The generation of life projects in older adults. Self-perception about developed competences, learning possibilities and motivations
No. 1 (2018-06-01)Author(s)
-
Liliana Monica Goncalves1 Universidad Abierta Interamericana, Buenos Aires, Argentina (lic.mgoncalves@gmail.com)
-
Susana Segovia2 Universidad Abierta Interamericana, Buenos Aires, Argentina (segovia.susana@gmail.com)
Abstract
This piece of research evaluates the possibility of constructing a life project in older adults based on self-perception about their learning possibilities, their relationship with the environment and the developed competences, based on their own criteria of reality. It is a mixed study, qualiquantitative, descriptive, transectional. Surveys and in-depth interviews were applied to adults over 60 years old from the Autonomous City of Buenos Aires and Conurbano Bonaerense (Argentina). We start from the assumption that, in general, planning new life projects in older adults would seem somewhat unfeasible. However, from their self-perception, the feasibility of undertaking such new learnings and projects is analysed. They express desire for interaction with the environment and access to new knowledge. They consider generic competences such as reflection and understanding as strengthened; and take memorisation as limited. Their cognitive abilities, the link with the environment and the desire to socialise their interpretation with others allow us to infer that there are decoding abilities and an interest in updating their knowledge and bonding. There are appropriate conditions for the generation of life projects; nevertheless, these suppose the existence of a set of sociocultural relations and contextual interactions that collaborate in their development, which still require greater consolidation.
References
Aguerrondo, I. (2009). Conocimiento complejo y competencias educativas. IBE Working Papers on Curriculum Issues No.8. http://www.ibe.unesco.org/fileadmin/user_upload/Publications/Working_ Papers/knowledge_compet_ibewpci_8.pdf
Buber, M. (1995). Yo y tú. Madrid: Caparrós.
D’Angelo Hernández, O. & Arzuaga Ramírez, M. (2008). Los proyectos de vida en la formación humana y profesional. Retos del desarrollo integral complejo en aplicaciones al campo educativo. http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/ar/libros/cuba/angelo22.rtf
Erikson, E. (2000). El ciclo vital completado. Barcelona: Paidós Ibérica.
Huertas, J. (1997). Motivación: querer aprender. Buenos Aires: Aique.
Iacub, R. (2001). Proyectar la vida. El desafío de los mayores. Buenos Aires: Manantial.
Jaskilevich, J. y BadaluccoP. (2013). Especialización en gerontología comunitaria e institucional. Módulo 12: Dispositivos Psicosociales con Adultos Mayores. Ministerio de Desarrollo Social. Presidencia de la Nación – Universidad de Mar del Plata.
Jodelet, D. (1986). La representación social: fenómenos, concepto y teoría. En S.Moscovici, (comp.), Psicología social II. Pensamiento y vida social. Psicología social y problemas sociales (pp.478-494). Barcelona: Paidós.
Lamas Rojas, H. (2008). Aprendizaje autorregulado, motivación y rendimiento académico. En López y Findling (comp.), Salud, familias y vínculos. El mundo de los adultos mayores. Buenos Aires: Eudeba.
Meirieu, P. (1997). Aprender, sí. Pero ¿cómo? Barcelona: Octaedro.
Organización de los Estados Americanos (OEA) (2015). Convención Interamericana sobre la Protección de los Derechos Humanos de las Personas Mayores.
Organización Mundial de la Salud (2015). Informe Mundial sobre el envejecimiento y la Salud. Ginebra.
Pichón Riviere, E. (2002). Teoría del vínculo. Buenos Aires: Nueva Visión.
Pozo, J. I. (1998). Aprendices y maestros. Madrid: Alianza.
Proyecto Alfa Tuning América Latina. (2007). Competencias genéricas.
Quintanar, F. (2011). Atención psicológica de las personas mayores. México: Ed. Pax México.
RománF. y Sánchez, J. P. (1998). Cambios neuropsicológicos asociados al envejecimiento normal. Anales de Psicología, 14 (1), 27-43.
Tamer, N. (2008). La perspectiva de la longevidad: un tema para re-pensar y actuar. Revista Argentina de Sociología, 6 (10), 91-110.
Triadó Tur, C. (2001) Cambio evolutivo, contextos e intervención psicoeducativa en la vejez. Revista Contextos Educativos, 4, 119-133.
Unesco (1998). Declaración Mundial sobre la Educación Superior en el Siglo XXI: visión y acción. Documento aprobado en la Conferencia Mundial sobre Educación Superior, París, octubre Unesco.
Unesco, Oficina Internacional de Educación. (2002). Enfoque por Competencias, Oficina Internacional de Educación.
Villar, F., Triadó, C., Resano, C. S. y Osuna, M. J. (2003). Bienestar, adaptación y envejecimiento: Cuando la estabilidad significa cambio. Revista Multidisciplinar de Gerontología, 13 (3), 152-162.
Waldegg, G. & Agüero, M. (1999) Habilidades cognoscitivas y esquemas de razonamiento en estudiantes universitarios. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 4 (8), 203-244.
Whitbourne, S .K. & Sliwinski, M. (2012). Handbook of Developmental Psychology: Adulthood and Aging. Londres: Wiley Blackwell.