Strengthening of educational quality from inter-institutional cooperation agreements: a case from artistic education
No. 1 (2020-03-01)Author(s)
-
Leidy Johanna Barragán Parra1IED Alfonso Reyes Echandía Bogotá, Colombia (lj.barragan@uniandes.edu.co)
-
Carolina Camargo Lombana2Universidad Pedagógica Nacional Bogotá, Colombia (ccamargol@pedagogica.edu.co)
Abstract
This research study focused on the contributions (formulation, implementation, evaluation and feedback) of an inter-institutional academic cooperation agreement, in which strategies were co-constructed, theories were privileged and practices were rethought, aiming at institutional improvement and the qualification of teachers and teachers in training. In the diagnosis, a set of needs were identified in the area of Artistic Education, in terms of knowledge construction, teachers’ role and disciplinary training. As an opportunity for improvement, actions aimed at educational quality were formulated, emphasizing criteria such as pedagogical innovation. Therefore, once this agreement was implemented, the pedagogical incidence in the related institutions was studied, and the findings were evidenced, mainly in the transformation of the pedagogical practices of active teachers and teachers in training, and, therefore, in the improvement of educational quality.
References
Barragán, L., Camargo, C. y Ramírez, A. (2016). Incidencia de las concepciones de los docentes en el desarrollo curricular de la educación artística: una mirada desde la dimensión estética. Tesis de maestría. Universidad de los Andes. Bogotá.
Cajiao, F. (2009). La educación artística. (Pensamiento), (palabra) y obra, 1 (1), 78-82.
Carbonell, J. (2001). La aventura de innovar. El cambio en la escuela. Madrid: Morata.
Carbonell, J. (2010). Las reformas y la innovación pedagógica: Discursos y prácticas. En J.Gimeno (comp.), Saberes e incertidumbres sobre el currículum (pp. 604-619). Madrid: Morata.
Castro, J. (2007). Experiencias didácticas para el mejoramiento de la práctica pedagógica del profesor de artes plásticas. Educación, 31 (1). http://www.redalyc.org/html/440/44031107/
Dewey, J. (1949). El arte como experiencia. México: Fondo de Cultura Económica.
Díez del Corral, P. (2005). Una nueva mirada a la educación artística desde el paradigma del desarrollo humano. http://www.tdx.cat/handle/10803/75278
Gardner, H. (1994). Educación artística y desarrollo humano. Barcelona: Paidós.
Garzón, L. & Betancur, H. (2009). Subjetividad y subjetivación de las prácticas pedagógicas en la universidad. Educación y Educadores, 12 (1), 93-105.
Institución Educativa Distrital Alfonso Reyes Echandía (2018). Proyecto Educativo Institucional (PEI) “Construyendo saberes para transformar la vida y el entorno”.
Loaiza, L. (2011). Pedagogía y teatro: proyecto de formación teatral de la Universidad de Caldas. http://vip.ucaldas.edu.co/artescenicas/downloads/artesescenicas5_17.pdf
López-Vargas, B. I., & Basto-Torrado, S. P. (2010). Desde las teorías implícitas a la docencia como práctica reflexiva. Educación y educadores, 13 (2), 275-291.
López-Vargas, B. I., & Basto-Torrado, S. P. (2010). Desde las teorías implícitas a la docencia como práctica reflexiva. Educación y educadores, 13 (2), 275-291.
Marcelo, C. y Estebaranz, A. (1997). Modelos de colaboración entre la universidad y las escuelas en la formación inicial del profesorado. En A. RodríguezMarcos, E. SanzLobo y Mª V. SotomayorSáez (Coords.), La formación de los maestros en los países de la Unión Europea (pp. 241-249). Madrid: Narcea
Merchán. C. y Comité de prácticas pedagógicas de la licenciatura en Artes Escénicas. (2017). Protocolo de apoyo a la planeación de clase. Universidad Pedagógica Nacional. Bogotá.
MolanoA. (2019). Columna, el oficio del periodismo y la escritura, “Escribir, vivir”: Discurso de Alfredo Molano, Premio Nacional Simón Bolívar en el 2016. El Espectador. Bogotá. https://www.elespectador.com/noticias/noticias-de-cultura/escribir-vivir-articulo-888898
Moreno, E. A. R. (2002). Concepciones de práctica pedagógica. Folios, 16, 105-129.
Roncancio, A. (2015). Imagen corporal e inclinaciones axiológicas en futuros maestros de artes escénicas. http://repository.cinde.org.co/handle/20.500.11907/1479
Unesco (2000). Marco de acción de Dakar. Educación para todos: cumplir nuestros compromisos comunes. Foro Mundial sobre la Educación.
Unesco (2005). Educación para todos: el imperativo de la calidad.
Unesco (2015). Declaración de Incheon. Educación 2030: hacia una educación inclusiva y equitativa de calidad y un aprendizaje a lo largo de la vida para todos.
Vera, D. (2017). Dejando huella: arte, arteterapia y educación artística. Pedagogías estéticas contemporáneas. Bogotá: Ed. Magisterio.