Memory, Heritage and Artistic Production: the Jesús Ramos Frías Artistic Documentation Center and the San Luis Potosí Artistic Practice Documentation System
No. 9 (2021-07-01)Author(s)
-
José Antonio Motilla Chávez
-
Rodrigo Antonio Esqueda López
Abstract
This article seeks to reflect on the need to create repositories of information on artistic practice in a non-central space within the art world in Mexico and Latin America, based on open source technology and digital resources. Our work analize the creation of the “Sistema de Información de la Práctica Artística en San Luis Potosí, México” and the “Centro de Documentación Artística Jesús Ramos Frías”. This case study will allow to understand the relevance of centers located in peripheral locations within the great global south. Our aproach is based on the hypothesis that the existence of documentary repositories is essential for the knowledge, research and dissemination of artistic heritage, and a fundamental part of artistic practice education.
References
De la Maza, Francisco. El arte colonial en San Luis Potosí. México: unam, 1969.
Gómez Eichelmann, Salvador. Historia de la pintura en San Luis Potosí. San Luis Potosí: Archivo Histórico del Estado de San Luis Potosí, 1991.
Martínez Rosales, Alfonso. El gran teatro de un pequeño mundo. El Carmen de San Luis Potosí, 1732-1859. México: colmex-uaslp, 1985.
Melo Flores, Jairo Antonio. “Construir un repositorio de fuentes históricas con Omeka Classic”. Programming Historian, publicado el 30 de marzo de 2020, https://programminghistorian.org/es/lecciones/construir-repositorio-de-fuentes.
Motilla Chávez, José Antonio. “El análisis del campo del arte desde las humanidades digitales, una propuesta teórico-metodológica (1970-2017)”. Artnodes 0, n. 22 (2018): s.p.
Moureau, Nathalie y BenoitZenou. “El capital social, el arte contemporáneo y las carreras”. redes: Revista hispana para el análisis de redes sociales 25, n. 2 (2014): 106-124.
Museo de Arte Contemporáneo de San Luis Potosí. Arte Contemporáneo en San Luis Potosí: 12 Artistas. San Luis Potosí: Museo de Arte Contemporáneo de San Luis Potosí, 2019.
Museo de Arte Contemporáneo de San Luis Potosí. Hábitat: Paisaje ficción (San Luis Potosí: Museo de Arte Contemporáneo de San Luis Potosí, 2014).
Palau, María Teresa. “Evolución de la pintura en San Luis”. Cien años de historia y arte potosino (1910-2010), coordinado por Jesús Villar Rubio. San Luis Potosí: Universidad Autónoma de San Luis Potosí, 2011: 270-311.
Palau, María Teresa. Raúl Gamboa Cantón, el pintor, el maestro. San Luis Potosí: Universidad Autónoma de San Luis Potosí, 2012.
Ramos Delgado, David y AlexánderAldana Bautista. “¿Qué es lo educativo de las obras de arte que abordan el tema de las memorias en Colombia? Reflexiones para el debate en torno a la relación arte y memoria”. Pensamiento, palabra y obra 17 (2017): 40-53.
Ricoeur, Paul. La memoria, la historia, el olvido. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2010.
Sánchez Leija, Luis Manuel. Yo no estuve en el mac, soy un artista de chocolate. San Luis Potosí: Manuscrito del autor, 2020.