Voces y Silencios. Revista Latinoamericana de Educación

Voces silec. rev. latinoam. educ. | eISSN 2215-8421

Vocational guidance. Between desire, context and history

No. 1 (2018-06-01)
  • Silvia Ochoa Ayala
    Instituto Politécnico Nacional, DIE CINVESTAV, México (sochoa@cinvestav.mx)

Abstract

Vocational guidance is an educational activity that deals with the complexity involved in deciding about the type of training that students will receive, either to join the labour market in the short term, or to continue with higher and postgraduate education. Like any educational activity, it has a history that leaves its mark in its formative work. This study seeks to link the views of the history of guidance from its beginnings in Mexico and to question some current practices, as well as to think of high school students as complex, contextualized beings, beyond the application of tests or invalidating guides that intend to direct youth destiny. Here are presented fragments of vocational stories of a student and seven classmates from the same academic group, who have recently completed their training as technicians in automotive systems at the Center for Scientific and Technological Studies No. 7 of the National Polytechnic Institute (Mexico). Gender, body, age and social inequalities are shown in the life stories, giving an account of the diversity of situations that accompany vocational decisions.

Keywords: vocational orientation, vocation, young people

References

Åberg, M. & Hedlin, M. (2015). ¿Happy objects, happy man? Affect and materiality in vocational training. Gender and Education, 27 (5), 523-538. DOI: 10.1080/09540253.2015.1069797

Ahmed, S. (2015). La política cultural de las emociones. México: PUEG, UNAM.

Álvarez, M. L., Carrillo, J. y González, M. M. (2014). El auge de la industria automotriz en México en el siglo XXI. Reestructuración y Catching Up. México: Instituto de Investigaciones Económicas, UNAM.

Álvarez, M. L. y Carrillo, J. (2014). Reestructuración productiva de la industria automotriz en México y Estados Unidos después de la crisis económica financiera de 2008. En: Álvarez, M. L; Carrillo, J. y González, M. M. El auge de la industria automotriz en México en el siglo XXI. Reestructuración y Catching Up. México: Instituto de Investigaciones Económicas, UNAM.

Bourdieu, P. (2009). El sentido práctico. México: Siglo XX.

Briones, C. (2007). Teorías performativas de la identidad y performatividad de las teorías. Tabula Rasa, 6, 55-83.

Carrillo, J. (2010). El auge de la industria automotriz en México en el siglo XX. México: Colegio de la Frontera Norte, UNAM.

Dussel, I. (2015). Feminists in search of a postcolonial turn: Locating ourselves in the geopolitics of knowledge. Gender and Education, 27 (2), 95-97. DOI: 10.1080/09540253.2015.1016328

Dussel, P. E. (2014). Las importaciones de la cadena autopartes-automotriz de Estados Unidos. Principales condiciones y características (1990-2012). En: Álvarez, M. L., Carrillo, J: y González, M. M. (Eds.), El auge de la industria automotriz en México en el siglo XXI. Reestructuración y Catching Up. México: Instituto de Investigaciones Económicas, UNAM.

Magaña, H. (2013). El discurso de la orientación educativa en México: la historia de los primeros años del siglo XX. Conferencias (1909). Enrique O Aragón: Ventajas e inconvenientes de la carrera de Médico.

Sr.Lic.D.FranciscoP.Herrasti: Ventajas e inconvenientes de la carrera de Abogado. Sr. Ing. D. Daniel Olmedo: Ventajas e inconvenientes de la carrera de Ingeniero. Revista Mexicana de Orientación Educativa, 10 (25), 2-12.

Mallimaci, F. y GiménezB. V. (2006). Historia de vida y métodos biográficos. En: Irene Vasilachisde Gialdino, coord., Estrategias de investigación cualitativa (pp. 175-212). Barcelona: Gedisa.

Muñoz, B. (2013). Apuntes y pincelazos sobre la práctica de la orientación educativa curricular en México durante los siglos XVIII y la magra modernidad de los siglos XIX y XX. Revista Mexicana de Orientación Educativa, 10 (25), 14-23.

PachecoF. A. (2013). La conformación del campo de la Orientación Educativa, siglos XIX y XX en México. Revista Mexicana de Orientación Educativa, 10 (25), 24-32.

Rodríguez Ostria, G (2007) Vargas, C.; AriasA. K. y EdgleyJ. 2003. La profesión es todo. La profesión es nada. Los jóvenes benianos con relación al valor del mercado de su profesión e inserción laboral. La Paz: PIEB. T’inkazos. Revista Boliviana de Ciencias Sociales, 22, s/p. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=426141565012