H-ART. Revista de historia, teoría y crítica de arte

hart. Rev. Hist. Teor. Crit. Arte | eISSN 2590-9126 | ISSN 2539-2263

The Annunciation by Carlos Correa: Study of a Controversy in 1942

No. 3 (2018-07-01)
  • Camilo Sarmiento Jaramillo
    Universidad del Rosario, Colombia; Universidad Nacional de Colombia

Abstract

This article reconstructs the controversy that took place in the Third National Exhibition of Artists, 1942, around the artistic work The Annunciation by the painter Carlos Correa. In the first part, we consider the critical precepts that prevailed in Colombia in the first half of the twentieth century through the analysis of two articles: “Rudimentos de estética” (Rudiments of Aesthetics) (1920), by the presbyter Juan Crisóstomo García, and “Del expresionismo como síntoma de pereza e inhabilidad en el arte” (Expressionism as a Symptom of Laziness and Inability in Art) (1937), by the conservative leader Laureano Gómez. The second part reveals how these critical precepts kept operating at the beginning of the 1940s through the examination of a specific case that illustrates the controversial reception of the work indicated in the 1942 exhibition.

Keywords: Carlos Correa, Colombian Art, Art Criticism, Art and Politics, Art and Religion

References

Calderón Schrader, Camilo. 50 años, Salón Nacional de Artistas. Bogotá: Colcultura, 1990.

Correa, Carlos. Conversaciones con Pedro Nel. Medellín: Dirección de Cultura, Colección de autores antioqueños, 1998.

Engel, Walter. “Dos pintores antioqueños”. Revista de las Indias, 2da época, n° 50 (1943): 325-342.

Fride, Juan. El pintor colombiano / The colombian painter Carlos Correa. Bogotá: Ediciones Espiral, 1945.

Garay, Alejandro. “El campo artístico colombiano en el salón de 1910”. Historia Crítica, n° 32 (2006): 302-333.

García, Juan Crisóstomo. “Rudimentos de estética”. Revista del Colegio Mayor de Nuestra Señora del Rosario vol. XV, n° 144 (1920): 231-234, 266-275.

GómezLaureano. “El expresionismo como síntoma de pereza e inhabilidad en el arte”. Revista colombiana vol. VIII, n° 85 (1937): 385-392.

Jaramillo, Carmen María. “Una mirada a los orígenes del campo de la crítica de arte en Colombia”. Artes. La Revista 4, n° 7 (2004): 3-38.

Lleras, Cristina. Arte, política y crítica. Politización de la mirada estética 1940-1952. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia, 2005.

López, William. “La crítica de arte en el salón de 1899: una aproximación a los procesos de configuración del campo artístico en Colombia”. Bogotá: Universidad Nacional, 2005 [Tesis de maestría inédita].

Medina, Álvaro. Procesos del arte en Colombia. Bogotá: Colcultura, 1978.

Medina, Álvaro. De la crítica social a la celebración crítica. Texto inédito, 2017.

Murcia Riaño, Jorge, García, Juan C., y Ospina, Eduardo. “Crítica de una obra inmoral”. Revista Javeriana, n° 92 (1943): 87-91.

Pardo Umaña, Emilia. “¿Será arte?”. El Espectador, 14 de octubre, 1942, 4.

Quinche, Víctor Alberto. Una lectura de la “polémica del impresionismo” desde la filosofía del arte. Bogotá: Universidad del Rosario, 2005.

Quinche, Víctor Alberto. Los orígenes de la crítica de arte en Colombia.Bogotá: Universidad del Rosario, 2005.

Zulátegui, Libe de. Vida y obra de Carlos Correa. Medellín: Museo de Antioquia, 1988.