A Process of Training the Survivors of the Colombian Armed Conflict on the Pacific Coast in Therapeutic Skills: Reflexivity and Self-Care
No. 66 (2018-10-01)Author(s)
-
Juan Pablo Aranguren-RomeroUniversidad de los Andes, Colombia
-
Natalia Rubio-CastroUniversidad de los Andes, Colombia
Abstract
This study seeks to understand how a scientific knowledge of psychology dialogues with the knowledge of the community during a process of training in therapeutic tools for victims of the armed conflict in Buenaventura and Quibdó. To do that, we used a qualitative methodology based on semi-structured interviews and focus groups. The results show that the training process opens up a space for the victims to express their own suffering in which a sense of helping others emerges from the healing experience. Likewise, the cultural adaptation of the training tools creates the possibility of a dialogue between the knowledge of psychology and local knowledge, and encourages the active and reflective participation of the subjects.
References
Arango, Carlos y NellyAyala. 2011. “La Psicología Comunitaria en Colombia: Una aproximación histórica”. En Historias de la Psicología Comunitaria en América Latina. Participación y transformación, editado por MaritzaMontero e IrmaSerrano-García, 139-156. Buenos Aires: Paidós.
Aranguren, Juan Pablo.2017. “Efectividad del daño y desdibujamiento del sujeto: aproximaciones a las narrativas sobre el sufrimiento en el conflicto armado colombiano”. Revista de Estudios Sociales 60: 62-71. https://doi.org/10.7440/res60.2017.05
Arévalo, Liz.2010. “Atención y reparación psicosocial en contextos de violencia sociopolítica: una mirada reflexiva”. Revista de Estudios Sociales 36: 29-39.
Bauman, Zygmunt.1997. Legisladores e intérpretes. Sobre la modernidad, la posmodernidad y los intelectuales. Buenos Aires: Universidad Nacional de Quilmes.
Bello, Martha Nubia.2005. “Trabajo Social en contextos de violencia política”. Trabajo Social 7: 9-20.
Bourdieu, Pierre.2003. El oficio del científico. Ciencia de la ciencia y reflexividad. Barcelona: Anagrama.
Corporación AVRE. 1992. Programa de Formación de Terapeutas Populares (TEP) y de Multiplicadores en Acciones Psicosociales, Salud Mental y Derechos Humanos (MAP). Bogotá: Corporación AVRE.
Corporación AVRE. 2003. Recreando la esperanza. AVRE 1992-2002. 10 años. Bogotá: Corporación AVRE.
Denzin, Norman K.2009. “The Elephant in the Living Room: Or Extending the Conversation about the Politics of Evidence”. Qualitative Research 9 (2): 139-160. https://doi.org/10.1177/1468794108098034
Díaz, María Elena y ManuelMoreno. 2016. “Posturas en la atención psicosocial a víctimas del conflicto armado en Colombia”. El Ágora USB 16 (1): 193-213.
Dimitriadis, Greg.2016. “Reading Qualitative Inquiry through Critical Pedagogy. Some Reflections”. International Review of Qualitative Research 9 (2): 140-146. https://doi.org/10.1525/irqr.2016.9.2.140
Domènech, Miguel y TomásIbáñez. 1998. “Psicología social como crítica”. Revista Anthropos. Psicología social una Visión Crítica e Histórica 177: 12-21.
Duarte, Eva y DiegoRodríguez. 2016. “ACOPLE: Experiencia de intervención en acompañamiento emocional comunitario con enfoque psicosocial dirigida a sobrevivientes del conflicto colombiano ubicados en el Pacífico colombiano”. En Experiencias significativas en Psicología y Salud Mental, compilado por AlejandroBaquero, 80-87. Bogotá: Colegio Colombiano de Psicólogos.
Gómez-Restrepo, Carlos.2015. Encuesta Nacional de Salud Mental. Bogotá: Colciencias y Ministerio de Salud.
Facultad de Medicina, Universidad de los Andes. s. f. “¿Qué es OSITA? Outreach, Screening, and Intervention for Trauma for Internally Displaced Women”. http://www.grandchallenges.ca/grantee-stars/0339-04/
Fassin, Didier y RichardRechtman. 2009. The Empire of Trauma. Nueva Jersey: Princeton University Press.
Foucault, Michel.2000. “La ética del cuidado de sí como práctica de la libertad”. Nombres. Revista de Filosofía 15: 257-280.
Foucault, Michel.2008. Tecnologías del yo. Buenos Aires: Paidós.
Gergen, Kenneth J.2006. Construir la realidad: el futuro de la psicoterapia. Barcelona: Paidós.
Guevara, Carmen.2015. “La educación popular: campo de acción profesional del trabajador social”. Telos 17 (2): 308-323.
Guzder, Jaswant, HannaKienzler y DuncanPedersen. 2015. “Searching for Best Practices: A Systematic Inquiry into the Nature of Psychosocial Interventions Aimed at Reducing the Mental Health Burden in Conflict and Postconflict Settings”. SAGE Open 5 (4): 1-25. https://doi.org/10.1177/2158244015615164
Heartland Alliance International. 2015. “HAI Quarterly Progress Report. ACOPLE - Community-Based Treatment Services for Afro-Colombian Victims of Torture”. http://pdf.usaid.gov/pdf_docs/PA00KND6.pdf
Íñiguez-Rueda, Lupicinio. 2003. “La psicología social como crítica: Continuismo, estabilidad y efervescencias tres décadas después de la ‘crisis’”. Revista Interamericana de Psicología 37 (2): 221-38.
Martín-Baró, Ignacio. 1983. Psicología de la liberación. Madrid: Trotta.
Martín-Baró, Ignacio. 2006. “Hacia una Psicología de la liberación”. Revista Electrónica de Intervención Psicosocial y Psicología Comunitaria 1 (2): 7-14.
Melville, Amanda.2003. “Psychosocial Interventions. Evaluation of Unicef Supported Projects (1999-2001)”. Unicef. http://www.ecdgroup.com/docs/lib_005421517.pdf
Monroy, Idalid.2005. “Cambios de enfoque en la intervención social: la perspectiva de derechos”. Trabajo Social 7: 47-58.
Montero, Maritza y NelsonVaras Díaz. 2007. “Latin American Community Psychology: Development, Implications, and Challenges within a Social Change Agenda”. En International Community Psychology: History and Theories, editado por Stephanie M.Reich, ManuelRiemer, IsaacPrilleltensky y MaritzaMontero, 63-98. Nueva York: Springer.
Muñiz, Oscar y DiegoRestrepo. 2005. “Aproximación al estado del arte de las investigaciones y las experiencias de intervención psicosocial en salud mental en el campo de la violencia en Colombia entre los años 1999 y 2003”. Informes Psicológicos 7: 71-107.
Nakimuli-Mpungu, Etheldreda, Stephen Alderman, Eugene Kinyanda, Kathleen Allden, Theresa S. Betancourt, Jeffrey S. Alderman, Alison Paviaet al.2013. “Implementation and Scale-Up of Psycho-Trauma Centers in a Post-Conflict Area: A Case Study of a Private-Public Partnership in Northern Uganda”. PLoS Medicine 10 (4): 1-8. https://doi.org/10.1371/journal.pmed.1001427
Nakimuli-Mpungu, Etheldreda, JamesOkello, EugeneKinyanda, StephenAlderman, JulietNakku, Jeffrey S.Alderman, AlisonPavia, AlexAdaku, KathleenAllden y SegganeMusisi. 2013. “The Impact of Group Counseling on Depression, Post-Traumatic Stress and Function Outcomes: A Prospective Comparison Study in the Peter C. Alderman Trauma Clinics in Northern Uganda”. Journal of Affective Disorders 151 (1): 78-84. https://doi.org/10.1016/j.jad.2013.05.055
Ortega, Fernando.2011. “El trauma social como campo de estudios”. En Trauma, cultura e historia: reflexiones interdisciplinarias para el nuevo milenio, editado por FernandoOrtega, 17-59. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.
Pacichana, Sara Gabriela, GiselViviana Osorio, FranciscoJavier Bonilla, AndrésFandiño y MaríaIsabel Gutiérrez. 2016. “Common Elements Treatment Approach Based on a Cognitive Behavioral Intervention: Implementation in the Colombian Pacific”. Ciência & Saúde Coletiva 21 (6): 1947-1956. https://doi.org/10.1590/1413-81232015216.07062015
Quiceno. Natalia. 2016. Vivir sabroso. Luchas y movimientos afroatrateños en Bojayá, Chocó, Colombia. Bogotá: Universidad del Rosario.
Ramírez, Yolima. 2007. Entre pasos y abrazos. Las promotoras de vida y salud mental, PROVISAME, se transforman y reconstruyen el tejido social del Oriente Antioqueño. Sistematización de la experiencia del modelo formativo 2004-2006. Medellín: Conciudadanía – CINEP – Asociación de Mujeres del Oriente Antioqueño (AMOR).
Shultz, James M., Natalia MuñozGarcía, Ángela MilenaGómez Ceballos, Luis JorgeHernández Flórez, RicardoAraya, HelenVerdeli, ZeldeEspinel, Sandra PatriciaCipagauta Bolívar, YuvalNeria, y el equipoOSITA Outreach. 2014. “Outreach to Internally Displaced Persons in Bogotá, Colombia: Challenges and Potential Solutions”. Disaster Health 2 (2): 75-81. https://doi.org/10.4161/21665044.2014.954500
Summerfield, Derek.1999. “A Critique of Seven Assumptions behind Psychological Trauma Programmes in War-Affected Areas”. Social Science & Medicine 48 (10): 1449-1462.
Zafar, Shamsa, SihamSikander, SyedUsman Hamdani, NajiaAtif, ParveenAkhtar, HumaNazir, JoannaMaselko y AtifRahman. 2016. “The Effectiveness of Technology-Assisted Cascade Training and Supervision of Community Health Workers in Delivering the Thinking Healthy Program for Perinatal Depression in a Post-Conflict Area of Pakistan – Study Protocol for a Randomized Controlled Trial”. Trials 17 (1): 1-8. https://doi.org/10.1186/s13063-016-1308-2
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.