Education, Reforms and University Movements in Colombia: Commitment to and Frustrations for a Modernization Project in the Twentieth Century
No. 53 (2015-07-01)Author(s)
-
Álvaro Acevedo Tarazona
Abstract
This article seeks to characterize the process of educational reform proposed for Colombia in the second half of the 20th century based on the guidelines presented by the Atcon Plan, through a contextual analysis, i.e., without losing sight of the economic, political, social and cultural matters that once framed, hindered and, in many cases, drove each stage of reform. The issue is crucial to understanding the importance of the reform of higher education and its consequences in the creation of a student movement strengthened by the confrontation of political and social interests. One of the conclusions reached with this analysis is that Colombia needed to incorporate a modernizing project of higher education and it took the US university model as its reference point, but the government failed to consider the social consequences that would manifest themselves through protests and marches for one single goal: university autonomy in the consolidation of a national educational project.
References
Acevedo, Álvaro.1998. La UIS: historia de un proyecto técnico profesional en la educación superior. Revista Historia de la Educación Colombiana1: 199-223.
Acevedo, Álvaro.2008. Reforma y reformismo universitario en la Universidad de América Latina y el Caribe. De la propuesta de reforma de Andrés Bello al instrumentalismo reformista de los años sesentas y setentas del siglo XX. Revista Historia y Espacio30: 61-81.
Acevedo, Álvaro, NelsonGiraldo y Diana MaríaRodríguez. 2009. Jorge Roa Martínez: memoria de una visión cosmopolita.Pereira: Universidad Tecnológica de Pereira.
Annino, Antonio y François-XavierGuerra. 2003. Inventando la nación. Iberoamérica, siglo XIX. México: Fondo de Cultura Económica.
Asociación Colombiana de Universidades (ASCUN) y Fondo Universitario Nacional (FUN). 1969. Plan Básico de la Educación Superior en Colombia: documentos. Vol. I. Bogotá: Imprenta Nacional.
Atcon, Rudolph.1963. La universidad latinoamericana: clave para un enfoque conjunto del desarrollo coordinado social, económico y educativo en América Latina. Revista Eco VII. <http://www.scribd.com/full/52353452?access_key=key-1wyqusat9kylnm8x2y34>.
Briceño, Rosa.1988. “University Reform, Social Conflict, and the Intellectuals: The Case of the National University of Colombia”. Disertación doctoral, Universidad de Stanford, Estados Unidos.
Briceño, Rosa.1990. La universidad como un microcosmos de conflicto social: la política de reforma de la Universidad Nacional de Colombia, 1964-1974. Revista de la Universidad Nacional 6, n° 23: 52-61.
Cote, Jorge.2009. El movimiento estudiantil de 1971: entre la homogeneidad y la heterogeneidad. En Una historia inconclusa: izquierdas políticas y sociales en Colombia, ed. MauricioArchila. Bogotá: Cinep, 413-462.
El Tiempo. Bogotá. 1971.
García, Antonio.1985. La crisis de la universidad: la universidad en el proceso de la sociedad colombiana.Bogotá: Plaza y Janés.
Henderson, James D.2006. La modernización en Colombia: los años de Laureano Gómez, 1889-1965. Medellín: Universidad de Antioquia.
Herrera, Martha Cecilia.1993. Historia de la educación en Colombia, la república liberal y la modernización de la educación: 1930-1946. Revista Colombiana de Educación 26. <http://www.pedagogica.edu.co/storage/rce/articulos/rce26_06ensa.pdf>.
Jiménez, Absalón y HelwarFigueroa.2000. Políticas educativas en la educación superior: 1925-1992. Revista Colombiana de Educación38: 181-200.
Le Bot, Yvon.1985. Educación e ideología en Colombia. Bogotá: La Carreta.
Loaiza, Gilberto.2007. El maestro de escuela o el ideal liberal de ciudadano en la reforma educativa de 1870. Historia Crítica34: 62-91.
Molina, Carlos Alberto.2013. FUN-ASCÚN en la historia del sistema universitario colombiano, 1958-1968. Bucaramanga: Universidad Industrial de Santander.
Molina, Gerardo.1968. Pasado y presente de la autonomía universitaria. Revista Universidad Nacional1: 27-47.
Ordóñez, Luis Aurelio.2007. Universidad del Valle 60 años 1945-2005: atando cabos en clave de memoria. Cali: Universidad del Valle.
Programa Mínimo del Movimiento Nacional Estudiantil. 1971. Crisis universitaria colombiana 1971: itinerario y documentos. Bogotá: El Tigre de Papel.
Puig, Julio y OlgaZuluaga.1974. Documentos teóricos internos al movimiento estudiantil. Medellín: Universidad de Antioquia.
Roig, Arturo Andrés.2000. El pensamiento social y político iberoamericano del siglo XIX.Madrid: Trotta Editorial.
Sánchez, Alejandro y MónicaZuleta.2007. La batalla por el pensamiento propio en Colombia. Nómadas27: 113-135.
Universidad Nacional de Colombia. 1969. Plan Básico de la Educación Superior: análisis crítico. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.
Vanguardia Liberal. Bucaramanga. 1971.
Voz Proletaria. Bogotá. 1971.
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.