Revista de Estudios Sociales

rev. estud. soc. | eISSN 1900-5180 | ISSN 0123-885X

“The Future Arrived Long Ago.” Susceptibility, Risk and Danger in the Diagnosis and Treatment of ADHD in Childhood

No. 52 (2015-04-01)
  • Eugenia Bianchi

Abstract

The discourses of health professionals regarding the possible future lives of children in relation to the diagnosis and treatment of ADHD are described and analyzed. Notions of susceptibility, risk and danger are considered as matrixes of intelligibility of the problem are considered. Primary and secondary data are used, and a variety of sources are analyzed, including specific literature and in-depth and group interviews of health professionals. The conclusion is that the processes of diagnosis and treatment of ADHD make possible an operation of the above-mentioned matrices, that is articulated in professional discourses, although divided in professional practices, thus raising clinical singularities that stress and reconfigure cardinal analytical coordinates such as normal/pathological, health/disease, prevention/intervention, and the very notion of the body itself.

Keywords: Susceptibility, risk, danger, ADHD, diagnosis, childhood

References

Ariès, Philippe.1987. El niño y la vida familiar en el Antiguo Régimen. Madrid: Taurus.

Bär, Nora.2010. La otra cara del déficit de atención. La Nación, 27 de marzo. http://www.lanacion.com.ar/1247800-la-otra-cara-del-deficit-de-atencion.

Barcala, Alejandra.2010. “Estado, infancia y salud mental: impacto de las legislaciones en las políticas y en las prácticas de los actores sociales estatales en la década del 90”. Disertación doctoral, Universidad de Buenos Aires, Argentina.

Bianchi, Eugenia.2015. Infancia, normalización y salud mental. Figuras históricas y encadenamientos actuales en la formulación del ADHD. Revista História, Ciências, Saúde–Manguinhos (en prensa).

Bianchi, Eugenia y SilviaFaraone.2015. El Trastorno por Déficit de Atención e Hiperactividad (TDA/H). Tecnologías, actores sociales e industria farmacéutica. Revista Physis. Revista de Salud Pública (en prensa).

Castel, Robert.1984. La gestión de los riesgos. De la anti-psiquiatría al post-análisis. Barcelona: Anagrama.

Castel, Robert.1986. De la peligrosidad al riesgo. En Materiales de Sociología crítica, comps. FernandoÁlvarez-Uría y JuliaVarela. Madrid: La Piqueta, 219-243.

Centers for Disease Control and Prevention (CDC). 2015. Página web en Español. Centros para el Control y la Prevención de Enfermedades. Nota: “Datos sobre el TDAH”. http://www.cdc.gov/ncbddd/spanish/adhd/facts.html.

Clarín. 2008. Un empleado con déficit de atención pierde un mes de trabajo por año. Diario Clarín, 28 de mayo. http://edant.clarin.com/diario/2008/05/28/sociedad/s-01681546.htm.

Conrad, Peter.2007. The Medicalization of Society. On the Transformation of Human Conditions into Treatable Disorders.Baltimore: The Johns Hopkins University Press.

Conrad, Peter y ValerieLeiter.2004. Medicalization, Markets and Consumers. Journal of Health and Social Behavior45: 158-176.

Donzelot, Jacques.1998. La policía de las familias. Valencia: Pre-Textos.

Forni, Floreal, María AntoniaGallart e Irene Vasilachisde Gialdino. 1992. Métodos cualitativos II. La práctica de la investigación. Buenos Aires: CEAL.

Foucault, Michel.1996. La vida de los hombres infames. Buenos Aires: Altamira.

Foucault, Michel.2000. Defender la sociedad. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Foucault, Michel.2001. Los anormales. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Foucault, Michel.2002. Historia de la sexualidad.Buenos Aires: Siglo XXI.

Foucault, Michel.2005. El poder psiquiátrico. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Foucault, Michel.2006. Seguridad, territorio, población. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Guemureman, Silvia.2011. La cartografía moral de las prácticas judiciales en los Tribunales de Menores. Los tribunales orales en la Ciudad de Buenos Aires. Buenos Aires: Editores del Puerto.

Kollins, Scott.2009. Genética, neurobiología y neurofarmacología del trastorno por déficit de atención e hiperactividad (TDAH). Revista Española de Toxicomanías55: 19-28.

Kornblit, Ana Lía (coord.). 2007. Metodologías cualitativas en ciencias sociales. Modelos y procedimientos de análisis. Buenos Aires: Biblos.

Lemke, Thomas.2011. Beyond Foucault. En Governmentality. Current Issues and Future Challenges, comps. UlrichBröckling, SussaneKrassmann y ThomasLemke.Nueva York – Londres: Routledge, 165-184.

López, Ana Laura.2010. “Proceso de reforma legal e institucional del sistema penal juvenil en la Provincia de Buenos Aires (2000-2009)”. Disertación de Maestría, Universidad de Buenos Aires, Argentina.

Marradi, Alberto, NoraArchenti y Juan IgnacioPiovani. 2007. Metodología de las Ciencias Sociales. Buenos Aires: Emecé.

Mendizábal, Nora.2006. Los componentes del diseño flexible en la investigación cualitativa. En Estrategias de investigación cualitativa, coord. Irene Vasilachisde Gialdino. Barcelona: Gedisa, 65-105.

Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología de Argentina. Resolución N° 2857/2006. Lineamientos para el comportamiento ético en las Ciencias Sociales y Humanidades. Comité de Ética de Conicet. http://www.conicet.gov.ar/documents/11716/0/RD+20061211-2857.pdf.

Ministerio de Salud de Argentina. Resolución N° 1480/2011. Guía para investigaciones en salud humana. http://www.infoleg.gob.ar/infolegInternet/anexos/185000-189999/187206/norma.htm.

Nani, José Félix.2010. El que no atiende no entiende… ADHD. Trastorno por déficit de la Atención e Hiperquinesia. http://adhd.com.ar/publicaciones16.htm.

Novas, Carlos y NikolasRose.2000. Genetic Risk and the Birth of the Somatic Individual. Economy and Society29, n° 4: 485-513.

Oates Turner, Margarita.2010. Detección precoz del déficit de atención con y sin hiperactividad. ADHD. Trastorno por déficit de la Atención e Hiperquinesia. http://adhd.com.ar/publicaciones5.htm.

Parker-Pope, Tara. 2010. ¿Déficit de atención en el matrimonio? La Nación, 24 de julio. http://www.lanacion.com.ar/1287706-deficit-de-atencion-en-el-matrimonio.

Rose, Nikolas.1990. Of Madness Itself: Histoire de la Folie and the Object of Psychiatric History. History of the Human Sciences3, n° 3: 373-380.

Rose, Nikolas.1996. Psychiatry as a Political Science: Advanced Liberalism and the Administration of Risk. History of the Human Sciences2, n° 9: 1-23.

Rose, Nikolas.1998a. Governing Risky Individuals: The Role of Psychiatry in New Regimes of Control. Psychiatry, Psychology and Law5, n° 2: 177-195.

Rose, Nikolas.1998b. Inventing our Selves. Psychology, Power and Personhood. Cambridge: Cambridge University Press.

Rose, Nikolas.2007a. Genomic Susceptibility as an Emergent Form of Life? Genetic Testing, Identity, and the Remit of Medicine. En Biomedicine as Culture. Instrumental Practices, Technoscientific Knowledge, and New Modes of Life, eds. Regula V.Burri y JosephDumit. Nueva York – Londres: Routledge, 141-150.

Rose, Nikolas.2007b. The Politics of Life Itself. Biomedicine, Power, and Subjectivity in the Twenty-First Century.Princeton – Oxford: Princeton University Press.

Rose, Nikolas.2010. ‘Screen and Intervene’: Governing Risky Brains. History of the Human Sciences23, n° 1: 79-105.

Rose, Nikolas, PatO’Malley y MarianaValverde. 2006. Governmentality. Annual Review of Law and Social Science2: 83-104.

Scandar, Rubén.2000. TDAH va a la escuela. Revista Terremotos y Soñadores. TDAH Journal1: 14-17.

Scandar, Rubén.2009. El niño que no podía dejar de portarse mal. TDAH: su comprensión y tratamiento.Buenos Aires: Distal.

Talak, Ana María.2005. Eugenesia e higiene mental: usos de la psicología en Argentina (1900-1940). En Darwinismo social y eugenesia en el mundo latino, comps. MarisaMiranda y GustavoVallejo. Buenos Aires: Siglo XXI, 563-599.

Tallis, Jaime.2007. Neurología y trastorno por déficit de atención: mitos y realidades. En Niños desatentos e hiperactivos. ADD/ADHD. Reflexiones críticas acerca del Trastorno por Déficit de Atención con o sin Hiperactividad, comp. BeatrizJanin. Buenos Aires: Noveduc, 187-223.

Valles, Miguel.2000. Técnicas cualitativas de investigación social. Reflexión metodológica y práctica profesional. Madrid: Síntesis.

Varela, Julia y FernandoÁlvarez-Uría. 1991. Arqueología de la escuela. Madrid: La Piqueta.

Vasen, Juan.2011. Una nueva epidemia de nombres impropios. El DSM-V invade la infancia en la clínica y las aulas.Buenos Aires: Noveduc.

Vasilachis de Gialdino, Irene (coord.). 2006. Estrategias de investigación cualitativa. Madrid: Gedisa.

License