DECENTERED NARRATIVES: DOCUMENTARY WRITING AND THE PRESENCE OF THE IMPERSONAL IN MODO LINTERNA BY SERGIO CHEJFEC
No. 21 (2020-01-01)Author(s)
-
María Belén Bernardi
Abstract
The aim of this paper is to analyze Modo linterna (2013) by Sergio Chejfec through the emergence of the fragmentary and impersonal voice based on its documentary perspective. This voice and the conjunction between different artistic fields are characteristic of what could be considered at present as an “expansive literature” (Garramuño), in the general framework of a new “distribution of the sensible” (Rancière).
References
Agamben, Giorgio. La potencia del pensamiento (Ensayos y conferencias). Traducido por FlaviaCosta y EdgardoCastro, Adriana Hidalgo, 2007.
Barthes, Roland. La preparación de la novela. Traducido por PatriciaWillson, Siglo XXI, 2005.
Benjamin, Walter. “Crisis de la novela”. La tarea del crítico, traducido por ArielMagnus, Buenos Aires, Eterna Cadencia, 2017.
Chejfec, Sergio. Modo linterna. Entropía, 2013.
---. Últimas noticias de la escritura. Entropía, 2015.
Didi-Huberman, Georges. “La emoción no dice ‘yo’. Diez fragmentos sobre la libertad estética”. Alfredo Jaar: La política de las Imágenes, traducido por AlejandroMadrid, Metales Pesados, 2008.
Esposito, Roberto. Tercera persona: política de la vida y filosofía de lo impersonal. Traducido por Carlo MolinariMarotto, Amorrortu, 2009.
Esposito, Roberto y TimothyCampbell. “For a Philosophy of the Impersonal”. The New Centennial Review, vol. 10, núm. 2, 2010, pp. 121-134, https://muse.jhu.edu/article/431634/pdf.
Garramuño, Florencia. La experiencia opaca. Literatura y desencanto. Fondo de Cultura Económica, 2009.
---. Mundos en común. Ensayos sobre la inespecificidad en el arte. Fondo de Cultura Económica, 2015.
Ladagga, Reinaldo. Espectáculos de realidad. Ensayo sobre la narrativa latinoamericana de las últimas dos décadas. Beatriz Viterbo, 2007.
Ludmer, Josefina. Aquí América Latina. Una especulación. Eterna Cadencia, 2010.
Nancy, Jean-Luc. El arte hoy. Traducido por Carlos PérezLópez y DanielAlvaro, Prometeo, 2014.
---. ¿Un sujeto? Traducido por FelipeAlarcón, Ediciones La Cebra, 2014.
Pron, Patricio. El libro tachado. Prácticas de la negación y del silencio en la crisis de la literatura. Turner, 2014.
Rancière, Jacques. El reparto de lo sensible. Estética y política. Traducido por Antonio FernándezLera, Lom, 2009.
Seifert, Marcos. “Modo linterna. (Reseña)”. Rassegna iberistica, vol. 38, núm. 103, 2015, pp. 177-178.
Vila-Matas, Enrique. Marienbad eléctrico. Caja Negra Editora, 2015.