Urbanar[t]: a learning experience to bring the city and urbanism to children
No. 35 (2023-01-01)Author(s)
-
Milton Renán Marcelo PuenteProyecto “Llaxta Wawa Perú” llaxta.wawa@gmail.com
Abstract
In Peru, since the first major waves of rural-urban migration in the 1930s, an informal and community-based “model” of urban expansion has dominated the country’s cities. This self-built style has resulted in an unstable, crude, and unfinished built environment that puts city dwellers, including children, at risk. This difficult reality has served as the backdrop and justification for a series of workshops for children on urbanism under the project name Urbanar[t]. The aim of the initiative is to introduce concepts of urbanism using a creative methodology, in which children identify the characteristics of their environment and learn to evaluate and take care of the city they live in.
References
Calderón, Julio. 2016. La ciudad ilegal: Lima en el siglo XX. Lima: Punto Cardinal.
Cámara Peruana de la Construcción. 2020. Estudio del mercado de edificaciones urbanas en Lima Metropolitana. Lima: Capeco. https://guiastematicas.biblioteca.pucp.edu.pe/c.php?g=648476&p=8393180
Espinoza, Álvaro y RicardoFort. 2020. Mapeo y tipología de la expansión urbana en el Perú. Lima: Grade. https://www.grade.org.pe/publicaciones/mapeo-y-tipologia-de-la-expansion-urbana-en-el-peru/
Hernández, Roberto, CarlosFernández y PilarBaptista. 2010. Metodología de la investigación, 5.ª edición. México: McGraw Hill-Interamericana.
Instituto Nacional de Estadística e Informática. 2018. Perú: Perfil sociodemográfico. Informe Nacional. Lima. INEI. https://medbox.org/index.php/document/peru-perfil-sociodemografico-informe-nacional#GO
López, Walter. 2008. Diseñar en comunidad: El diseño participativo. Un cruce de caminos. Bogotá: Universidad Piloto de Colombia.
Ludeña Urquizo, Wiley. 2004. Lima, historia y urbanismo en cifras. 1821-1970. Lima: Ministerio de Vivienda.
Ludeña Urquizo, Wiley. 2012. “Barriadas y ciudad: Crítica de la razón urbana”. Jornada Académica Internacional, Escuela del Hábitat 30 años Escuela del Hábitat-Cehap, Maestría en Hábitat, Facultad de Arquitectura. Universidad Nacional de Colombia, sede Medellín, 1-3 de octubre.
Matos Mar, José. 1986. Desborde popular y crisis del Estado: El nuevo rostro del Perú en la década de 1980, 3. ª edición. Lima: IEP.
Pallasmaa, Juhani. 2006. Los ojos de la piel. Barcelona: Gustavo Gili.
Silva, Armando. 2006. Imaginarios urbanos, 5. ª Edición. Bogotá: Arango Editores.
Steiner, Rudolf. s. f. Teosofía. https://hermandadblanca.org/la-teosofia-rudolf-steiner-pdf/
Tonucci, Francesco. 2006. “La ciudad de los niños: ¿Por qué necesitamos de los niños para salvar las ciudades?”. Ingeniería y Territorio, n. º 75: 60-67.
Torres, Fernanda. 2014. “El barrio, la comunidad, la ciudad: Identidades y disputas espaciales en la CTD Aníbal Verón”. Astrolavio, n. º 12: 301-337.
Zabala, Antoni y LaiaArnau. 2007. 11 ideas clave: Cómo aprender y enseñar competencias. Barcelona: Graó.