Reflections Regarding Environmental Epistemology
No. 58 (2016-10-01)Author(s)
-
Guillermo Torres Carral
Abstract
This article discusses the issue of the environment under the conditions of extreme destruction of the planet as a result of sociocultural evolution, and the crisis of knowledge that derives from man’s non-adaptation to nature. Consequently, it poses some theoretical reflections in order to achieve an integral transformation that is both social and individual, on the path to a civilizational transition that requires overcoming the fundamental concepts of current socio-environmental reality. It therefore proposes some strategies for the construction of an environmental epistemology in that direction, which entails restructuring educational processes from a perspective based on diversity and, through the production of new social knowledge, surpassing a solitary view of reality in order to achieve one that is shared.
References
Acot, Pascal. 2005. Historia del clima. Buenos Aires: El Ateneo.
Alfie, Miriam. 2003. Los movimientos ambientales: una tipología. México: UAM-A.
Assagioli, Roberto. 1986. Psychosynthesis. A Manual of Principles and Techniques. Pensilvania: Penguin Books.
Bajtín, Mijaíl. 2000. Yo también existo. Fragmentos del otro. Barcelona: Taurus.
Baudrillard, Jean. 1976. El sistema de objetos.México: Siglo XXI.
Bauman, Zygmunt. 2010. Vida de consumo. México: Fondo de Cultura Económica.
Bauman, Zygmunt. 2014. Los retos de la educación en la modernidad líquida. Barcelona: Gedisa.
Benyus, Janine. 2002. Biomimicry. Nueva York: Harper Perennial.
Bergoglio, Jorge. 2015. Encíclica Laudato si’.https://aciprensa.com/docum/LaudatoSi
Boff, Leonardo. 1988. Ecologia: grito da terra, grito dos pobres. São Paulo: Record.
Boggs, Carl. Imperial delusions. American militarism and endless war. Maryland: Rowman & Litllefield Publishers, Inc.
Bourdieu, Pierre. 1979. El oficio del sociólogo. México: Siglo XXI.
Bruno, Giordano. 1987. La expulsión de la bestia triunfante. México: Fondo de Cultura Económica.
Callicot, J. Baird. 1997. “En la búsqueda de una ética ambiental”. En Los caminos de la ética ambiental, editado por TeresaKwiatkowska y JorgeIssa, 85-60. México: Plaza y Valdés – UAM – Conacyt.
Capra, Fritjof. 1993. La trama de la vida. Madrid: Cátedra.
Castells, Manuel. 1978. La cuestión urbana. México: Siglo XXI.
Clive, Pointing. 2007A Green History of the World. Londres: Penguin.
Costanza, Robert, et al. 1999. Introducción a la economía ecológica. México: CECSA.
De Bono, Edward. 2001. El pensamiento lateral. México: Paidós.
Derrida, Jacques. 1993. Dar la vida. Madrid: Gedisa.
Díaz G., Floriberto. 2010. Estudios. México: INAH.
Dyson, Freeman. 1985. “El cuerpo, la carne y el demonio”. En Comunicación con inteligencias extraterrestres, editado por CarlSagan, 345-358. México: Planeta.
Elias, Norbert. 1988. El proceso de la civilización. Investigaciones sociogenéticas y psicogenéticas. Madrid: Fondo de Cultura Económica.
Engels, Federico. 1961. Dialéctica de la naturaleza. México: Grijalbo.
Engels, Federico. 1978. “Del socialismo utópico al socialismo científico”. En Obras Escogidas, K.Marx y F.Engels. Tomo 3. Moscú: Progreso.
Ferry, Luc. 1994. El nuevo orden ecológico. El árbol, el animal y el hombre. Barcelona: Tusquets.
Feyerabend, Paul. 1988. Contra el método. Barcelona: Ariel.
Flesh, Kurt. 2000. Nicolás de Cusa. México: Siglo XXI.
Follari, Roberto. 2001. La interdisciplina en las ciencias sociales. México: DEAS.
Foucault, Michel. 2012. Vigilar y castigar. México: Siglo XXI.
Funtowicz, Silvio y Brunode Marchi. 2000. “Ciencia posnormal, complejidad reflexiva y sustentabilidad”. En La complejidad ambiental, coordinado por EnriqueLeff, 54-84. México: Siglo XXI.
Gadamer, Hans Georg. 1993. Verdad y método. Salamanca: Taurus.
Gambra, Rafael. 1979. Breve historia de la filosofía. Madrid: Castilla.
García, Pablo y RodolfoPérez. 2001. “Doctrina de la borrosidad y programas de investigación científica”. Cuadernos del Cimbage4: 29-39.http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=46200403
Giraldo, Omar. 2014. La utopía del buen vivir en la era de la sobrevivencia. México: Icaria.
Godelier, Maurice. 1998. El enigma del don, el dinero, regalos, objetos santos. Barcelona: Paidós.
Hartmann, Thom. 1998. The Last Hours of Ancient Sunlight: The Fate of the World and What We Can Do Before It’s Too Late. Nueva York: Three Rivers Press.
Hegel, Georg Wilhelm Friedrich. 1975. Filosofía del derecho. México: UNAM.
Heidegger, Martin. 1993. La pregunta por la técnica. Madrid: Alfa.
Illich, Ivan. 1989. Convivencialidad. México: Fondo de Cultura Económica.
Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC). 2007. “Summary for Policy Makers”. En Climate Change 2007: Synthesis Report, Fourth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change. Cambridge: Cambridge University Press.
Kant, Immanuel. 1975. Crítica de la razón pura. México: Porrúa.
Klein, Naomi. 2015. Esto lo cambia todo. El capitalismo contra el clima. México: Paidós.
Kuhn, Thomas. 1971. La estructura de las revoluciones científicas. México: Fondo de Cultura Económica.
Kwiatkowska, Teresa y JorgeIssa. 1997. Los caminos de la ética ambiental. Una antología de textos contemporáneos. México: Plaza y Valdes – Conacyt – Uam.
Laszlo, Erwin. 2008. Hacia un cambio cuántico. Barcelona: Kairós.
Lefebvre, Henri. 1972. Lógica formal y lógica dialéctica. México: Siglo XXI.
Leff, Enrique, coord. 2000a. La complejidad ambiental. México: Siglo XXI.
Leff, Enrique, coord. 2000b. Los problemas del conocimiento y la perspectiva ambiental del desarrollo. México: Siglo XXI.
Leff, Enrique. 2007. Aventuras de la epistemología ambiental. México: Siglo XXI.
Lévinas, Emmanuel. 2000. La huella del otro. Barcelona: Taurus.
Lovelock, James. 2007. La venganza de la tierra. Madrid: Planeta.
Lyotard, Jean. 1979. La condición postmoderna. México: Fondo de Cultura Económica.
Luxemburgo, Rosa. 1966. La acumulación de capital. México: Grijalbo.
Manheim, Karl. 1974. Ideología y utopía. Introducción a la teoría del conocimiento. México: Fondo de Cultura Económica.
Marcuse, Herbert. 1991. “La ecología y la crítica de la sociedad moderna”. Revista Historia y Ecología 2: 87-97.
Marx, Karl. 1966. “Manuscritos económico-filosóficos”. En Escritos económicos varios de KarlMarx y FriedrichEngels, 25-125. México: Grijalbo.
Marx, Karl. 1974a. Contribución a la crítica de la economía política. México: Cultura Popular.
Marx, Karl. 1974b. El capital.México: Fondo de Cultura Económica.
Marx, Karl y FriedrichEngels. 1978. Obras escogidas en tres tomos, tomo 1. Moscú: Progreso.
Maturana, Humberto y FranciscoVarela. 1973. De máquinas y seres vivos. Una teoría de la organización biológica. Barcelona: Gedisa.
Morin, Edgar. 2003. Introducción al pensamiento complejo. Barcelona: Gedisa.
Moscovici, Serge. 1990. La era de las multitudes. México: Fondo de Cultura Económica.
Mounier, Emmanuel. 2005. Manifiesto al servicio del personalismo. Madrid: Trotta.
Mounin, George. 1986. Saussure. Presentación y textos. Barcelona: Anagrama.
Naess, Arne. 1997. “El movimiento de ecología profunda: algunos aspectos filosóficos”. En Los caminos de la ética ambiental. Una antología de textos contemporáneos, compilado por TeresaKwiatkowska y JorgeIssa, 19-40. México: Plaza y Valdés – UAM – Conacyt.
Noguera, Ana Patricia. 2004. El reencantamiento del mundo. Manizales: PNUMA.
Okada, Mokichi. 1995. Principios de agricultura natural. México: MOA.
Organización de las Naciones Unidas (ONU). 1992. Agenda 21. Río de Janeiro: ONU.
Passmore, John. 1997. “El hombre como déspota”. En Los caminos de la ética ambiental. Una antología de textos contemporáneos, compilado por TeresaKwiatkowska y JorgeIssa, 167-193. México: Plaza y Valdés – UAM – Conacyt.
Paracelso. 1994. Obras completas. México: Cinar.
Piketty, Thomas. 2014. El capital en el siglo XXI. México: Fondo de Cultura Económica.
Popper, Karl. 1980. La lógica de la investigación científica. Madrid: Tecnos.
Prigogine, Ilya. 2002. El nacimiento del tiempo. Buenos Aires: Tusquets.
Rees, William. 1996. ¿Qué es la sustentabilidad?Vancouver: The University of British Columbia.
Riechmann, Jorge. 2000. Un mundo vulnerable. Ensayos sobre ecología, ética y tecnociencia. Madrid: Los Libros de la Catarata.
Rifkin, Jeremy. 2010. La civilización empática. La carrera hacia una conciencia global en un mundo en crisis. México: Paidós.
Rorty, Richard. 1983. La filosofía y el espejo de la naturaleza. Madrid: Cátedra.
Saussure, Ferdinand de. 1966. Curso general de linguística. México: Porrúa.
Schüssler, Ingeborg. 1998. La tierra y lo sagrado. México: Universidad Autónoma Chapingo.
Scott, Carter. 1998. Copérnico. Madrid: Edimat.
Torres, Guillermo. 2003. Civilización, ruralidad y ambiente. México: Plaza y Valdés – Universidad Autónoma Chapingo.
Torres, Guillermo. 2013. “Armamentismo y sobreconsumo en el capitalismo contemporáneo”.Revista Economía: Teoría y Práctica36: 149-182.
Tyrtania, Leonardo. 1996. “La ecología de la mente de Gregory Bateson”. En Humanismo y naturaleza, editado por TeresaKwiatkowska y JorgeIssa, 105-130. México: Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Iztapalapa.
Wilson, Edward. 1980. Consiliencia. Barcelona: Gutenberg.
Žižek, Slavoj. 2007. El sublime objeto de la ideología. México: Siglo XXI.
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.