Dearq

Dearq | eISSN 2215-969X

hEXtable: a growing table. A project rooted in the common

No. 35 (2023-01-01)
  • Clara Eslava Cabanellas
    Universidad Antonio Nebrija cec@eaaestudio.com

Abstract

School must celebrate the common and the tables must be the place that unites and connects us, the teachers said. The concept of the desk had to be reimagined. This paper charts a journey through the author’s design practice, pursuing transformation of the pedagogical space of the classroom through the common. hEXtable is a scalar series of tables that grow and unfold like a mosaic but that can also nest within each other like a set of Russian dolls. The irregular hexagonal tables grouped in different ways play with order, favoring individual and collective forms of appropriation.

Keywords: childhood, memories, common, school, space, furniture, project

References

Aalto, Alvar. 2000. Alvar Aalto, de palabra y por escrito, editado por GöranSchildt. El Escorial: El Croquis.

Ader, Jean. 1977. La escuela de opciones múltiples: Sus incidencias sobre las construcciones escolares, 1. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia.

Baudrillard, Jean. 1999. El sistema de los objetos. México: Siglo XXI.

Benjamin, Walter. 2011. Infancia en Berlín hacia el mil novecientos. Madrid: Abada.

Bonàs, Meritxell. 2010. “El espacio vacío: Tiempos y espacios de posibilidades”. Aula de Innovación Educativa, n.º 193-194: 32-35.

Cabanellas, Isabel, ClaraEslava, AlfredoHoyuelos, RaquelPolonio, MiguelTejada y WalterFornasa. 2005. Territorios de la infancia. Barcelona: Graó.

Carbonell, Jaume. 2017. Pedagogías del siglo XXI: Alternativas para la innovacion eductiva. Barcelona: Octaedro.

Castro, Julio. 2007. El banco fijo y la mesa colectiva: Vieja y nueva educación. Montevideo: Ministerio de Educación y Cultura.

Caudill, W. Wayne. 1954. Toward Better School Design. New York: F. W. Dodge Corporation. https://archive.org/details/towardbetterscho00caud/page/34/mode/2up

Consejo Escolar de Navarra. 2016. “Identidad y futuro en Sakana”. https://consejoescolar.educacion.navarra.es/web1/2016/04/29/identidad-y-futuro-en-sakana/

Del Olmo, Carolina. 2013. ¿Dónde está mi tribu? Maternidad y crianza en una sociedad individualista. Madrid: Clave Intelectual.

Deleuze, Gilles. 2002/1972. Repetición y diferencia. Barcelona: Anagrama.

Ogata, Amy F.2013. “Building Creativity in Postwar Schools”. En Designing the Creative Child, 105-147. Minnesota: University of Minnesota.

Garcés, Marina. 2013. Un mundo común. Barcelona: Bellaterra.

Garcés, Marina. 2020. Escuela de aprendices. Madrid: Galaxia Gutenberg.

Kozlovsky, Roy. 2010. “The Architecture of Educare: Motion and Emotion in Postwar Educational Spaces”. History of Education 6, n.º 39: 695-712.

Madieri, Marisa. 1987. Verde agua. 1987. Barcelona: Minúscula.

Montessori, María. 2002. Teaching Materials 1813-1935, Furniture and architecture. Berlín: Prestel.

Monteys, Xabier. 2014. Casa collage. Barcelona: Gustavo Gili.

Neutra, Richard. 2013/1972. Vida y forma. San Francisco: Atara Press.

Nicholson, Simon. 1971. “The Loose Parts Theory”. Lanscape Architecture 62: 30-34.

Peláez, Alfredo. 2020. “El aula como mobiliario: Estrategias modernas para un escenario escolar contemporáneo”. A&P Continuidad 7, n.º 13: 62-71.

Peláez, Alfredo. 2021. “El aula integral del Ministerio de Obras Públicas de la República Oriental del Uruguay (1954-1973)”. Tesis doctoral, Universidad de la República.

Pineau, Pablo, InésDussel y MarceloCaruso. 2001. La escuela como máquina de educar. Buenos Aires: Paidós.