Textile Pedagogies Concerning the Armed Conflict in Colombia: Activism, Trajectories and Transmission of Knowledge from the Experience of Four Women’s Collectives in Quibdó, Bojayá, Sonsón and María La Baja
No. 79 (2022-01-01)Author(s)
-
Isabel Cristina González-Arango
-
Adriana Marcela Villamizar-Gelves
-
Alexandra Chocontá-Piraquive
-
Natalia Quiceno-Toro
Abstract
This article discusses the textile pedagogies incorporated in four canvases made by groups of weavers, seamstresses, embroiderers and/or craftswomen who are victims of the Colombian armed conflict in the municipalities of Quibdó and Bojayá (Chocó), Sonsón (Antioquia) and the village of Mampuján in María La Baja (Bolívar). We describe the processes involved in their trajectories of creation, circulation, and appropriation, focusing on the experiences and knowledge that these pieces incorporate and teach through their social trajectories. We argue that the articulation between artisan collectives, testimonial textiles, and their processes of circulation and appropriation result in textile pedagogies concerning the memories of the armed conflict, women’s experiences, and their artisanal knowledge.
References
Andrä, Christine, Berit Bliesemannde Guevara, LydiaCole y DanielleHouse. 2020. “Knowing through Needlework: Curating the Difficult Knowledge of Conflict Textiles”. Critical Military Studies 6 (3-4): 341-359. https://doi.org/10.1080/23337486.2019.1692566
Appadurai, Arjun. 1986. La vida social de las cosas. Perspectiva cultural de las mercancías. Ciudad de México: Editorial Grijalbo.
Arias-López, Beatriz. 2017. “Entre-tejidos y redes. Recursos estratégicos de cuidado de la vida y promoción de la salud mental en contextos de sufrimiento social”. Prospectiva. Revista de Trabajo Social e Intervención Social 23: 51-72. https://doi.org/10.25100/prts.v0i23.4586
Arias-López, Beatriz. 2019. “Subjects Suffering in Resistance: An Approach to the Subjectivities of the Colombian Armed Conflict”. Social Medicine 12 (1): 38-44.
Atehortúa, Adrián. 2019. “Bordar hasta envolver el Palacio de Justicia”. Hacemos Memoria. Consultado el 6 de octubre de 2019. http://hacemosmemoria.org/2019/10/06/bordar-hasta-envolver-el-palacio-de-justicia-virgelinachara-centro-de-memoria-paz-y-reconciliacion-de-bogota/
Bello, Andrea y Juan PabloAranguren. 2020. “Voces de hilo y aguja: construcciones de sentido y gestión emocional por medio de prácticas textiles en el conflicto armado colombiano”. H-ART. Revista de Historia, Teoría y Crítica de Arte 6: 181-204. https://doi.org/10.25025/hart06.2020.10
Centro Nacional de Memoria Histórica (CNMH). 2010. Bojayá: la guerra sin límites. Bogotá: Taurus.
Coole, Diana y SamanthaFrost. 2010. New Materialisms: Ontology, Agency and Politics. Durham: Duke University Press.
Diócesis de Quibdó. 2004. Artesanías Chocó. Quibdó: Diócesis de Quibdó; GTZ.
Gomes, Nilma. 2011. “O movimento negro no Brasil: ausências, emergências e a produção dos saberes”. Politica & Sociedade 10 (18): 133-154. https://doi.org/10.5007/2175-7984.2011v10n18p133
González-Arango, Isabel. 2014. “Un derecho elaborado puntada a puntada. La experiencia del costurero Tejedoras por la Memoria de Sonsón”. Revista Trabajo Social 18-19: 77-100.
González-Arango, Isabel. 2019. “Repositorio digital para la documentación de textiles testimoniales del conflicto armado en Colombia”. Tesis de Magíster en Ciencias de la Información con énfasis en Memoria y Sociedad, Escuela Interamericana de Bibliotecología de la Universidad de Antioquia, Medellín.
Kelly, Maura. 2014. “Knitting as a Feminist Project”. Women’s Studies International Forum 44: 133-144. https://doi.org/10.1016/j.wsif.2013.10.011
Pérez-Bustos, Tania. 2014. Feminización y pedagogías feministas: museos interactivos, ferias de ciencia y comunidades de software libre en el sur global. Bogotá: Editorial Pontificia Universidad Javeriana.
Pérez-Bustos, Tania y AlexandraChocontá-Piraquive. 2018. “Bordando una etnografía: sobre cómo el bordar colectivo afecta la intimidad etnográfica”. Debate Feminista 56: 1-25. https://doi.org/10.22201/cieg.2594066xe.2018.56.01
Pikielny, Astrid. 2020. “Rita Segato. ‘Es un equívoco pensar que la distancia física no es una distancia social’”. La Nación, 2 de mayo. https://www.lanacion.com.ar/opinion/biografiarita-segato-es-un-equivoco-pensar-que-ladistancia-fisica-no-es-una-distancia-social-nid2360208
Quiceno, Natalia y AdrianaVillamizar. 2020. “Mujeres atrateñas, oficios reparadores y espacios de vida”. Revista Colombiana de Antropología 56 (2): 111-137. https://doi.org/10.22380/2539472X.702
Registro Único de Víctimas. 2021. “Registro Único de Víctimas”. Unidad para la Atención y la Reparación Integral a las Víctimas. Consultado el 30 de septiembre de 2021. https://www.unidadvictimas.gov.co/es/registro-unico-de-victimas-ruv/37394
Rivera, Mariana. 2017. “Tejer y resistir. Etnografías audiovisuales y narrativas textiles”. Universitas. Revista de Ciencias Sociales y Humanas 27: 139-160. https://doi.org/10.17163/uni.n27.2017.06
Sánchez-Aldana, Eliana, TaniaPérez-Bustos y AlexandraChocontá-Piraquive. 2019. “¿Qué son los activismos textiles?: una mirada desde los estudios feministas a catorce casos bogotanos”. Athenea Digital 19 (3): e2407. https://doi.org/10.5565/rev/athenea.2407
Sennett, Richard. 2009. El artesano. Barcelona: Editorial Anagrama.
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.