Voces y Silencios. Revista Latinoamericana de Educación

Voces silec. rev. latinoam. educ. | eISSN 2215-8421

I Read It in a Bathroom. Messages in the Bathrooms of Basic Education Schools

No. 2 (2019-09-01)
  • Eduardo Pérez Archundia
    1Instituto Superior de Ciencias de la Educación del Estado de México, Ecatepec de Morelos, México (eperarc@hotmail.com)
  • María del Carmen Gutiérrez Garduño
    2Instituto Superior de Ciencias de la Educación del Estado de México, Ecatepec de Morelos, México (mcgutierrez08@yahoo.com.mx)

Abstract

The purpose of this study is to analyze messages that students write on the walls of school bathrooms. The messages highlight themes like sexual life, love, offenses and, less frequently, complaints. Contempt and the use of obscene words allude to the authors’ partners sexual performance, a way to express gender violence through the language exposed in a series of stigma words to sanction each other and thus call them “whores” and “bitches”. It seems that this reflects a dimension of school culture that accounts for a form of violence that resorts to mockery, rejection, exclusion and aggression, in a premeditated and anonymous manner, with the intention of spreading it in a space that is intimate and public at the same time.

Keywords: bathroom, sexuality, love, injury, grafitti

References

Abril, G. (2007). Análisis crítico de textos visuales.Mirar lo que nos mira. Madrid: Editorial Síntesis.

Azamar, C. R. (2015). Del “puto” (amistoso) a la “bitch” (de cariño): el insulto como manifestación de violencia de género. Volver, 1 (1), 471-485.

Butler, J. (2008). Cuerpos que importan. Sobre los límites materiales y discursivos del “sexo”. Buenos Aires: Paidós.

Butler, J. (2014). El género en disputa. El feminismo y la subversión de la identidad. México: Paidós.

Elías, M. E. (2015). La cultura escolar: Aproximación a un concepto complejo. Revista Electrónica Educare, 19 (2), 285-301.

Gándara, L. (2009). Letra y espacios de poder. El graffiti en espacios institucionales. Cultura Escrita y Sociedad, 8, 56-73.

Hernández, L. (1999). Histeria y goce femenino. Revista Electrónica de Psicología Iztacala, 2 (1). https://bit.ly/306bO79

Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI) (2016). Estadísticas a propósito del… Día internacional de la juventud (15 a 29 años) 12 de agosto. Aguascalientes: INEGI.

Instituto Nacional de Estadística y Geografía (2017). Estadísticas a propósito del día internacional de la eliminación de la violencia contra la mujer (25 de noviembre). México: INEGI.

Instituto Nacional de Estadística y Geografía (2018). Estadísticas a propósito del día de la madre (10 de mayo). México: INEGI.

Kozak, C. (2005). Graffitis argentinos: Letra joven, letra urbana. Encrucijadas, 34. https://bit.ly/2xmnyGB

Lomas, C. (Comp.) (2011). Los chicos también lloran. Identidades masculinas, igualdad entre los sexos y coeducación. México: Paidós.

Mazzuca, R., Canónico, E., Esseiva, M. y Mazzuca, S. (2008). Versiones psicoanalíticas de la histeria. Anuario de Investigaciones, vol. XV. Buenos Aires: Universidad de Buenos Aires.

Morgade, G. (2011). Toda educación es sexual. Hacia una educación justa sexuada. Buenos Aires: La Crujía.

Mosquera, A. y Djukich de Nery, D. (2018). El sexo como apuesta al azar en los graffiti de los baños universitarios. Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, 20 (1), 199-222.

Raffetta, P. (2012).La sexualidad en los baños escolares. Graffitis en los baños escolares en la ciudad de Buenos Aires. Tesina para el postítulo de Educación Sexual en el Instituto Superior del Profesorado “Joaquín B. Gómez”. Buenos Aires, Argentina.

Ramírez, J. L. (2014). Cómo el español de España genera americanismos: a propósito del americanismo puto “homosexual”. Lengua y Habla, 18, 1-12.

Sperling, Ch. (2013). De los baños a las aulas. Capturando grafitis para hablar sobre diversidad sexual y de género en la escuela. Decisio, 35, 42-47.

Vizcaya, C. (2014). Los escritos en los sanitarios escolares de la Facultad de Ciencias de la Educación y Ciencias Jurídicas y Políticas. Tesis de Maestría en Investigación Educativa. Universidad de Carabobo en Valencia.

Warner, M. (1991). Introduction: Fear of a queer planet. Social Text, 29, 3-17.