From Dissemination to Public Science Communication: A Dialogue at the Scientific Culture and Innovation Unit of the Complutense University of Madrid
No. 12 (2025-05-23)Author(s)
-
Cristian Yasser Martínez RodríguezUniversidad de los Andes (Colombia)ORCID iD: https://orcid.org/0000-0002-5712-6435
Abstract
This article presents an interview with Ana Casado and María Milán, members of the Scientific Culture and Innovation Unit (UCC+I) at the Complutense University of Madrid, reflecting on the evolution of scientific dissemination toward more inclusive models of public science communication (PSC). Through their experiences, they highlight strategies to bring science closer to diverse audiences, such as the “Science in Residence” program, school outreach, and the use of social media. The importance of PSC as a tool to foster the social appropriation of knowledge, gender equity in science, and citizen participation is emphasized. Structural challenges such as staff shortages and the lack of professional recognition for science journalism are also addressed. Finally, PSC is proposed as an essential component of open science, with the potential to strengthen scientific culture in contexts like Colombia.
References
Castelfranci, Y. y Fazio, M. (2021). Comunicación Pública de la Ciencia. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura, UNESCO Montevideo. Policy brief. Recuperado de https://www.forocilac.org/wp-content/uploads/2021/04/PolicyPapers-CILAC-ComunicacionPublicaCiencia-ES.pdf
Castro, M. (2022). Fundamentos teóricos para integrar un modelo incluyente de divulgación científica. En V. Covarrubias, T. Carrillo, M. Urrea y A. Grijalva, Formas incluyentes para entender y divulgar la ciencia. Gobierno de Puebla. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/365890275_Formas_Incluyentes_para_entender_y_divulgar_ciencia_Vol_1
Daza, S. y Arboleda, T. (2007). Comunicación pública de la ciencia y la tecnología en Colombia: ¿políticas para la democratización del conocimiento? Signo y Pensamiento, 50(26), 100-125
Espinosa, V. (2010). Difusión y divulgación de la investigación científica. Idesia, 28(3), 5-6, http://dx.doi.org/10.4067/S0718-34292010000300001
Fernández, I., Mecha, R. y Milán, M. (2018). La Comunicación Científica ante los medios de comunicación. Guía de Actuación para la Divulgación de la Ciencia. Universidad Complutense de Madrid. Recuperado de https://www.ucm.es/data/cont/docs/1334-2018-05-04-Gu%C3%ADa%20de%20actuaci%C3%B3n%20WEB.pdf
Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología [FECyT] (2021). Libro blanco de las Unidades de Cultura Científica y de la Innovación (UCC+I). FECyT. Recuperado de https://www.fecyt.es/sites/default/files/info/UCC/libro_blanco_ucci.pdf
González, P., Alfaro, I., Amigo, C. y Martínez, C. (2023). El libro de divulgación científica en Chile, 2015-2020. Gobierno de Chile. Recuperado de https://librosdivulgacioncientifica.cl/wp-content/uploads/2023/10/El_libro_de_divulgacion_cientifica_en_Chile_2015_2020_pags_r.pdf bjbdnj
Sánchez, M. (2008). La comunicación pública de las ciencias en México: estudios precursores y senderos posibles. Nueva Antropología, 21(68), 80-111. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-06362008000100006
Unidad de Cultura Científica y de la Innovación [UCC+I] (2025). Sobre la UCC+I – Universidad Complutense de Madrid. https://www.ucm.es/otri/ucc-que-hacemos
License
Copyright (c) 2025 Cristian Yasser Martínez Rodríguez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.