The Laughing Avant-Garde. Cacharro(s) Journal (2003-2005)
No. 30 (2023-09-01)Author(s)
-
Guadalupe SilvaUniversidad de Buenos Aires, Facultad de Filosofía y Letras, Instituto de Literatura Hispanoamericana - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET)
Abstract
Cacharro(s) magazine has recently begun to gain the interest it deserves as one of the first digital publications in Cuba. A continuation of the Diáspora(s) project, Cacharro(s) shared with it its avant-garde vocation and its "samizdat" status. In this article I approach this publication from the point of view of its political use of humor. I start with a preliminary definition of the comic in repressive contexts as it has been proposed from dissident positions in Cuba; then I place Cacharro(s) magazine in the context of opposition publications at the turn of the century, and finally I analyze the use of humor in the magazine, taking as an object some cover illustrations and some reflections on laughter as a political attitude.
References
Aguiar Díaz, Jorge Alberto. "Preliminar". Cacharro(s), núm. 1, 2003, s/p.
Aguilera, Carlos A. «El arte del desvío (apuntes sobre literatura y nación)». Cacharro(s), núm. 1, 2003, s/p.
Arenas, Reinaldo. El color del verano. Tusquets, 1999.
Bajtin, Mijail. La cultura popular en la Edad Media y en el Renacimiento: el contexto de Francois Rabelais. Traducido por Julio Forcat y César Conroy, Alianza, 1994.
Bergson, Henri. La risa. Ensayo sobre el significado de lo cómico. Traducido por Amanda Haydée Raggio, Losada, 2003.
Cabrera Infante, Guillermo. Delito por bailar el chachachá. Alfaguara, 1995.
Campos, Josá Aníbal, y Carlos A. Aguilera. «¿Inhumar o exhumar? Algunas reflexiones sobre el concepto “patria”». Cacharro(s), núm. 3, 2003, s/p.
Castro, Fidel. Palabras a los intelectuales [1961]. Departamento de versiones taquigráficas del Gobierno Revolucionario, http://www.cuba.cu/gobierno/discursos/1961/esp/f300661e.html.
Díaz, Duanel. "De la casa del ser al callejón de las ratas: Diáspora(s) y la 'literatura menor'". La Habana Elegante, 2002, http://www.habanaelegante.com/Summer2002/Verbosa.html.
Díaz, Duanel. "Kundera, el kitsch, la risa". Revista Diáspora(s). Edición facsímil (1997-2002), editado por Jorge Cabezas Miranda, Linkgua, 2013, pp. 672-675.
Dimkovska, Lidija. “Entrevista a Carlos A. Aguilera”. Cacharro(s), núm. 6-7 (y medio), 2004, s/p.
Dorta, Walfrido. “Without Iniciation Ceremonies. Cuban Literary and Cultural E-xines, 2000-2010”. Cuba’s Digital Revolution. Citizen Innovation and State Policy, editado por Ted A. Henken y Sara García Santamaría, UF Press, 2021, pp. 285-305.
Duong, Paloma. “Bloggers unplugged: Amateur Citizens, Cultural Discourse, and Public Sphere in Cuba”. Journal of Latin American Cultural Studies, vol. 22, núm. 4, 2013, pp. 375-97.
Eco, Umberto. “Ur-Fascismo”. Cacharro(s), núm. 1, 2003, s/p.
Fernández Fe, Gerardo. “Fragmentos de Benjamin”. Cacharro(s), núm. 8-9, 2005, s/p.
Gao, Er Tai. "Sobre la obligación de sonreír en los campos de trabajo chinos". Cacharro(s), traducido por Javier Calzada, núm. 2, 2003, pp. 29-33.
Garbatzky, Irina. "Supervivencia de las cucarachas. Kafka en Cuba a finales de siglo XX". 452oF, núm. 17, 2017, pp. 47-65.
Garbatzky, Irina. "Teorías del archivo, formas de la huida: sobre teoría del alma China de Carlos A. Aguilera". Acta literaria, núm. 53, 2016, pp. 77-93.
González Fernández, Abel. “Tres escritores”. El estornudo, septiembre de 2018, https://revistaelestornudo.com/tres-escritores/.
Hermanos, Juan. “El fin de la esperanza”. Cacharro(s), núm. 2, 2003, s/p.
Kundera, Milan. La broma. Traducido por Fernando de Valenzuela, Planeta, 2004.
Maccioni, Laura. "Las formas de lo nuevo: revistas literarias digitales en Cuba y el caso de 33 y 1/3". Caracol, núm. 22, 2021, pp. 408-36, https://doi.org/10.11606/issn.2317-9651.i22p408-436.
Maccioni, Laura. “Un recorrido por la ciudad negada: revistas digitales y nuevos sujetos en La Habana de principios del nuevo siglo”. Recial, vol. XIV, núm. 23, 2023, pp. 19-33.
Magris, Claudio. «De la otra parte. Consideraciones de frontera». Cacharro(s), núm. 6-7 (y medio), 2004, s/p.
Manzoni, Celina. «Prólogo». Cuentos selectos, de Virgilio Piñera, Corregidor, 2009, pp. 7-24.
Pardo Lazo, Orlando Luis (Pia McHabana). «Fascismo al minuto». Cacharro(s), núm. 1, 2003, s/p.
Pardo Lazo, Orlando Luis (Pia McHabana), et al. «K K K en-3-vistas de Milan Kundera». Cacharro(s), núm. 4, 2004, s/p.
Pardo Lazo, Orlando Luis (Pia McHabana). "La importancia de publicar en chino a Kundera". Cacharro(s), núm. 4, 2004, s/p.
Ponte, Antonio José. Villa Marista en plata. Arte, política, nuevas tecnologías. Colibrí, 2010.
Press, Larry. «The Past, Present, and Future of the Cuban Internet». Cuba’s Digital Revolution. Citizen Innovation and State Policy, editado por Ted A. Henken y Sara García Santamaría, UF Press, 2021, pp. 29-50.
Rojas, Rafael. El estante vacío: literatura y política en Cuba. Anagrama, 2009.
Salmon, Christian. "El Parlamento de un 'pueblo que falta'". Autodafé, traducido por Javier Calzada, núm. 1, 2000, pp. 9-16.
Sánchez Mejías, Rolando. "Presentación". Revista Diáspora(s). Edición facsímil (1997-2002), editado por Jorge Cabezas Miranda, Linkgua, 2013, pp. 174-176.
Sánchez, Yoani. Cuba Libre. Vivir y escribir en La Habana. Marea, 2010.
Saunders, Rogelio. «Zona Cero». Cacharro(s), no 4, 2004, p. s/p.
Silva, Guadalupe. "La política visual y editorial de la revista Diáspora(s) a través de sus cubiertas y manifiestos". Ístmica, 2018, pp. 11-28.
Silva, Guadalupe. "Teoría del alma china de Carlos A. Aguilera: un viaje al interior del artefacto totalitario". Configuraciones del trópico. Urdimbres y debates en la cultura caribeña, editado por Celina Manzoni, Katatay, 2021, pp. 151-170.
Simal, Mónica y Walfrido Dorta. "Literatura cubana contemporánea: lecturas sobre la Generación Cero (introducción)". Letral, núm. 18, 2017, pp. 1-8, https://doi.org/10.30827/rl.v0i18.6045.
Timmer, Nanne. "La Habana virtual: internet y la transformación espacial de la ciudad letrada". Ciberletras. Revista de crítica literaria y de cultura, núm. 30, 2019, https://www.lehman.cuny.edu/ciberletras/v30/timmer.htm.
Timmer, Nanne. "La literatura como ilegalidad en revistas cubanas: delito, Estado y derecho en Diáspora(s) y Cacharro(s)". Netzwerke - Werknetze. Transareale Perspektiven auf relationale Ästhetiken, Akteure und Medien (1910-1989), editado por M. Minnes y N. Rempel, Georg Olms Verlag, 2021, pp. 349-377.
Touraine, Alain. «El totalitarismo». Cacharro(s), núm. 3, 2003, s/p.
Viera, Katia. "Talleres literarios en Cuba. Conversando sobre los espacios de Jorge Alberto Aguiar Díaz (JAAD)". Recial, vol. XII, núm. 20, 2021, pp. 303-13, https://doi.org/10.53971/2718.658x.v12.n20.35743.