Integrating projects in Electronic Engineering with the CDIO methodology
No. 2 (2015-12-01)Author(s)
-
Hernán Paz Penagos1Escuela Colombiana de Ingeniería “Julio Garavito”, Bogotá, Colombia (hernan.paz@escuelaing.edu.co)
-
Marco Andrés Ortiz Niño2Escuela Colombiana de Ingeniería “Julio Garavito”, Bogotá, Colombia (marco.ortiz@escuelaing.edu.co)
-
Johnny Alexander Arévalo López3Escuela Colombiana de Ingeniería “Julio Garavito”, Bogotá, Colombia (johnny.alexander@escuelaing.edu.co)
-
Karol Milena Chitiva Medellín4Escuela Colombiana de Ingeniería “Julio Garavito”, Bogotá, Colombia (karol.chitiva@mail.escuelaing.edu.co)
Abstract
This paper presents an experience with integrating projects in Engineering education, developed using the CDIO methodology: conception, design, implementation and operation. The methodology is student centered with guidance by a professor, and aims to promote the development of autonomous learning with responsibility and interdisciplinarity.This study follows the process experienced by three students in their last semester of Electronic Engineering, who were research assistants in a project funded by COLCIENCIAS. At the end of the academic experience (case study), they succeeded in improving their abilities for autonomous learning and for the adoption of an interdisciplinary approach.
References
Berggren, K.-F., Brodeu, D., Crawley, E. F., Ingemarsson, I., Litant, W. T., Malmqvist, J., & Ostlund, S. (2003). CDIO: An international initiative for reforming engineering education. World Transactions on Engineering and Technology Education, 2 (1), 49-52.
Crawley, E. F. (2001). The CDIO syllabus: A statement of goals for undergraduate engineering education. Cambridge, MA: Massachusetts Institute of Technology.
Crawley, E. F. & Malmqvist, J. (2009). Rethinking engineering education: The CDIO approach. Beijing: Higher Education Press.
Duell, O. (1986). Metacognitive skills. En G. D.Phye & T.Andre (Eds.), Cognitive classroom learning: understanding, thinking and problem solving (pp. 98-108). Nueva York: Academic Press.
Elshout, J. (1985). Problem solving and education. Ponencia presentada en la EARLI Conference, Lewen.
Forman, E. & Cazden, C. (1995). Exploring Vygotskian perspectives in education: The cognitive value of peer interaction. En Wertsch, J. V. (ed.), Culture, communication and cognition: Vygotskian perspectives (323-347). Cambridge: Cambridge University Press.
Gómez, J. (2001). El concepto de competencia. Una mirada interdisciplinar, tomo I. Bogotá: SOCOLPE – Alejandría Libros.
González-Pienda, J., Núñez, J., Álvarez, L., González-Pumariega, S. y Roces, C. (1999). Comprensión de problemas aritméticos en alumnos con y sin éxito. Psicothema, 11 (3): 505-515.
Hiebert, J. y Lefevre, P. (1986). Conceptual and procedural knowledge in mathematics: An introductory analysis. En J.Hiebert (Ed.), Conceptual and procedural knowledge: The case of mathematics (pp. 1-27). Hillsdale, N.J.: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
Knowles, M. (1975). Self-directed learning. Chicago: Association Press.
Miller, R., Behrens, J. & Greene, B. (1993). Goals and perceived ability: Impact on student valuing, self-regulation and persistence. Contemporary Educational Psychology, 18, 2-14.
Motschnig, R. & Figl, K. (2007). Developing team competence as part of a person centered learning course on communication and soft skills in project management. Ponencia presentada en el 37o congreso Frontiers in Education, IEEE, Milwaukee.
Paz, H. (2007). El aprendizaje situado como una alternativa en la formación de competencias en ingeniería. Revista Educación en Ingeniería, 2 (4), 1-13:
Paz, H. (2012). Análisis comparado de las tendencias didácticas basadas en resolución de problemas en ingeniería. Argos, 29 (57): 126-149.
Paz, H. (2011). How to develop metacognition through problem solving in higher education? Revista de Ingeniería e Investigación, 31 (1): 75-80.
Pérez, G. (1992). La interacción teoría-práctica en la formación del docente. En Las didácticas específicas en la formación del profesorado. Actas del Congreso (pp. 5-51). Santiago de Compostela: Tórculo.
Piaget, J. (1973). Psicología y pedagogía. Barcelona: Editorial Ariel.
Rogoff, B. (1993). Aprendices del pensamiento. El desarrollo cognitivo en el contexto social. Barcelona: Paidós.
Shulman, L. y KeislarE. (2000). Aprendizaje por descubrimiento. México: Trillas.
Stake, R. (1999). Investigación con estudio de casos. Madrid: Ediciones Morata.
Tovar, J. (2005). Evaluación metacognitiva y el aprendizaje autónomo, Tecné Episteme y Didaxis TEA, n° especial de mayo, Segundo congreso sobre formación de profesores de ciencias, Universidad Pedagógica Nacional, Bogotá D.C.
Zimmerman, B., Bandura, A. y Martínez-Pons, M. (1992). Self-motivation for academic attainment: The role of self-efficacy beliefs and personal goal setting. American Educational Research Journal, 29: 663-76.