. Impreso.

Solaas, Leonardo. “Consulta por utilización de imágenes”. 2016. E-mail.

Terranova, Juan y CarlosGradin. “Carlos Gradin”. 25 preguntas. Buenos Aires, 2010. Web. 2 jun. 2016. <https://sites.google.com/site/25preguntas/25/carlos-gradin>

Verbeek, Peter-Paul. What Things Do: Philosophical Reflections on Technology, Agency, and Design. Trad. Robert P. Crease. University Park: Pennsylvania State University Press, 2005. Impreso.