Los Pensadores and the Humor for the Criticism of Literature, Art and Society
No. 28 (2023-01-01)Author(s)
-
Esteban Da RéUniversidad de Buenos Aires. Argentina
Abstract
Regarding the thoroughly discussed polemics between the Boedo and the Florida groups that took place in cultural magazines in the mid 20s, literary critique supports the idea that its display involved a certain distribution of serious and humoristic tones within argentine literary language, which would correspond, in turn, to the classical division between form and content. Whereas the “social art” by Boedo would have focused in seriously toned denunciation, grounded in the seriousness of the problems it addressed, the “art for art’s sake” defended by Florida, would have found in humour a way for literature to reflect about itself and to produce its criticism and self-criticism. However, a re-reading of Los Pensadores, the journal around which the Boedo group organized itself, suggests that a humoristic tone was one of its fundamental strategies for the criticism of the literature and the society of its time, in synch with its literary, cultural and political project.
References
Barletta, Leónidas. “Cuento de niños, para hombres”. Los Pensadores, núm. 113, enero de 1925.
Barletta, Leónidas. “Renovarse o morir”. Los Pensadores, núm. 121, marzo de 1926.
Bergel, Martín. “Rabindranath Tagore: avatares de un cosmopolita periférico en el Río de la Plata”. Visitas culturales en la Argentina 1898-1936, coordinado por PaulaBruno, Biblos, 2014.
Candiano, Leonardo y LucasPeralta. Boedo: orígenes de una literatura militante – Historia del primer movimiento cultural de izquierda argentina. CCC, 2007.
García Cedro, Gabriela. Ajuste de cuentas. Boedo y Florida entre la vanguardia y el mercado. Santiago Arcos, 2013.
Gilman, Claudia. “Florida y Boedo: hostilidades y acuerdos”. Yrigoyen entre Borges y Arlt (1916-1930), compilado por Graciela Montaldo, Paradiso, 2006, pp. 44-61.
Gimeno. “La importación de hombres célebres”. Los Pensadores, núm. 108, 24 de marzo de 1925.
Los Pensadores, “Al margen de la vida que pasa…”, núms. 101 a 112, del 9 de diciembre de 1924 a julio de 1925.
Lugones, Leopoldo. “Discurso en el Centenario de la Batalla de Ayacucho, 1924”. Prosas. Losada, 1992.
Lvovich, David. “Una mirada sobre el antisemitismo de la década de 1930: El Kahal-Oro de Hugo Wast y sus comentaristas”. Cuadernos del CISH, vol. 4, núm 5, 1999, pp. 131-150.
Ocampo, Victoria. “West Meets East: Tagore on the Banks of the River Plate”. Indian Literature, vol. 2, núm. 2, 1959, pp. 13-22.
Prieto, Adolfo. “Boedo y Florida”. Estudios de Literatura Argentina, Galerna, 1969.
Prieto, Adolfo. El discurso criollista en la formación de la Argentina moderna. Sudamericana, 1988.
Rubio. “Literato veleta”. Los Pensadores, núm. 108, 24 de marzo de 1925.
Sarlo, Beatriz. El imperio de los sentimientos: narraciones de circulación periódica en la Argentina, 1917-1927. Catálogos, 1985.
Vebar. “Varios modelos de escultores”. Los Pensadores, núm. 103, 13 de enero de 1925.
Vebar. “Varios modelos de novelistas”. Los Pensadores, núm. 101, 9 de diciembre de 1924.
Vebar. “Varios modelos de pintores”. Los Pensadores, núm. 102, 23 de diciembre de 1924.
Vebar. “Varios modelos de poetas”. Los Pensadores, núm.120, abril de 1926.
Visconti, Luis. “Zoología literaria”. Los Pensadores, núm. 115, noviembre de 1925.
Yunque, Álvaro. “Juan Pérez o las terribles consecuencias de un apellido vulgar”. Los Pensadores, núm. 113, enero de 1925.