Dearq

Dearq | eISSN 2215-969X

Design and Construction Processes for Civic Reappropriation of Urban Voids. The Machi Hata Project in Nagano (Japan)

No. 43 (2025-09-30)

Abstract

This article presents an active service-learning methodology as a pedagogical approach in architecture schools, centered on the community-led appropriation of public space. This methodology was implemented through the Machi Hata Project, which aimed to revitalize three abandoned areas near Zenkoji Temple in Nagano—Sukeroku Garden, La Rencontre Backyard, and A Goat Garden—by transforming them into "civic gardens." The study documents the sequential processes of analysis, design, and community-led construction of the community gardens, highlighting their potential both as educational tools and as catalysts for urban regeneration.

Keywords: education, design and construction, urban voids, community gardens, Machi Hata

References

1. De Certeau, Michel. 2007. La invención de lo cotidiano. México, D. F.: Universidad Iberoamericana.

2. Delport, Hermie E. 2016. "Towards Design-Build architectural education and practice exploring lessons from educational Design-Build Projects". Tesis de doctorado. Cape Peninsula University of Technology.

3. Grávalos Lacambra, Ignacio, Patrizia Di Monte. 2014. "La reprogramación de la ciudad: consideraciones urbanas y sociales en torno al programa 'estonoesunsolar'. Ciudad y Territorio. Estudios territoriales XLVI (179): 127-137.

4. Grávalos Lacambra, Ignacio, Patrizia Di Monte. 2022. "Nuevos paradigmas de la ciudad inacabada: la reactivación de espacios abandonados mediante usos temporales". Ciudad y Territorio. Estudios territoriales 54 (214): 799-812.

5. Harvey, David. 1977. Urbanismo y desigualdad social. Madrid: Siglo XXI.

6. Jacobs, Jane. 2011. Muerte y vida de las grandes ciudades. Madrid: Capitán Swing.

7. Kawasaki, Mitsuyoshi, Yuki Takemura, Tsuyoshi Seike, Atsutaka Ryokawa y Akiko Okabe. 2019. "Study of an International Design-Build Project. Case of the Centro Cultural in Chamanga, Ecuador". AIJ Journal of Technology and Design 26 (62): 359-364.

8. Lefebvre, Henri. 1975. El derecho a la ciudad. Barcelona: Península.

9. Lefebvre, Henri. 2013. La producción del espacio. Madrid: Capitán Swing.

10. Mockbee, Samuel y D. K. Ruth. 2018. Rural Studio. Educating Citizen Architects. https://ruralstudio.org/.

11. Morán Alonso, Nerea y Agustín Hernández Aja. 2011. "Historia de los huertos urbanos. De los huertos para pobres a los programas de agricultura urbana ecológica". Ponencia. I Congreso Estatal de Agricultura Urbana y Periurbana. Elche, España. 6 y 7 de mayo.

12. Morán Alonso, Nerea. 2009. "Huertos y jardines comunitarios". Boletín CF+S (40): 1-23.

13. Nishioka, Hachiro, Shiro Koike, Masakazu Yamauchi, Keita Suga y Yuji Esaki. 2011. "Population Projection by Prefecture in Japan: 2005-2035. Outline of Results and Methods". The Japanese Journal of Population 9 (1): 1-39.

14. Palma, Maritza, Jimena Alarcón y Lucía Navarrete. 2021. "Aprendizaje basado en el diseño en la formación universitaria". Interciencia 46 (6): 248-255.

15. Quesada, Miguel Ángel y Antonio Javier Matas Arroyo. 2018. "El huerto urbano como herramienta de transición socio-ambiental en la ciudad". Paradigma (21): 4-11.

16. Sansão Fontes, Adriana, João Pedro Pina y Larissa Martins de Paiva. 2021. Urbanismo Tático: X ações para transformar cidades. Rio de Janeiro: Editora UFRJ.