Dearq

Dearq | eISSN 2215-969X

Enveloping the marsh. Reflections on interventions in fragile landscapes. The case of the Odiel Marshes

No. 34 (2022-09-01)
  • Luis Miguel Cortés Sánchez
    Departamento de Historia, Teoría y Composición Arquitectónica. Escuela Técnica Superior de Arquitectura, Universidad de Sevilla lcsanchez@us.es
  • Javier López Rivera
    Departamento de Expresión Gráfica. Escuela Técnica Superior de Arquitectura, Universidad de Sevilla lrivera@us.es
  • Ramón Pico Valimaña
    Departamento de Historia, Teoría y Composición Arquitectónica. Escuela Técnica Superior de Arquitectura, Universidad de Sevilla rpico@us.es

Abstract

This article is based on a reconciliation between the marshlands of southern Europe and nature and man, recovering the energy that made them the engines of local economies and turning them into spaces of opportunity and fertile producers of contemporary ecologies. At a time when society is calling for a new approach to the management of its landscapes, the aim is to contribute by using the layout of a green infrastructure in one of these cultural waterscapes of the Odiel marshes as a guiding thread. To this end, an itinerary is established through territories, scales, essences and materials, culminating in reflections on memory, time, and identity as project materials.

Keywords: coastal landscape, postindustrial landscape, green infrastructure, ecological urbanism, marshes, water, territory

References

Adams, Ansel. 2000. Photographs from The National Park Services Archive. Rochester: Grange Books.

Barranco Molina, Fernando. 1998. Recóndita Huelva (recorrido histórico-geográfico y sentimental por la provincia de Huelva). Huelva: Caja Rural de Huelva, 1998.

Benton, Tim. 2013. Le Corbusier: Secret Photographer. Zürich: Lars Müller Publishers.

Blázquez Jesús, Pablo. 2020. “Ruinas en movimiento”. En La obra abierta: La idea de tiempo en las obras de arquitectura y arte en el territorio, coordinado por Ángel MartínezGarcía-Posada y Pablo BlázquezJesús, 57-88. Málaga: Recolectores Urbanos.

Campos Carrasco, Juan Manuel. 2016. El patrimonio histórico y cultural en el paraje natural marismas del Odiel: Un enfoque diacrónico y transdisciplinar. Huelva: Editorial Universidad de Huelva.

Cernuda, Luis, 1998. La realidad y el deseo (1924-1962). Madrid: Alianza.

La Carta Europea del Agua (1968), Artículo 1, Estrasburgo.

FernándezPalacios Carmona, JoséMaría, y Alejandro Pérez Hurtadode Mendoza. 2004. Salinas de Andalucía. Sevilla: Junta de Andalucía, Consejería de Medio Ambiente, Universidad de Cádiz.

García Solera, Javier. 2004. “Desaparecer”. En Catálogo de los premios Torres Clavé, editado por la Consejería de Medio Ambiente, 11. Sevilla: Junta de Andalucía, Consejería de Medio Ambiente, Universidad de Cádiz.

García Vázquez, Carlos. 2009. “La desmaterialización de la ciudad contemporánea: El caso del Sunbelt”. En La materia de la arquitectura: I Congreso Internacional de Arquitectura de la Fundación Miguel Fisac, Almagro 17, 18 y 19 Octubre 2007, 169-178. Ciudad Real: Fundación Miguel Fisac.

Jerez Abajo, Enrique, y Eduardo DelgadoOrusco. 2018. Paisaje y artificio: El mausoleo para Félix Rodríguez de la Fuente en Burgos. Buenos Aires: Diseño.

Ley 12/1984, de 19 de octubre, reguladora de las marismas del Odiel como paraje natural y de la Isla de Enmedio y la marisma de Burro como reservas integrales. Boletín Oficial del Estado, 24941, de 10 de noviembre de 1984. Referencia: BOE-A-1984-24941, https://www.boe.es/eli/es-an/l/1984/10/19/12

Mármol, Carlos. 2017. “La Cartuja: La asignatura pendiente de la Expo 92”. El Mundo, 20 de abril. https://www.elmundo.es/andalucia/2017/04/20/58f7a3c7268e3ef8408b45e7.html

Martí Arís, Carlos. 1999. Silencios elocuentes. Barcelona: Ediciones UPC.

Martínez García-Posada, Ángel y Pablo BlázquezJesús, coords. 2020. La obra abierta: La idea de tiempo en las obras de arquitectura y arte en el territorio. Málaga: Recolectores Urbanos.

MoneoVallés, JoséRafael, y Pablo BlázquezJesús. 2020. “La soledad de los edificios”. En La obra abierta: La idea de tiempo en las obras de arquitectura y arte en el territorio, coordinado por Ángel MartínezGarcía-Posada y Pablo BlázquezJesús, 179-86. Málaga: Recolectores Urbanos.

PeralLópez, JoséFrancisco. 2017. Guadalquivir: Mapas y relatos de un río. Imagen y mirada. Sevilla: Editorial Universidad de Sevilla.

Tuñón Álvarez, Emilio. 2016. “Una conversación con Manuel y Francisco Aires Mateus”. Croquis, n.º 186: 10-33.

World Commission on Environment and Development. 1987. Informe Brundtland (Our Common Future). Oxford University Press.