Dearq

Dearq | eISSN 2215-969X

Public space and commerce in the contemporary city

No. 17 (2015-07-01)
  • Sergio García-Doménech
    Doctor arquitecto por la Universidad Politécnica de Valencia, España. Profesor de Urbanística y Ordenación del Territorio en la Universidad de Alicante, España. Ha formado parte de diversos equipos profesionales de planeamiento urbano, gestión y movilidad sostenible. Mantiene líneas de investigación sobre espacio público, planeamiento y gestión urbana, con varios artículos científicos y libros publicados sobre estas materias. sergio.garcia@ua.es

Abstract

The relation between business activity and public space is as old as the concept of the city itself. Postmodern culture has effected changes in the commercial perception of public space, which, in turn, have affected our aesthetic consideration of it and noticeably influenced the correct answer to it in both a commercial and social dimension. Appropriate commercial activity in public space creates the city; however, excessive exploitation only results in its unbalance and distortion. Maintaining a balance between the needs of business and respect for characteristics that are inherent to public space is essential in achieving urban balance and the right community response.

Keywords: public space, business, urban activity, postmodern culture, urban aesthetic, community use

References

Alexander, Christopheret al.A Pattern Language: Towns, Buildings, Construction. New York: Oxford University Press, 1977.

Amendola, Giandomenico. La ciudad postmoderna: magia y miedo de la metrópolis contemporánea. Madrid: Celeste, 2000(traducción por Marisa García Vergaray y Paolo Sustersic).

Arendt, Hannah. The Human Condition. Chicago: University of Chicago Press, 1958.

Augé, Marc.Los no-lugares: espacios del anonimato. Una antropología de la sobremodernidad. Barcelona: Gedisa, 1993(traducción por Margarita N. Mizraji).

Borja, Jordi.La ciudad conquistada. Madrid: Alianza, 2003.

Buraglia, Pedro. “Estética urbana y participación ciudadana”. Bitácora Urbano/Territorial 1, n.º 2 (1998): 42-47.

Crawford, Margaret. “The World in a Shopping Mall”. En Variations on a Theme Park, editado por MichaelSorkin, 3-30. New York: Noonday Press, 1992.

Cross, JohnC. “Street Vendors, Modernity and Post-Modernity: Conflict and Compromise in the Global Economy”. International Journal of Sociology and Social Policy 20, n.º 1-2 (2000): 30-52.

Delgado, Manuel.El animal público: hacia una antropología de los espacios urbanos. Barcelona: Anagrama, 1999.

Donovan, Michael G. “La guerra por el espacio en Bogotá: la recuperación del espacio público y su impacto sobre los vendedores ambulantes”. Territorios 12 (2004): 109-146.

FrancoCalderón, ÁngelaMaríay SandraKarimeZabalaCorredor. “Los equipamientos urbanos como instrumentos para la construcción de ciudad y ciudadanía”. Dearq, n.º 11 (2012): 8-13.

García-Doménech, Sergio. “Percepción social y estética del espacio público urbano en la sociedad contemporánea”. Arte, Individuo y Sociedad 26, n.º 2 (2014): 301-316.

Lyotard, Jean-François.La posmodernidad (explicada a los niños). Barcelona: Gedisa, 1999(traducción por Enrique Lynch).

Monnet, Jérôme. “Espacio público, comercio y urbanidad en Francia, México y Estados Unidos”. Alteridades, 6, n.º 11 (1996): 11-25.

Pizza, Antonio. “Barcelona contemporánea: el ocaso de un modelo”. Dearq, n.º 11 (2012): 32-37.

SalcedoHansen, Rodrigo. “El espacio público en el debate actual: una reflexión sobre el urbanismo posmoderno”. Eure 28, n.º 84 (2002): 5-19.

Staeheli, Lynn A. y DonMitchell. “USA's Destiny?: Regulating Space and Creating Community in American Shopping Malls”. Urban Studies 43, n.º 5-6 (2006): 977-992.

Rogers, Richardy PhilipGumuchdjian. Cities for a Small Planet. London: Faber and Faber, 1997.

Verdú, Vicente. “La sociedad americana: ¿sociedad del futuro?”. En Ciudad para la sociedad del siglo XXI, director Juan Pecourt, 81-97. Valencia: Ícaro, 2001.

Zukin, Sharon. Landscapes of Power: from Detroit to Disney World. Berkeley: University of California Press, 1991.

Zukin, Sharon. The Culture of Cities. New York: Blackwell, 1995.