Dearq

Dearq | eISSN 2215-969X

The democratic meaning of the wall in Rogelio Salmona’s work: The Virgilio Barco Library

No. 19 (2016-07-01)
  • Sergio Laguna
    Arquitecto de la Universidad Piloto de Colombia. Becario del programa Jóvenes Investigadores, de Colciencias. Primer puesto en la 13º Anual de Estudiantes de Arquitectura de la Sociedad Colombiana de Arquitectos, en la categoría Investigación-Teoría, Historia y Crítica. Investigación realizada en el marco de la beca Joven Investigador, de Colciencias, bajo la tutoría del arquitecto Germán Ramírez. sergioandreslaguna@hotmail.com

Abstract

Through an analysis of the meaning of the wall, from a textile theory of architecture point of view proposed by Gottfried Semper, as well as an approach to the theme of experience, the importance of the Virgilio Barco Library designed by Rogelio Salmona wall can be seen. This importance can be understood in terms of the constructed and inhabitable area, and particular attention is paid to how there is constant interaction between concerns that affect the physical presentation of this element, which reveals a deep sense of democracy.

Keywords: meaning, experience, wall, Rogelio Salmona, Gottfried Semper

References

Castro, Ricardo. Rogelio Salmona: tributo. Bogotá: Villegas, 2008.

Fanelli, Giovanni y RobertoGargiani. El principio del revestimiento. Madrid: Akal, 1999.

Frampton, Kenneth. Estudios sobre cultura tectónica: poéticas de la construcción en la arquitectura de los siglos XIX y XX. Madrid: Akal, 1999.

Heidegger, Martin. “Construir habitar pensar”. En Conferencias y artículos, 107-119. Barcelona: Serbal, 2001.

Holl, Steven. Cuestiones de percepción: fenomenología de la arquitectura. Barcelona: Gustavo Gili, 2011.

Pallasmaa, Juhani. La mano que piensa: sabiduría existencial y corporal en la arquitectura. Barcelona: Gustavo Gili, 2012.

Pallasmaa, Juhani. Los ojos de la piel: la arquitectura y los sentidos. Barcelona: Gustavo Gili, 2006.

Rueda, Carlos. “Metáfora y metamorfosis en el proyecto arquitectónico”. Conferencia pronunciada en la Universidad Piloto de Colombia. Bogotá, 29 de abril de 2013.

Rueda, Carlos, RicardoCastro y RobertMellin. Modernismos syndéticos. Bogotá: Universidad Piloto de Colombia, 2012.

Rueda, Carlos. Place-Making as Poetic World Re-Creation: An Experiential Tale of Rogelio Salmona’s Places of Obliqueness and Desire. Montreal: School of Architecture, McGill University, 2009.

Salmona, Rogelio y ÁlvaroMedina. “Entrevista de Álvaro Medina a Rogelio Salmona”. Proa317 (1983): 49-53.

Salmona, Rogelio. Rogelio Salmona: espacios abiertos/espacios colectivos. Bogotá: Panamericana, 2006.

Semper, Gottfried. Der Stil in den Technischen und Tektonischen Künsten, oder Praktische Aesthetik: ein Handbuch für Techniker, Künstler und Kunstfreunde. Tomo 1: Frankfurt: Verlag für Kunst und Wissenschaft, 1860. Tomo 2: München: Bruckmann, 1863.

Semper, Gottfried. El estilo en las artes técnicas y tectónicas, o, estética práctica y textos complementarios. Buenos Aires: Juan Ignacio Azpiazu, 2013.

Zaera Polo, Alejandro. “The Politics of the Envelope: A Political Critique of Materialism”. Volume17 (2008): 76-105.