Intercultural agroecological farm schools: a space for dialogue to develop a sustainable food production system for the Mesoamerican countryside
No. 7 (2023-12-15)Author(s)
-
René Cristóbal Crocker SagastumeUniversidad de Guadalajara (Jalisco, México)ORCID iD: https://orcid.org/0000-0001-9425-2126
Abstract
This article analyzes an intercultural educational experience involving the Mayan people of northern Guatemala, the Wixárika people of western Mexico, mestizo farmers of the Mesoamerican region, and researchers and students of health careers whose objective is to generate a public policy proposal for sustainable food production in the countryside following the model of intercultural agroecological farm schools. A methodology of participant ethnography is applied to rescue the experience of informants from the two Indigenous peoples mentioned above, disseminated later in intercultural dialogue workshops with farmers and university students. The research made it possible to recover the cosmovision of these Indigenous peoples whose life is linked to Mother Earth through rituals offered to the gods and oriented to favor the production of the coamil system (a central element in the milpa diet), where corn, beans, squash, and chili are ecologically cultivated, with the addition of vegetables and fruits from the region. Based on the dialogue, the intercultural actors formulate a proposal for sustainability that includes the coamil system, backyard animal husbandry, production of organic fertilizers, biological pest controllers, cultivation of vegetables and fruit trees, and sustainable water management. It is concluded that intercultural agroecological farm schools constitute a formative space for creating awareness of the role played by the worldview of native peoples. Likewise, the exercise of combining this worldview with the agroecological knowledge of farmers in the Mesoamerican region provides elements for formulating a public policy that seeks to achieve the sustainability of food production in rural and indigenous communities in the Mesoamerican countryside.
References
Bidaseca, K. y Vommaro, P. (coords.). (2023). Buen vivir y saberes locales: sistemas andinos y agroecología. Clacso (Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales); Fundación McKnight.
Camacho Benavides, C. I., Sánchez Jiménez, A., Saldaña Guillen, M. y Carcaño Valencia, E. (2022). Soberanía alimentaria y agroecología: contribuciones desde y para la economía ecológica radical. Revibec: Revista Iberoamericana de Economía Ecológica, 35(3), 39-56. https://redibec.org/ojs/index.php/revibec/article/view/vol35-3-3
Castellanos, B. (2011). Heidegger y la ecología profunda. Nómadas: Critical Journal of Social and Juridical Sciences, 30(2). https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=18120143005
Central Campesina Cardenista. (2022). Declaración Política de la Estanzuela. Mimeo de la Central Campesina Cardenista.
Colmenares E., A. M. (2012). Investigación-acción participativa: una metodología integradora del conocimiento y la acción. Voces y Silencios. Revista Latinoamericana de Educación, 3(1), 102-115. https://doi.org/10.18175/vys3.1.2012.07
Crocker Sagastume, R. C. (2006). Poder local en salud en Guatemala: la experiencia con los pueblos de la Biosfera Maya. Editorial Universitaria de la Universidad de San Carlos de Guatemala.
Crocker Sagastume, R. C. (2010). “El Costumbre” y la soberanía alimentaria wixárika. Ediciones de la Noche.
Crocker Sagastume, R. C. (2021). Rituales en la vida cotidiana y cuidado de la naturaleza por la etnia wixárika de México. Naturaleza y Sociedad. Desafíos Medioambientales, (1), 87-116. https://doi.org/10.53010/nys1.03
Crocker Sagastume, R. C. (2022). Granja escuela agroecológica intercultural: espacio de diálogo de saberes para construir una propuesta de soberanía alimentaria y vida sustentable. Revista Sembrando Conciencia, 11(21), 21-23.
Crocker Sagastume, R. C. y García, V. (2016). PESA FAO. El caso de Mezquitic, Jalisco: análisis de las acciones de implementación. Ediciones de la Noche.
Crocker Sagastume, R. C. y Gómez Cervantes, K. M. (2021). Gestión participativa para desarrollar escuelas secundarias sustentables interculturales en Jalisco, México. GESPYE. Gestión Pública y Empresarial, 4(7), 9-38. https://interleader.org.mx/v2/wp-content/uploads/2022/04/GESPYE-No-7-Digital-24-04-22.pdf
Crocker Sagastume, R. C., García Serrano, V. G., Vázquez Castellanos, J. L. y Gómez Fernández, J. C. (2018). Salud y malnutrición en pueblos originarios: políticas y estrategias para la atención y la educación médica inclusiva. Ediciones de la Noche.
Crocker Sagastume, R. C., Moreno González, M. G. y Rodríguez Castro, M. Á. (2018). Soberanía alimentaria y vida sustentable: políticas públicas y educación participativa con los campesinos de Jalisco. Ediciones de la Noche.
Crocker Sagastume, R. C., Muñoz López, P., Vázquez Castellanos, J. L. y Pérez Patiño, T. J. (2019). Relación del modo de producción de alimentos y vida sustentable en la microcuenca la Primavera-presa de la Vega en el estado de Jalisco, México. Oikos Polis, Revista Latinoamericana de Ciencias Económicas y Sociales, 4(2), 1-29. https://www.iies.uagrm.edu.bo/wp-content/uploads/2020/01/Oikos-Polis
De Ambrosio, M. (2014). Todo lo que necesitas saber sobre el cambio climático. Paidós.
De Sousa Santos, B. (2015). Epistemologías del sur. Clacso (Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales).
Devall, B. y Sessions, G. (1985). Deep Ecology. G. M. Smith.
Duhn, I. y Ritchie, J. (2014). Making “eco-waves”: Early childhood care and education sustainability practices in Aotearoa New Zealand. Children, Youth and Environments, 24(2), 123-145. https://doi.org/10.7721/chilyoutenvi.24.2.0123
Estermann, J. (2016). Las filosofías indígenas y el pensamiento afroamericano. Revista FAIA, 5(25). https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5618994.pdf
Freire, P. (1994). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI.
González Martínez, L. (2006). La pedagogía crítica de Henry A. Giroux. Revista Electrónica Sinéctica, (29), 83-87.
Morales Espinosa, M. C. (2012). Hacia una comunidad de práctica con enfoque intercultural: la escuela telesecundaria Tetsijtsilin en Tzinacapan, Cuetzalan, Puebla. CPU-e, Revista de Investigación Educativa, (14), 18-43. https://doi.org/10.25009/cpue.v0i14.28
OMS (Organización Mundial de la Salud), OPS (Organización Panamericana de la Salud) y Unicef (Organismo de Naciones Unidas para la Infancia). (1978, 6 al 12 de septiembre). Declaración de Alma-Ata. Conferencia Internacional de Atención Primaria de Salud, Alma-Ata, Unión de Repúblicas Socialistas Soviéticas (URSS). https://www.paho.org/es/documentos/declaracion-alma-ata
ONU (Organización de las Naciones Unidas). (2023). Pueblos indígenas, salud humana, salud del planeta y territorial y cambio climático: un enfoque basado en los derechos. Foro Permanente para las Cuestiones Indígenas (sesión 22.a). https://social.desa.un.org/es/unpfii/22o-sesion-del-foro-permanente-17-al-28-de-abril-2023
Pérez Ruiz, M. A. y Argueta Villamar, A. (2022). Descolonización, diálogo de saberes e investigación colaborativa. Utopía y Praxis Latinoamericana, 27(98), 1-10. https://doi.org/10.5281/zenodo.6615933
Porras Contreras, Y. A. (2016). Formación de profesores de ciencias en el ámbito de la sustentabilidad: una propuesta didáctica para el desarrollo de la competencia intercultural. Bio-grafía, (núm. extraordinario), 249-261. https://doi.org/10.17227/bio-grafia.extra2016-6341
Solares, B. (2015). La teoría de la acción comunicativa de Jürgen Habermas: tres complejos temáticos. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, 41(163). https://doi.org/10.22201/fcpys.2448492xe.1996.163.49649
Tomas, L., Girgenti, S. y Jackson, C. (2017). Pre-Service Teachers’ Attitudes toward Education for Sustainability and Its Relevance to Their Learning: Implications for Pedagogical Practice. Environmental Education Research, 23(3), 324-347. https://doi.org/10.1080/13504622.2015.1109065
Velásquez Gavilanes, R. (2009). Hacia una nueva definición del concepto “política pública”. Desafíos, 20, 149-187. https://revistas.urosario.edu.co/index.php/desafios/article/view/433
Werner, D. (1995). Donde no hay doctor. una guía para los campesinos que viven lejos de los centros médicos. Fundación Hesperian.
Werner, D. y Bower, B. (1994). Aprendiendo a promover la salud: un libro de métodos, materiales e ideas para instructores que trabajan en la comunidad. Fundación Hesperian.
License
Copyright (c) 2023 René Cristóbal Crocker Sagastume

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.